De Renault Espace was bijna een Peugeot geweest… Phillipe Guédon, op dat moment de grote baas van Matra, zocht in 1979 een vervanger voor de Bagheera en Rancho die men daar in opdracht van Simca bouwde. Hij wilde voor de Europese markt een Amerikaanse MPV bouwen die minimaal vijf personen en hun bagage op een snelle en veilige manier kon vervoeren.
Matra-ontwerper Antoine Volanis had zijn eerste studie – met adviezen van Robert Opron – al uitgewerkt. Een driedeurs met twee deuren aan de zijde van de chauffeur, maar ook een vijfdeurs met het stuur in het midden. Alles op basis van de bodemplaat van een Talbot Solara.
‘Project P16’ werd in 1979 aan de directie van PSA (Peugeot Société Anonyme, sinds 1976 volledige eigenaar van Citroën) getoond. Die waren razend enthousiast, maar uiterst traag in het nemen van beslissingen. Guédon moest op korte termijn ‘werk’ hebben voor ‘zijn’ Matrafabriek, dus wendde hij zich tot Renault. Ook die waren razend enthousiast en hij kreeg de opdracht om hetzelfde kunstje te herhalen op basis van een Renault R18.
Het project kreeg de naam ‘P23’. In december 1982 werd de eerste – rijdende – Renault Espace aan de toenmalige Renault directeur Bernard Hanon getoond. In juni 1983 werd het contract getekend en kon men bij Matra direct aan de slag. De eerste auto’s rolden in 1984 de fabriekspoorten uit. De Espace is voor Renault vanaf het eerste verschijnen een kassucces. Matra is enkele jaren geleden roemloos ten onder gegaan. Renault bouwt de Espace namelijk zelf…
Nou niet helemaal roemloos ten onder gegaan hoor.
Matra behaalde toch nog wel een F1 titel met Jacky Stewart aan het roer en ook nog diverse LeMans overwiniingen.
Zeker niet roemloos.
Mijn Matra rijdt na 36 jaar nog steeds dagelijks rond