De ene groep kenners zweert bij Dinitrol, de andere bij Waxoyl als het gaat om het conserveren van het plaatwerk van een klassieker. Vraag is natuurlijk, wat is beter?
Beide producten zijn in ieder geval beter dan niets. Specialisten die zich bezighouden met deze materie weten echter te melden dat Dinitrol voor de welwillende hobbyist beter te verwerken is. Dat komt omdat de bij Waxoyl mee te leveren ‘pomp’ om het goedje de holle ruimten in te spuiten niet toereikend is. Zaak is dus om een goede compressor ter beschikking te hebben (met veel ‘wind’), het goedje op de juiste temperatuur te hebben – het moet goed vernevelen en vloeibaar zijn – en het juiste spuitgereedschap. Dat laatste is leverbaar via de vakhandel. Weest u er zich van bewust dat het zogenaamde ‘tectyleren’ niet een allemachtige bende maakt, maar vooral dat u eerst studeert op de plekken waar u het goedje naar binnen wil spuiten. Daarna ‘lassen’ aan het voertuig wordt een hachelijke onderneming. Voor u het weet staat de boel heftig in de fik…