Artikelen

Ook vierde editie Klassieker Drachten raakt juiste oldtimersnaar

By  | 

Van 20 tot en met 22 april werd alweer de vierde editie van Klassieker Drachten gehouden. Eerder noemden wij het evenement al een vaste waarde op de klassiekeragenda. Sjouke Bosma en zijn mensen lieten ook tijdens het paasweekend van 2019 zien dat die kwalificatie terecht was.

We publiceren deze artikeltjes gratis, en willen dat natuurlijk ook blijven doen. Maar u begrijpt dat dat voor ons niet gratis is. Ondersteunt u dit initiatief en waardeert u het? Overweeg dan eens een abonnement op Auto Motor Klassiek. U helpt ons dan niet alleen de gratis initiatieven betaalbaar te houden, maar ontvangt als bonus ook nog eens elke keer een AMK in de bus. En u betaalt nog maar € 3,30 per nummer in plaats van € 4,99. Elke maand goed voor uren leesplezier.

Opnieuw groeide Klassieker Drachten. Ondanks het mooie paasweer wisten de bezoekers het Fries Congrescentrum weer te vinden. De tentoonstellingvloer was weer groter dan tijdens de vorige editie. De organisatie noemde Klassieker Drachten niet voor niets XL. Zij plaatste een extra hal om de toegenomen omvang van het aanbod op te vangen. Ook was de showpaddock, waar particuliere klassiekereigenaren in de open lucht hun auto’s konden showen, weer groter dan in voorgaande jaren. Bezoekers van deze paddock konden tevens deelnemen aan de Klassieker Rally, die Sjouke Bosma en zijn mensen samen met Business Rally Events werd opgezet. De paddock werd overigens massaal bezocht.

Veel waar voor een klein entreebedrag

De bezoekers- met en zonder klassieker- kregen voor het uiterst schappelijk entreebedrag van maximaal  €8,– heel veel waar voor het geld. Het aanbod was verscheiden, alledaagse klassiekers en een exclusieve, zeldzaam mooie auto’s waren innig verstrengeld met elkaar. Diverse klassiekers wisselden van eigenaar. Het aanbod paste. Zoals de hele beurs klopte, en dat alles zonder het dedain dat je elders nog wel eens tegenkomt.

Gevarieerd aanbod voor de bezoekers

Ook de liefhebbers van prachtige motoren en divers aanbod van onderdelen, gereedschappen, boeken, modelauto’s, future relics waren in Drachten weer goed bediend. Wie meer wilde weten over een taxatie kon bij de immer enthousiaste Daniël van Aken terecht. Verder was de RDW aanwezig om over de ins en outs van een klassiekerkeuring te infomeren. Daarnaast waren enkele vooraanstaande cosmetici en restaurateurs van de partij. Ook niet onbelangrijk: de talrijke mogelijkheden om de inwendige mens te verzorgen. Dat was- net als tijdens de voorgaande edities- weer dik voor elkaar.

Vertrouwde gezichten, nieuwe deelnemers

Wat Klassieker Drachten verder aantrekkelijk maakt is de herkenbaarheid, want de nodige vaste waarden kwamen weer en masse naar de hoofdstad van de Friese Wouden. Er kwamen partijen terug, die een paar jaar geen acte de presence hadden gegeven. En ook nieuwe deelnemers namen de gelegenheid te baat om hun aanbod te exposeren. Alle deelnemers lieten op hun eigen wijze zien waar een specifieke huisstijl toe leidt: tot een veelzijdig en authentiek aanbod, dat op een specifieke manier aan de bezoekers werd gepresenteerd en diversiteit met aantrekkingskracht bood.

Onderscheidende stijlen samengesmeed tot één geheel

Die verscheidenheid komt nergens anders dan in Drachten meer aan de oppervlakte, en wordt versterkt door dat fijne cultrandje waar wij u al eerder over berichtten. Het werd weer mooi gesymboliseerd door sterk gepatineerde schuurvondsten, door de presentie van de Singing Barber Bingsby (in het zonnetje), de deelname van Hotrodspecialisten, de activiteiten van bodypainters en door in pettycoats geklede dames. Om maar eens een paar specifieke kenmerken te noemen. De uiteenlopende activiteiten, die op een natuurlijke wijze samensmelten tot een aantrekkelijk geheel, maken het Drachtster evenement uniek, en een feitelijke must voor iedere klassiekerliefhebber om Klassieker met een dikke stift rood omcirkeld in de agenda te zetten. Wie er geweest is wéét wat wij bedoelen.

 

 

 

Nu in de winkel, het julinummer

BMW 318i, Fiat 500 Abarth, Chevrolet Fleetmaster

Auto Motor Klassiek van juli ligt nu in de winkel. Dus snel naar de boekwinkel voor een nieuw nummer. Voor maar 4,99 een garantie voor zeker een paar uur leesplezier.

Lekker zomers prijkt op de omslag de BMW 318i cabriolet van Femko de Jong. Hij bracht de auto tot in perfectie. U leest er alles over in nummer 7.

Erg interessant vinden we zelf de ombouw van een Chevrolet Fleetmaster naar een custom. Dat is niet zomaar klakkeloos gedaan. Het was een echt ingrijpend project. Zelfs de klompen van de eigenaar moesten eraan geloven. Ook de restauratie van de Fiat 500 waarvan in dit nummer een verslag, zou je onder de noemer custom kunnen scharen. De auto was in erbarmelijke toestand, dus een intensieve restauratie volgde. Eigenaar Henrique Linde gaf er meteen een eigen 'Abarth'-draai aan. Wij vonden het resultaat meer dan geslaagd. Hendri Kampherbeek heeft zijn hart gegeven aan Peugeot. Zelfs wanneer deze voor de tweede keer onder handen moet worden genomen. Zijn Peugeot 405 mi16 kocht hij met een kapotte motor en na de restauratie was het weer bijna mis.

Natuurlijk worden alle auto- en motorverhalen weer voorafgegaan aan tientallen pagina's met korte berichten, vanaf praktische tips tot en met historie, klassiekers die we onderweg tegenkwamen en diverse columns waar het hebben van een klassieker, het sleutelen aan een klassieker en zelfs het hobbymatig handelen van klassiekers centraal staat. Bovendien natuurlijk ook rond de veertig pagina’s met klassiekers te koop, die soms online niet eens aangeboden worden. Het perfecte leesvoer. Haal hem daarom snel in huis en neem alvast een abonnement, zodat u de volgende editie niet mist.

En verder ook nog:

  • Aprilia Moto 6.5 restauratie
  • Honda CB 550
  • Mercedes-Benz 600 Pullman
  • Herinnering aan Stirling Moss
  • Beleef de bevrijding deel 2

Meer over wat er in deze editie allemaal staat ziet u op onze pagina deze maand.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *