in

Porsches 914/6. Is het wel een echte?

Porsches 914

Wat is een echte 914/6?

Wat met Bugatti’s, Bentleys en Laverda SFC’s gebeurde/gebeurt, dat geldt ook voor Porsche 914 zescilinders. Er zijn replica’s op de markt. Een replica kan iemand heel gelukkig maken. Maar als die replica verkocht wordt als een ‘Echte’, dan gaat het wringen in het kosten/batenplaatje.


Raadpleeg dus altijd een kenner voor controle van de motor- bak- en chassisnummers plus de specificaties. De originele blokken hebben nummers die heel krap om de 6400001-6420270 zitten. Dat nummer staat (in tegenstelling tot op de 911´s) boven op het blok bij het huis van de carter ontluchting.

De zescilinder motor heeft een dry sump smeersysteem. De olie zit dus niet in het carter, maar in een olietank. Die zit links in het motorcompartiment, tussen binnen en buitenscherm.

De beplating van de koeling moest aangepast worden om in de motorruimte van de 914 te passen. Omdat de carburateurs teveel plek innemen zit er geen ´regen afdruip scherm´ in de motorkap. Daardoor is die een ietsepietsie lichter en daarom konden er wat lichter motorkapveren gebruikt worden. Dat is liefdevol denkwerk in de details.

De Zessen hadden vijfbouts naven en de meeste exemplaren werden verkocht met de optionele Fuchs velgen. Ons fotomodel heeft trouwens ook zo’n velg in de reserveband. Dat is stijlvol en scheelt gedoe met verschillende pasbouten. Er kon ook voor Mahle velgen gekozen worden.

Het carrosserie van de 914/6 had een aan het schutbord aangelaste motorsteun. Bij de viercilinders zitten er twee motorsteunen aan weerszijden van het blok.

De zescilinder heeft een andere stuurkolom, stuurwiel en een ander contactslot. (Op het dashboard in plaats van op de stuurkolom.) De voorruitsproeier was voorzien van een elektrisch pompje in plaats van dat hij op de druk van de reserveband werkte.

De toerenteller van de zescilinder gaat door tot 8.000 tpm. De snelheidsmeters hoogte aanduiding is 250 km/u. De temperatuurmeter en de tankinhoudsaanduiding zijn gecombineerd. De -6en hadden een handgas voorziening voor de pook.

Volgens geruchten zou ook de krik van een 914/6 anders zijn.

Binnenkort kunt u in AMK een compleet aankoopadvies over de 914’s lezen. Doe dat. Dan heeft u al een massief stuk huiswerk gedaan voor u uw droomauto aanschaft.

Met dank aan Arno Wienands van www.914parts.nl


Help ons mee deze website en de aangeboden artikelen gratis te houden. Abonneer uzelf op Auto Motor Klassiek en ontvang daarbij ook het blad 12x per jaar in de bus. Of doneer een gewenst bedrag op onze betaalpagina via deze link. We zijn u er zeker dankbaar voor.


Beste Klassiekerliefhebber

Geniet van dagelijks gratis verhalen over oldtimers in uw email en schrijf gratis in. 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here

Oldtimerregeling

Stichting Autobelangen lanceert voorstel voor wijziging oldtimerregeling

Citroën BX

Een Citroën BX met vier ton op de teller