Mitsubishi Space-Wagon

Auto Motor Klassiek » Artikelen » Mitsubishi Space-Wagon
Er classics inkoop

Hij verscheen in 1983 als een dozige donderslag bij een grijze winterhemel. De Mitsubishi Space-Wagon. En Mitsubishi bestaat intussen ook alweer 100 jaar. Maar vind nog maar eens een gave, vroege  Space-Wagon.

Een indrukwekkende historie

Mitsubishi Motors heeft in de afgelopen 100 jaar een indrukwekkende historie opgebouwd. Geen segment is overgeslagen. Van luxueuze sedan tot onverwoestbare bestelauto. En van compacte stadsauto tot terreinwagens waarvoor geen pad onbegaanbaar is. En dat ‘Pajero’ in diverse Zuid Amerikaanse regio’s heel populair ‘rukker’ betekent? Dat deed het niets af aan de kwaliteit. Hoewel: bij Rolls-Royce hadden ze er wat beter over gedacht door af te zien van de naam Silver Mist. Want in doelgroepland Duitsland betekent ‘Mist’ zoveel als ‘schijt’.

In den Beginne

Het verhaal van de Mitsubishi Space-Wagon begint in 1870. Met de oprichting van een rederij door Yataro Iwasaki. Die bouwde onder stevige overheidssteun vooral schepen die oorlogsgerelateerd waren. In 1917 produceerde het bedrijf zijn eerste personenauto. Ruim vijftig jaar later, in 1970, wordt de automobieldivisie gescheiden van Mitsubishi Heavy Industries.

De geschiedenis van het Mitsubishi-logo

Het originele Mitsubishi-logo wordt gecreëerd in de beginjaren van de Japanse Meiji-periode. Door oprichter Yataro Iwasaki. Het handelsmerk is eigenlijk een combinatie van twee familiewapens. De sangaibishi (drielaags blad van de waterkastanje) van de familie Iwasaki. En de mitsuganshiwa (drie eikenbladeren) van de familie Yamanouchi, feodale heren van de Tosa-clan.

Pauze na WOII

Tijdens de bezetting van Japan werd op 30 september 1946 onder leiding van de Verenigde Staten Mitsubishi Ltd. ontbonden. Dit was het gevolg van de naoorlogse decentralisatiepolitiek. Alle bedrijven werden verzelfstandigd. Het gebruik van de naam Mitsubishi en logo werd strikt verboden. In 1952 werden er diverse vredesverdragen ondertekend. Hierdoor werd het weer toegestaan om de namen en logo’s van de zaibatsu te gebruiken. Het gevolg was dat de voormalige bedrijven van de Mitsubishi zaibatsu ze opnieuw ging gebruiken.

Hierna zou het logo nog diverse wijzigingen ondergaan. Voordat het zijn huidige vorm kreeg, als het intussen beroemde symbool van Mitsubishi.

De Mitsubishi Space-Wagon

En in 1983 vonden we dat logo dus op de Mitsubishi Space-Wagon, een vroeg multiple purpose voertuig dat ideaal voor gezinnen en zakenlui was. De viercilinders (benzine, turbodiesel of diesel) waren vanaf 1987  optioneel ook nog eens met 4WD leverbaar. En er pasten zomaar zeven man M/V in. Vanaf 1987 was er nog meer bagageruimte, omdat de derde bank van voren vanaf dat moment naadloos plat neerklapbaar was. Top!

De Mitsubishi Space-Wagon was er in diverse uitvoeringen qua uitrusting. Lichtmetalen velgen waren een al bekende optie. Maar de elektrische buitenspiegels en de centrale deurvergrendeling waren nog best nieuwigheden. De 4WD versie had daarbij een hellinghoekmeter om onverhoopt van de berg af te tuimelen te voorkomen. De Mitsu’s waren voorzien van vijfbakken. Voor de 4WD was een gedeeltelijke sper leverbaar. Maar de gewone Mitsubishi Space-Wagon was een voorwielaandrijver. De auto’s wogen zo’n 1100-1200 kilo en liepen ongeveer 160. Over de bank gemeten liepen ze daarbij 1 op 12.

Vind er nog maar eentje!

Intussen is een gave, vroege, Mitsubishi Space-Wagon zo zeldzaam als eerlijkheid in de politiek. Heel soms komt er eentje uit Zwitserland (4WD!). En in Zuid Frankrijk zijn er ook nog een paar.

Maar als je zo’n Mitsubishi Space-Wagon nu bekijkt, dan is het een echte klassieker met zijn kenmerkende jaren tachtig styling. En met een turbo diesel en 4WD is het nog een stoer ding ook.

Misschien ook interessant om te lezen:

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

2 reacties

  1. Medio 1985 bij een bedrijf in Rotjeknor gewerkt waar men van Ford op Mitubishi was overgestapt. Dus dan spreek je over Colt, Tredia, Lancer, L300 en Galant. Kan niet herinneren dat we er een reparatie aan hebben gehad in drie jaar tijd. Een Colt (jb-93-sx) heeft een half jaar lang van Rdam naar den helder gependeld met 2 personen en ong 250 kg bagage. Dit gebeurde snachts en er werd vol vermogen gereden. Na een half jaar een beurtje en weer verder. Net zo de L300. Was de enige bus die altijd “digitaal” werd gereden. En dan liep de wijzer altijd van de schaal af. Nooit een reparatie aan gehad.in drie jaar tijd.
    We hadden ook nog een VW bus lopen. Hier moest volgens het lampje altijd olie bij. En hij verloor op de rotonde bovenaan de maastunnel zijn zij-schuifdeur inclusief 200kg Rontgenbuis-uitrusting. Misschien heb ik het daarom wel nog steeds niks met VW.
    O Ja. De tweede Colt (jb-94-sx werd na een vermissing op de bodem vaneen vijver gevonden😢

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten