in

Porsche 911. Onder de kap gekeken

Vroeger gebruikten mannen hun zachte kant om op te zitten en was het nodig om techniek te snappen en te beheersen. Vroeger waren auto’s basale rijmachines die niet door hun assen hingen vanwege alle elektronische hulpsystemen en digitale assistentjes. Vroeger waren er Porsche 2 liter 911’s.


Eenvoud is troef

En onder de motorkap van zo’n no nonsens sportieveling, zo’n ADHD’er met zes cilinders is het leven overzichtelijk. Mannelijk stoer, nadrukkelijk mechanisch technisch en daarom juist zo overzichtelijk. We zien de ventilator, twee enorme luchtfilters en de carburateurs.

Die carburateurs zijn de mooist vormgegeven stukken technisch erfgoed. Met een beetje technisch inzicht snap je direct welk heveltje wat doet met welke gasklep. Het stangenstelsel dat de twee gasfabrieken koppelt is hartveroverend in zijn slimme eenvoud. Kom daar maar eens om bij een CDI unit en een inspuitsysteem. Plastic doosjes en stekkerblokken. Wie is daar ooit opgewonden van geraakt? Ongelooflijk dat die techniek 1.0 een auto zo snel en dynamisch kan maken. Hoewel: alles wat er nodig is zit onder de blauwe motorkap. Niets meer.

Duitsers doen niet aan design

Italianen denken in schoonheid. Functionaliteit, bereikbaarheid, betrouwbaarheid? Dat zijn dingen voor mensen zonder passie! Duitsers zien dat anders. Dat kwam net al ter sprake. Bij Duitsers gaat het erover dat iets moet werken. En dat met zo min mogelijk franje of versiering.

Die ventilator ziet er bijvoorbeeld uit als iets uit het stoomtreinen- of scheepvaartmuseum. Het ding zit met de oervader van alle klembanden aan het motorblok geketend. Denk: ‘Praxis of Hornbach’, niet aan Brezan. De aandrijfriem voor de fan ziet er ook gewoon uit omdat hij zijn werk nu eenmaal moet doen. De originele bestickering op de koeltunnel, de Venturi, geeft het geheel nog een beetje cachet. Maar met weinig fantasie is het ding ook gewoon voor te stellen in het tochtvenster boven het keukenraam. En of de katoen omwikkelde brandstofslangen E10 bestendig zijn? Dacht het niet!

Toch is deze machinekamer er eentje waarin hard gewerkt wordt. De hele auto is rallyklaar gemaakt en is klaar voor de meest harde inzet. En dat zo’n vlakke zescilinder het daarbij op zijn kenmerkend mechanische manier uithuilt? Gewoon de zweep erover en gaan. Natuurlijk wel nadat de techniek de tijd heeft gehad op temperatuur te komen. In een 911 blok zit al gauw een liter of acht motorolie.

Niet voor langdurige minima

Want de de revisie van een vlakke Porsche zescilinder is duur. Overigens is een goede Porschemotor een toonbeeld van betrouwbaarheid. Twee ton+ aan probleemloze kilometers is geen uitzondering. De kettingspanner van de distributie kan wat gaan klapperen en de asjes van de gaskleppen hebben bij een origineel blok de neiging tot wat onverwacht snelle slijtage.

Een te hoog oplopende olietemperatuur kan aan zoiets simpels als een (uitwendig) vervuilde oliekoeler liggen. Aan de bakkant kan de synchronisatie soms een pijnpunt zijn. Bij ons fotomodel zal de boordelectronica geen problemen geven. De gesnoeide kabelboom is riant voorzien van AMP stekkers. Op een rally auto is absolute fabrieksoriginaliteit niet nodig. Optimale bereikbaarheid en gebruiks– of reparatiegemak wel.

Het origineel leverde 130 pk

Over het vermogen van deze woesteling wordt wat vaag gedaan. Maar zelfs een standaard ‘oer’ 911 was een machine die qua wegligging op de randen van het onbetamelijke was. Deze 911 met zijn korte wielbasis en zijn opgepepte zescilinder moet dus wel een berijder vragen met een bovenmodaal gevoelige gasvoet, razendsnelle reacties en een groot hart.

Lees ook:
Onder de kap: De Maserati GT 3500 (1957 -1964. 1402 ex.)
Onder de kap gekeken: Een Mercedes-Benz 200
Historische voorspelling uit 1977: “Geen toekomst voor de Porsche 911”
Auto’s die de wereld veranderden: De PORSCHE 911
Rijden met de Porsche 911 Turbo (930). Arbeid adelt.


Bent u klassiekerliefhebber en bevallen u de gratis artikelen? Overweeg dan ook eens een abonnement op Auto Motor Klassiek, het gedrukte tijdschrift. Dat ploft voor een luttele jaarbijdrage elke maand bij u op de deurmat. Boordevol interessant leesvoer, speciaal voor de klassiekerliefhebber. Genoeg om u dagenlang van de straat te houden. En alsof dat niet genoeg is, draagt u ook nog eens bij aan het hele platform voor en door klassiekerliefhebbers. Daarbij heeft zo’n abonnement nog meer voordelen. Kijk maar eens op de link hierboven voor meer informatie.


Beste Klassiekerliefhebber

Geniet van dagelijks gratis verhalen over oldtimers in uw email en schrijf gratis in. 


 

 

15 Reacties

Geef een reactie
  1. Auberginekleur had (ik hoop heeft) de 911/930 van een Moerwijkse buurjongen van me. Hiervoor had hij, gek van Engelse vierwielers, een Reliant Scimitar met de (Keulse) Ford V6 en overdrive met zo’n schakelaar op het dashboard. Via een vriend van hem, die een smetteloos witte 930 reed, die het wèl altijd deed, kwam mijn buurjongen op het idee een 911 aan te schaffen.
    Het werd dus de aubergine. Mèt enorme achtervleugel die later plaats maakte voor een kleiner ex-emplaar. Het staat me nog bij: het geluid van die soms snerpende boxer, het Prins Clausplein met 160 op een fly-over en de pracht aubergine kleur met de zwarte Fuchsvelgen.
    En inderdaad de Porsche, was-ie op zaterdag lekker uitgelaten op een Autobahn, dan deed-ie dat op zondag evt. probleemloos weer. Dat was bij de Scimitar niet altijd het geval zonder hier en daar een (olie)lek.
    Een buurman op mijn huidige adres kocht jaaaaren terug ook een 911, ik dacht een 964. Lekkende O-ringen brachten hem ertoe de 964 terug te brengen en met een Z3, 3.0 terug te keren. Fraaie auto ook met roodleren interieur en zwart dak. Hij heeft ‘m nog en de zeldzame keren dat de buurman ermee op uit gaat……. Zo fraai het geluid van de koude start van de zescilinder.

  2. toch moet alle hulde voor een 6 cylinde luchtgekoelde boxer motor toch weer op naam komen van amerikaanse ingenieur s en geen duitse.Lycoming 6 cylinder boxers zijn al sinds mensenheugenis te vinden in alle eenmotorige vliegtuigjes van Piper, Beech en Cessna.
    En in 1959 konden we ook de geweldige Chevrolet Corvair kopen. Duitse ingenieurs en ontwerpers zijn best goed maar nog betere copycats. Wel maken ze altijd zelf aanspraak op de
    vergaarde hulde.

  3. mijn droomauto, elke keer als er weer een zoveelste update is in the trant van 935 RSR Ruf Haifin super Carrera 3.3 turbo gti dan zie je maar weer hoe ze de eerste keer met de 2 liter luchtgekoelde 911S met 160 pk de spijker op zijn kop sloegen en daarna elke keer , ernaast

  4. Hoe is het eigenlijk met die 912 van een prins die hem oranje ontving en in luchtvaart blauw gespoten moest worden?? Want als ik deze zeldzame kleur blauw zie denk ik meteen aan die Porsche van de prins.

  5. Duitsers doen niet aan design…. 🤔
    Als je al kunt generaliseren…. daar ga ik. Engelsen vinden technieken uit en Duitsers/Oostenrijkers maken techniek praktisch bruikbaar en betrouwbaar. Italianen verpakken techniek in mooi design. En de Fransen, met hun grenzen aan al die landen zitten daar middenin; zij bedenken techniek op een meer filosofisch niveau.
    De Japanners en Koreanen perfectioneren techniek. De Russen maken techniek onverwoestbaar voor onder alle barre omstandigheden. USA? Silicon valley maakt van techniek computers en Detroit maakt bancaire producten van techniek. Nederland belast de nadelige gevolgen van techniek (BPM) en heeft geen autobeleid in deze, daarom valt ons land een beetje buiten dit onderwerp.

    Wat heeft bovenstaande beschouwing met de 911 te maken? Ik denk het volgende. De originele (oftewel oer) 911 voldoet (bijna) alle van de bovengenoemde internationale kwaliteiten. Daarom is het een bijzondere auto (een icoon) waar zelfs geen milieufreak tegen is.

  6. Ja ja prachtig ding , dit zijn de “”echte”” met 6 stuks lucht gekoelde cylinders .
    Volgende keer wat meer plaatjes ??
    Fuch s velgen waren het toch ?

    groet HaNS

  7. Leuk heb zelf een 911T 1972 fantastisch om mee te rijden en inderdaad gas geven en genieten. Met veel geduld en liefde is het afstellen van de carbs wel te doen. Maar blijft lastig andere weersomstandigheden geven een ander gedrag. Heb de radio nog nooit aangehad mijn muziek ligt achterin.

  8. Heb in 1967 , 1968 bij een heel grote Duitse porsche dealer gewerkt , een heel groot bedrijf , met 3 vestigingen, het bedrijf is er nog steeds. Wat betreft de carburators die van duitse makelij waren , die waren niet af te stellen . Dus onder porsche garantie zijn tientallen en nog meer vervangen door Webers.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here

Citroën Dyane 6 (1968)

Citroën Dyane 6 (1968). Mooi lijnenspel van spinnenwebben

Jawa. Vooruit het verleden in