in

Renault Dauphine Gordini

Renault Dauphine Gordini

Gordini is tegenwoordig een onderdeel van Renault Sport Technologies (Renault Sport). Maar vroeger was Gordini een sportwagenfabrikant en tuner, opgericht in 1946 door Amédée Gordini, bijgenaamd “Le Sorcier” (de tovenaar).


Gordini werd in 1968 een divisie van Renault en in 1976 van Renault Sport

De hardblauwe Gordinikleur was overigens gewoon de kleur waarin Franse racewagens gekleed waren. De Italianen waren rood. En onze Karel Godin de Beaufort reed in een oranje formulewagen.
Amédée Gordini maakte auto’s wedstrijdklaar en nam sinds de jaren dertig deel aan motorraces. Zijn resultaten waren voor Simca (toen nog de Franse assemblagetak van Fiat) aanleiding om hem in te huren voor het autosportprogramma en om snelle auto’s voor op de openbare weg te ontwikkelen. Dat samenspel ging door na de Tweede Wereldoorlog.

Gordini als autofabrikant

In 1946 introduceerde Gordini de eerste auto’s die zijn naam droegen. Dat waren eenzitters met Fiat motoren die door hem en Jose Scaron werden geracet en verschillende overwinningen behaalden. Eind jaren veertig opende het bedrijf een werkplaats aan de Boulevard Victor in Parijs. Daar werden sportwagen- en Grand Prix-races ingeschreven. Gordini en Simca groeiden in 1951 uit elkaar vanwege verschillen van mening.

Gordini nam deel aan de Formule 1 van 1950 tot 1956 (met een korte terugkeer in 1957 met een achtcilinder motor), terwijl het merk in die periode een groot succes behaalde in de Formule Twee.

Verder met Renault

Nadat het Formule 1-programma was afgelopen, werkte Gordini samen met Renault als motortuner, waarmee hij Renault-Gordini-auto’s inreed tijdens de 24 uur van Le Mans tussen 1962 en 1969. Hij stelde ook motoren af voor Alpine, een rivaliserende sportwagenfabrikant die ook met Renault was geassocieerd.

In 1957 vervaardigden Gordini en Renault de Dauphine Gordini, een aangepaste versie van de Renault Dauphine die een verkoopsucces was. Gordini-getunede Renault-auto’s wonnen ook verschillende rally’s in de jaren vijftig en zestig. In 1963 was het bedrijf Gordini van plan om zijn hoofdkantoor naar Noisy-le-Roi te verhuizen. Eind 1968 ging Gordini met pensioen en verkocht hij een meerderheidsbelang van 70% van zijn bedrijf aan Renault. Renault-Gordini werd in 1969 verplaatst naar Viry-Châtillon. Het werd een sportafdeling van Renault, voordat het in 1976 werd samengevoegd met Alpine tot Renault Sport. Op 1 januari 1976 werd René Vuaillat directeur van Gordini. De bedrijfsnaam Gordini kwam in 1977 volledig in handen van Renault.

Renault ging vervolgens goede sier maken met de legendarische naam

En verkocht wat dynamischer Gordini-badged prestatieversies van modellen, waaronder de Renault 5, Renault 8, Renault 12 en Renault 17.

In november 2009 kondigde Renault aan dat het de naam Gordini nieuw leven zou inblazen voor een exclusieve serie hot hatches. Op dezelfde manier als Fiat’s heropleving van de naam Abarth. Recente modellen die de naam dragen, zijn onder meer de Renault Twingo en de Renault Clio.

Een wapenvergunning in plaats van een rijbewijs

Uit ervaring met de Scalextric baan uit mijn jeugd weet ik hoe snel zo’n Gordini kon zijn. Voor mensen met een sterke hang naar dat soort herinneringen vonden we ons fotomodel, een dubbel gespierde anabole Renault Dauphine Gordini, bij Gallery Aaldering. In het verleden is de auto grotendeels opgebouwd met A110 onderdelen. Onderdelen die toen makkelijk, maar niet goedkoop verkrijgbaar waren. Deze bijzondere Dauphine is uitgerust met een 115 pk sterke 1300G motor met twee dubbele Dell’Orto carburateurs, een onderstel met dubbele schokbrekers achter en een 5 versnellingsbak. De 1300G motor is een originele Alpine/Gordini motor.

Lees ook:
Renault R8 Gordini en French Racing Blue
Djet. Vanwege de uitspraak…
Autobleu en andere snelmakers Renault 4 CV
Renault 12 TS. 21 jaar in bezit van Kurt Boomgaard
Alfa Romeo Dauphine, net een Renault


Bent u klassiekerliefhebber en bevallen u de gratis artikelen? Overweeg dan ook eens een abonnement op Auto Motor Klassiek, het gedrukte tijdschrift. Dat ploft voor een luttele jaarbijdrage elke maand bij u op de deurmat. Boordevol interessant leesvoer, speciaal voor de klassiekerliefhebber. Genoeg om u dagenlang van de straat te houden. En alsof dat niet genoeg is, draagt u ook nog eens bij aan het hele platform voor en door klassiekerliefhebbers. Daarbij heeft zo’n abonnement nog meer voordelen. Kijk maar eens op de link hierboven voor meer informatie.


Beste Klassiekerliefhebber

Geniet van dagelijks gratis verhalen over oldtimers in uw email en schrijf gratis in. 


 

 

 

8 Reacties

Geef een reactie
  1. Nu tijdens corona niet aan de orde maar wat zijn die Gordini’s ook leuk om te zien op de beurs van Reims (bce). Die omgeving (rechte, glooiende en overzichtelijke wegen) is ideaal om je sportieve auto uit te laten.

  2. Amadeo Gordini , uit Bazzano (Bologna / Modena) en de oom van mijn tante Lucia Gordini (getrouwd met een Pizzoli, broer van mijn moeder, bekend van Pizzoli Foood Industries) en zuster van Giuseppe Gordini (Idice, onlangs overleden), in zijn jongere jaren Italiaans kart kampioen (begin jaren ’60), Formule Junior, en test coureur DeTomasa Automobili.

  3. Vind er nog maar eens zo een exemplaar. De doodgewone Dauphine is ook al bijna hopeloos zeldzaam. Het blijven hele leuke auto’s, samen met de 4cv

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here

Dat mag ik niet van mijn moeder – column

Glas GT. Meesterwerk met Duitse en Italiaanse roots.