in

Oldsmobile Toronado: Amerikaans innovatief

Even opletten: Noem de ‘automotive blockbuster’ van modeljaar 1966. Antwoord: de Toronado. Hij haalde niet alleen de krantenkoppen in alle grote autobladen en de meeste nationale nieuwsweekbladen, maar trok in The States ook menigten naar de autoshows en dealershowrooms van kust tot kust. En wat al die drukte veroorzaakte, was vooral een kenmerk. De vrijwel vlakke vloer in de passagiersruimte. De Toronado was de eerste Amerikaanse auto met voorwielaandrijving sinds de Cord 810/812 van drie decennia eerder.

Een heel grote voorwielaandrijver

Niet alleen dat, het was de grootste auto die ooit met voorwielaandrijving die er ooit werd gemaakt: een grote luxe coupé met een grote wielbasis van 119 inch en een gewicht van meer dan twee ton. Sceptici zeiden dat voorwielaandrijving nooit op zo’n heroïsche schaal zou werken, maar Oldsmobile bewees dat ze ongelijk hadden – en deed het overtuigend.

Het nieuwe zat hem onder de kap, en naast het blok

De voorwielaangedreven Oldsmobile Toronado was een mijlpaal in de automobieltechniek, maar dat zou zomaar vergeten als je ernaar kijkt. Want dan zie je alleen het geweldige jet-age plaatwerk. Daarbij was de Toronado een betaalbaar, stijlvol alternatief voor de Ford Thunderbird of Pontiac Grand Prix. Het blad Motor Trend kende de Toronado in 1966 de Auto van het Jaar-prijs toe en noemde de auto ‘symbolisch voor een heropleving van fantasierijke techniek en smaakvolle styling in de Amerikaanse auto-industrie’.

Want voor de Amerikanen was voorwielaandrijving wel een dingetje.

Het USP, het Unique Selling Point, van de Toronado was de voorwielaandrijving, een primeur voor General Motors of eender welke autofabrikant sinds Cord.
Maar voorwielaandrijving had al voor de komst van de Toronado de aandacht van de Amerikaanse automakers getrokken. Mede als reactie op de depressie hadden de Grote Drie-bedrijven de mogelijkheid onderzocht om naast hun standaardaanbod veel kleinere modellen aan te bieden, voor het geval de markt dat zou willen. Die plannen gingen de ijskast in. Maar Oldsmobile zette ze weer in het licht.

Een nieuw begin

Het werk aan het project begon in 1958 en eindigde met een in lengterichting gemonteerde versie van Oldsmobile’s 425-kubieke inch V-8, met een vermogen van 385 pk. De drietrapsautomaat werd ernaast geplaatst, via kettingaandrijving verbonden met de op de krukas gemonteerde koppelomvormer.

De Amerikanen hadden zo hun bedenkingen jegens de voorwielaandrijving.

Conservatief als ze waren en zijn vonden ze het eerder een bizarre optie voor die rare, kleine Europese autootjes. En qua sportief rijden met trekkende in plaats van duwende wielen hadden ze ook zo hun bedenkingen. Maar qua prestaties en weggedrag deed de General Motors progressieveling het minstens even goed als zijn achterwiel aangedreven familieleden. Om dat nog eens te benadrukken zette Oldsmobile de Toronado in bij de Pikes Peak heuvelklimritten.
De lijnen van de Olds pasten bij de geclaimde dynamiek: Hij week in lijnvoering af van het conventionele ‘box upon box‘ concept en de bogen van de wielkasten lieten hem er extra dynamisch indrukwekkend uitzien, net als zijn snuit met de verborgen koplampen. Het interieur en de instrumenten waren futuristisch.

Intussen worden Toronado’s niet meer met scheve ogen bekeken.

Er is een liefhebbersgroep ontstaan, maar de afgelopen paar jaar zijn de prijzen niet sky high gegaan. Kortom: je koopt er een omdat je er een wilt hebben. Niet omdat het een dampend investeringsproject zou zijn. Dat kopen uit passie deed ook Albert Venema uit Drempt. Want welke andere V8 biedt voor die prijs zo’n onderscheidende styling, zulke technische primeurs en een serieuze race-historie?

MIS GEEN ARTIKEL MEER

REGISTREER GRATIS

EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

13 Comments

Leave a Reply
  1. Even voor de goede orde: de Cord 810/812 was niet de eerste Amerikaanse auto met voorwiel aandrijving. In het Tampa Bay Automobile Museum, Florida, heb ik een Ruxton uit 1929 gezien. Deze auto’s zijn maar een paar jaar gebouwd en zijn zeer zeldaam. De stichter van het museum, de fransman Alain Cerf, heeft er lol in om voorwiel aangedreven auto’s te verzamelen. De meest bijzondere in de collectie is een 1 op 1 replica van de Cugnot uit 1770, inderdaad voorwiel aangedreven.

  2. ik heb er 2 jaar een gehad, model 68 ben blij dat ik er vanaf was, perfecte auto, maar had er geen aard mee, en dráma om te verkopen.
    heb er nog een splinternieuwe, rechter portier raam voor liggen, kleur licht groen.

    • Ik heb dezelfde uitvoering in mijn bezit. Omdat ik pas een mustang convertible uit 68 heb gekocht wil ik de toronado wel verkopen aan een liefhebber

  3. Ik heb me altijd afgevraagd hoe ze aan de naam Toronado kwamen. Het beste van een tornado en een stier? Het lijkt me wel een belevenis om eens in zo’n ‘boot’ te mogen sturen. De automaathendel heeft ook wel wat van de snelheidsselector op een oud stoomschip: ‘halve kracht vooruit’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here




Nu in de kiosk

Bekijk de bijna veertig pagina's tellende preview via deze link of een klik op de omslag.

Het decembernummer, met daarin:

  • Alfa Romeo Giulia 1300 Super
    Erik van Putten verkent de tijdloze charme van de Alfa Romeo Giulia 1300 Super, met beelden van Bart Spijker en hemzelf. Het verhaal duikt in de wereld van Alfa-liefhebber Koen de Groot, wiens familie diep geworteld is in de Alfa Romeo-cultuur. Koens' bijzondere relatie met zijn Giulia, een auto die hij al jaren koestert en die binnenkort een indrukwekkende upgrade krijgt, wordt uitgelicht. De Giulia symboliseert autoliefde en erfgoed, een passie verrijkt door Koens vader Frans, een Alfa Romeo-expert en -liefhebber.
  • Dubbel Gebruikte Typeaanduidingen
    Peter Ecury ontrafelt fascinerende verhalen uit de autowereld in de 32e aflevering van zijn serie over dubbel gebruikte typeaanduidingen. Deze editie biedt een update over de geruchten rond Peugeot en Porsche en duikt in de geschiedenis van de typeaanduiding '142', gebruikt door merken als Volvo en Austin. Ecury bespreekt ook de evolutie van de term 'GT' en het controversiële gebruik van de letters 'SS' in autonamen na WOII, met voorbeelden als de Chevrolet Impala SS en de Alfa Romeo Giulietta SS.
  • Ducati 750GT, 860GT en 900GTS
    Hans Smid belicht de Ducati rondcarters, geproduceerd van 1972 tot 1974, die minimalistische schoonheid combineren met unieke techniek. Dit artikel beschrijft Ducati's innovatiedrang en de creatie van deze modellen, benadrukt de uitdagingen en kosten bij het verzamelen ervan, en toont Ducati's reis van bijna ondergang naar iconische status.
  • Horex Imperator
    Marina Block vertelt het verhaal van de Horex Imperator, een iconische motorfiets uit de jaren 50, bekend om zijn sportiviteit en geavanceerde techniek. Ondanks de sluiting van de fabrieken bleef Horex bekend, mede door stripfiguur Werner en recente heruitgaven. De Imperator, met zijn innovatieve parallel twin en bovenliggende nokkenas, inspireerde latere ontwerpen en wordt geprezen om zijn kwaliteit en design, ondanks beperkte verkoopsuccessen.
  • KlassiekerPost
    Lezers van Auto Motor Klassiek delen hun ontdekkingen en ervaringen. Eddy Joustra ontdekt een Peugeot 203 pickup in Heerenveen, terwijl Robert Reessink in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets fotografeert. Verhalen variëren van Chris van Haarlems Schotse scooteravonturen tot Bram Droogers vondst van een Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man vindt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland, en lezers delen correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen.
  • Nissan Silvia 1.8 Turbo
    Aart van der Haagen onthult de geschiedenis van een zeldzame Nissan Silvia 1.8 Turbo, oorspronkelijk als bedrijfswagen geregistreerd. De eerste eigenaar transformeerde de auto naar een gezinsvriendelijk voertuig, en Jan Manenschijn koestert nu deze ongerestaureerde parel met slechts 67.000 kilometer op de teller.
  • Peugeot 205-collectie Team VCC Twente
    Aart van der Haagen belicht de verzamelpassie van Team VCC Twente voor Peugeot 205-modellen. De broers Peter en Niek Olde Veldhuis verzamelden unieke exemplaren zoals de GTI en CTI, en zelfs een zeldzame 1.9 GTI Dimma. Hun collectie toont de transformatie van een ooit gewoon model naar een bijzondere klassieker.
  • Volvo en Klassieke Auto's
    Alain Pondman van Volvo Lotte spreekt over de echte waarde van klassieke auto's. Hij bekritiseert de trend van goedkope, slecht onderhouden klassiekers op Marktplaats, benadrukt het belang van het maken van herinneringen met oldtimers, en adviseert kopers om te investeren in kwaliteit en duurzaamheid.
  • Volkswagen Kever 1955 - Tweede leven
    Max de Krijger vertelt het verhaal van Hendrik Jan Hofman, een gepassioneerde Kever-restaurateur. Hofman bracht een zwaar beschadigde 1955 Kever weer tot leven met een toewijding aan perfectie en detail. Deze groene Kever, compleet met handgemaakte kinderstoel en open dak, weerspiegelt zijn vakmanschap. Hofman overweegt nu de verkoop van de Kever om zich op een nieuw project te richten.
  • KlassiekerPost
    In de KlassiekerPost-rubriek van Auto Motor Klassiek delen enthousiaste lezers hun unieke vondsten en persoonlijke ervaringen. Eddy Joustra stuit op een zeldzame Peugeot 203 pickup in Heerenveen. Robert Reessink legt in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets vast op camera. Chris van Haarlem deelt zijn Schotse scooteravonturen, inclusief een onverwachte ontmoeting met een Austin A30 op het eiland Skye. Bram Drooger spot een elegante Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man ontdekt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland. Deze rubriek illustreert de diversiteit en diepgewortelde passie van klassieke auto- en motorliefhebbers, met verhalen die variëren van lokale ontdekkingen tot internationale schatten. Daarnaast bieden lezers waardevolle correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen, zoals P.B.T.M. Matthijssen's input over de Ardie/Dürkopp Dianette, wat bijdraagt aan de rijke en veelzijdige inhoud van het tijdschrift.
  • Opnieuw bijna twintig pagina's korte berichten over van alles en nog wat, wat met klassiekers heeft te maken
  • En natuurlijk onze rubriek 'Klassiekertjes' waarin u lekker rond kunt shoppen op zoek naar uw volgende klassieker.

Het perfecte leesvoer voor een avondje of meer ongestoord weg te dromen. Hij ligt nu in de winkels. Een abonnement is natuurlijk beter, want dan mist u geen nummer meer en u bent nog eens veel goedkoper uit ook. Niet verkeerd in deze dure tijden.

Scania 80 vrachtwagen

Scania 80 vrachtwagen (1970). Voorrang aan nostalgie. 

Harley-Davidson Sportster: The End