Artikelen

Ook vierde editie Klassieker Drachten raakt juiste oldtimersnaar

By  | 

Van 20 tot en met 22 april werd alweer de vierde editie van Klassieker Drachten gehouden. Eerder noemden wij het evenement al een vaste waarde op de klassiekeragenda. Sjouke Bosma en zijn mensen lieten ook tijdens het paasweekend van 2019 zien dat die kwalificatie terecht was.

Opnieuw groeide Klassieker Drachten. Ondanks het mooie paasweer wisten de bezoekers het Fries Congrescentrum weer te vinden. De tentoonstellingvloer was weer groter dan tijdens de vorige editie. De organisatie noemde Klassieker Drachten niet voor niets XL. Zij plaatste een extra hal om de toegenomen omvang van het aanbod op te vangen. Ook was de showpaddock, waar particuliere klassiekereigenaren in de open lucht hun auto’s konden showen, weer groter dan in voorgaande jaren. Bezoekers van deze paddock konden tevens deelnemen aan de Klassieker Rally, die Sjouke Bosma en zijn mensen samen met Business Rally Events werd opgezet. De paddock werd overigens massaal bezocht.

 

Veel waar voor een klein entreebedrag

De bezoekers- met en zonder klassieker- kregen voor het uiterst schappelijk entreebedrag van maximaal  €8,– heel veel waar voor het geld. Het aanbod was verscheiden, alledaagse klassiekers en een exclusieve, zeldzaam mooie auto’s waren innig verstrengeld met elkaar. Diverse klassiekers wisselden van eigenaar. Het aanbod paste. Zoals de hele beurs klopte, en dat alles zonder het dedain dat je elders nog wel eens tegenkomt.

Gevarieerd aanbod voor de bezoekers

Ook de liefhebbers van prachtige motoren en divers aanbod van onderdelen, gereedschappen, boeken, modelauto’s, future relics waren in Drachten weer goed bediend. Wie meer wilde weten over een taxatie kon bij de immer enthousiaste Daniël van Aken terecht. Verder was de RDW aanwezig om over de ins en outs van een klassiekerkeuring te infomeren. Daarnaast waren enkele vooraanstaande cosmetici en restaurateurs van de partij. Ook niet onbelangrijk: de talrijke mogelijkheden om de inwendige mens te verzorgen. Dat was- net als tijdens de voorgaande edities- weer dik voor elkaar.


Vertrouwde gezichten, nieuwe deelnemers

Wat Klassieker Drachten verder aantrekkelijk maakt is de herkenbaarheid, want de nodige vaste waarden kwamen weer en masse naar de hoofdstad van de Friese Wouden. Er kwamen partijen terug, die een paar jaar geen acte de presence hadden gegeven. En ook nieuwe deelnemers namen de gelegenheid te baat om hun aanbod te exposeren. Alle deelnemers lieten op hun eigen wijze zien waar een specifieke huisstijl toe leidt: tot een veelzijdig en authentiek aanbod, dat op een specifieke manier aan de bezoekers werd gepresenteerd en diversiteit met aantrekkingskracht bood.

Onderscheidende stijlen samengesmeed tot één geheel

Die verscheidenheid komt nergens anders dan in Drachten meer aan de oppervlakte, en wordt versterkt door dat fijne cultrandje waar wij u al eerder over berichtten. Het werd weer mooi gesymboliseerd door sterk gepatineerde schuurvondsten, door de presentie van de Singing Barber Bingsby (in het zonnetje), de deelname van Hotrodspecialisten, de activiteiten van bodypainters en door in pettycoats geklede dames. Om maar eens een paar specifieke kenmerken te noemen. De uiteenlopende activiteiten, die op een natuurlijke wijze samensmelten tot een aantrekkelijk geheel, maken het Drachtster evenement uniek, en een feitelijke must voor iedere klassiekerliefhebber om Klassieker met een dikke stift rood omcirkeld in de agenda te zetten. Wie er geweest is wéét wat wij bedoelen.

 

 

suggestiebanner

Ook leuk om te lezen…

Nu in de winkel

Auto Motor Klassiek van februari ligt nu in de winkel met deze maand een uitgebreid artikel over de Taunus 12M P4 van Fokke Jansma uit Wijnjewoude. Een opmerkelijk goed geconserveerde klassieker, die een bijzondere ontwerpgeschiedenis heeft. We mochten ook rijden in een tot in het kleinste detail perfecte Triumph 2000 Roadster. Hoe dat aanvoelt? U leest het in het februarinummer. Mocht u ooit van plan zijn een Opel Senator aan te schaffen, dan is het goed dat u dit nummer in huis heeft, want Aart van der Haagen doet uitgebreid uit de doeken, waar u dan rekening mee moet houden. Het een en ander aan aankooptips vindt u ook bij het artikel over de Citroën Dyane. Een auto die we troffen met zijn eigenaar op een terras tijdens een werkoverleg.

En verder:

De restauratie van een Nimbus Model C en een Norton M50. Waarom er zo weinig Opels over zijn? Dat leest u ook in dit nummer. De liefhebberij van een in Spanje wonende Nederlander, die ook geldt als dé specialist voor de Fiat 130. En ook in dit nummer; bijna dertig pagina’s korte berichten, verslagen, praktische tips, columns en korte typebeschrijvingen. Bovendien natuurlijk ook meer dan veertig pagina’s met klassiekers te koop, die soms online niet verder aangeboden worden.
ABONNEER NU EN MIS HET VOLGENDE NUMMER NIET MEER

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *