in

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Pininfarina. UNIEK!

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Pininfarina

Ooit was er erg heel gerenommeerde, inmiddels overleden Nederlandse ondernemer waarvan nog steeds niemand de naam weet. Maar daaraan wordt gewerkt! Die ondernemer besloot dat hij Mercedes-Benz wilde gaan rijden. Daarvoor stapte hij af van zijn voorkeur voor Rolls-Royces. De Mercedes beviel hem, maar hij vond  een 300 SEL 6.3 een wat saai ding. En wat doe je dan als het geld niet echt van belang is? Dan neem je gewoon contact op met Mercedes-Benz om een special te bestellen. Toen Mercedes dat een beetje raar idee vond zocht de geheimzinnige multinational magnaat – en wat WEL bekend is, is dat het NIET Freddy Heineken was – contact met Pininfarina. Er werden wat tekeningen gestuurd en Pininfarina kreeg groen licht. En zo ontstond de Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Pinifarina die we bij Ibalo in de Hof van Twenthe vonden. De auto, het unicaat, is net binnen en staat nog niet eens in de verkoop.

Saillant detail is, dat de auto eerder bij een handelaar in Nederland te koop stond. Daar besteedden we in – jawel – nummer 6 van 1991 in Auto Motor Klassiek aandacht aan, de auto mocht zelfs op de omslag.

Een Mercedes-Benz in maatpak voor vier ton

Naar verluidt heeft de 1969’er Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Pininfarina bij aflevering zo’n 400.000 keiharde Nederlandse guldens gekost. Voor het zover was pakten ze in Italië eerst wat plaatwerkersgereedschap uit de kast. Terwijl de wielbasis, spoorbreedte, de totale lengte en de hoogte van de deuren ongewijzigd bleven, werden de voorruit en de cabine boven de taillelijn hellender, de stijlen scherper getekend en werd er een stalen dak gemaakt. Net zo eenmalig als de motorkap, de kofferbak, de schermen, bumpers en de verlengde deuren. Het front (dat best lijkt op dat van een ’65 Ford Galaxie) is ook het unieke ontwerp van Pininfarina.

En de ronde koplampen werden bij de Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Pininfarina geleverd met zwarte randen. Iets dat de volgende eigenaar heeft vervangen door traditionele chromen exemplaren die de auto duidelijk minder ‘Gothic’ uit zijn ogen laten kijken. En zo kreeg dit unicaat zo’n beetje de looks van de latere Rolls-Royce Camargue, die ook bij Pininfarina getekend was. De Mercedes-Benz was dus een soort vingeroefening voor de latere ‘Roller’.

Hij viel toch wat tegen

Toen de Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Pinifarina terugkwam uit Italië viel het eindresultaat de opdrachtgever toch wat tegen. De auto was ‘in het wild’ erg groot en lang niet zo elegant als hij op de tekeningen had geleken. Daarnaast zorgde de aanschaf voor serieuze aanvallen van wagenziekte. Vermoedelijk door de zware carrosserie in combinatie met de niet aangepaste luchtvering. Andere bronnen spreken over onwel worden door uitlaatgassen die in het interieur binnen zouden zijn gekomen. Bij Pininfarina hadden ze het tweeweg Behr ventilatiesysteem blijkbaar niet helemaal goed gesnapt. Dat was voor onze gefortuneerde ondernemer reden om de Ster te laten vallen en maar weer gewoon een verse Rolls-Royce Silver Shadow te bestellen.

Vorige eigenaar

Het unicaat wordt dan ook dapper verzwegen in de indrukwekkende database van Mercedes-Benz. De vorige eigenaar was een Nederlander met zelf 80+ jaren op de teller. En zo’n leeftijd is een leeftijd dat je er eens over gaat denken een paar auto’s weg te doen.

Op het moment dat u dit leest staat de auto nog niet eens online

Het besef dat er iets heel unieks in de hal staat moet nog wat indalen. De Italo Germaan verdient daarbij nog wat detailzorg. Maar hij staat er en is uniek. Het verhaal deed ons denken aan de Frua BMW die André Kout ooit in Spanje vond. Hoewel er daar dubbel zoveel van zijn gemaakt. Het andere exemplaar is overigens nog steeds zoek. Dus kijk eens onder dat oude kleed in de schuur. Die 7’er is ook weer in topstaat gebracht. En verkocht aan BMW zelf…

Deze Mercedes-Benz zal waarschijnlijk geen daily driver worden

Een flinke LPG tank en een stevige trekhaak zullen hem ook wel bespaard blijven. Wij denken dat de auto bij een investeerder terechtkomt. Wij hopen dat deze unieke auto in een museum komt te staan. Als het zover is, als we weten welk museum dat is? Dan melden we dat direct.

Ook interessant om te lezen:

We publiceren deze artikeltjes gratis, en willen dat natuurlijk ook blijven doen. Maar u begrijpt dat dat voor ons niet gratis is. Ondersteunt u dit initiatief en waardeert u het? Overweeg dan eens een abonnement op Auto Motor Klassiek. U helpt ons dan niet alleen de gratis initiatieven betaalbaar te houden, maar ontvangt als bonus ook nog eens elke keer een AMK in de bus. En u betaalt nog maar € 3,30 per nummer in plaats van € 4,99. Elke maand goed voor uren leesplezier.

8 Reacties

Geef een reactie
  1. Bijzondere Mercedes en leuk al die verhalen, maar veel klopte er niet. Bovendien heeft die nooit 400.000 gulden gekost maar nog geen 70.000 ! De familie van de originele 1e eigenaar wil niet bekend worden gemaakt.

  2. Leuk om de MB weer eens terug te zien. Ik kan mij deze auto, inmiddels alweer 50 jaar oud, nog goed herinneren.
    Jarenlang was deze auto van de inmiddels overleden, autohandelaar Joosten uit Maastricht.
    Ik ging daar vroeger regelmatig kijken omdat hij toen veel aparte auto’s had.
    Jaren later stond de auto ooit te koop bij Maschino Classics in Landgraaf.
    De auto stond op de voorpagina van AMK nummer 6 van 1991.
    De voorpagina foto is gemaakt op de oprit voor de woning van Joosten.
    Deze auto is zelfs nog door Neoscale als schaalmodel 1:43 uitgebracht.

    Met vriendelijke groeten,

    Rob Koort (Heerlen)

  3. Ik dacht dat de voormalige eigenaar misschien de pas overleden ex Mercedes dealer John van Dijk wel eens kon zijn geweest. Lijkt me wel wat voor hem.

    met vriendelijke groet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *