in

Maserati Bora. Een supersportauto bestaat een halve eeuw

Vijftig jaar geleden presenteerde Maserati de Bora. Op de Salon van Genève maakte het publiek kennis met de supersportauto waarbij motor pál achter de inzittenden werd gemonteerd . Op 11 maart 1971 startte dus de officiële geschiedenis van de Bora, die tot in 1978 werd geproduceerd en bovendien model stond voor de kleiner gemotoriseerde Merak. Ontwerper Giugiaro had iets bijzonders neergezet, zoveel werd vijftig jaar terug in Genève wel duidelijk.

De lijnvoering van de achterwiel aangedreven Tipo 117 was bijzonder. Maar zoals gezegd was de motorpositie dé noviteit voor een in serie geproduceerde auto van Maserati. De Italianen hadden ervaring met het bouwen van een sportauto met middenmotor. Die configuratie werd door Maserati voor het eerst geïntroduceerd op de Tipo 63 (1961). Die rear-middenmotortrend had een spectaculaire ontwikkeling doorgemaakt in de Formule-1. Lamborghini had de Miura al uitgerust met deze configuratie. Voor Maserati vormde deze ontwikkelingen voldoende aanleiding om aan Giorgetto Giugiaro van Italdesign te vragen om een ​​sportwagen met “midden-achterin” geplaatste motor te ontwikkelen. Prestaties stonden voorop, maar ook design, comfort en veiligheid zouden in één adem met de nieuwe Maserati genoemd moeten gaan worden.

Futuristische aanpak

Giulio Alfieri, die later zonder pardon door ene De Tomaso op straat werd gezet, zette zijn handtekening onder het technische gedeelte. De aerodynamica en styling kwamen dus uit de koker van Giorgetto Giugiaro. Hij creëerde een tweezits coupé met elegante en gestrekte lijnen. De aanpak was futuristisch. De bijna taps toelopende voorkant was met windtechnieken gestileerd, terwijl de grille aan de voorkant twee rechthoekige ventilatieopeningen omvatte met een drietand in het midden. De gestroomlijnde zijkanten waren centraal gescheiden door een dunne zwarte rubberen rand, de achterzijde was getekend volgens het Kamm-principe.

V8 met veel vermogen en vier nokkenassen

De laag geprofileerde en glad getekende Bora kreeg de 4.719 cc V8 motor met twee bovenliggende nokkenassen per cilinderbank, die door een ketting werden aangedreven. De Bora was goed voor een vermogen van 310 PK bij 6.000 tpm en een top van 280 kilometer per uur. De krachtbron werd samen met de transmissie in de lengte gemonteerd op een buisvormig subframe binnen de monocoque constructie. Maserati monteerde een viertal Weber carburateurs voor de toediening van rijk mengsel aan de verbrandingskamers.

Onafhankelijke wielophanging

De Maserati Bora kreeg ook onafhankelijke wielophanging rondom (een primeur voor een Maserati-straatauto) met schroefveren, telescopische dempers en stabilisatorstangen. Aanvankelijk- en zo werd de auto ook gepresenteerd- zou men McPherson-voorwielophanging met veerpoten toepassen. In combinatie met de tandheugelbesturing en de brede banden bleek dat voor de Bora geen gelukkige toepassing. Voor de productieauto’s schakelde Maserati derhalve over op dubbele wishbone ophanging.

Band met Citroën: hydrauliek

De band met Citroën werd ook zichtbaar. In dit geval vooral in technisch opzicht, onder meer doordat de geventileerde schrijfremmen rondom via het geavanceerde hydraulische (LHM) systeem werden bediend. Dat gold ook voor de verstelbare pedalensectie. Ook de bestuurdersstoel én één van de belangrijkste kenmerken van de Bora, de in- en openklapbare koplampen, werden dankzij de Citroën hydrauliek in beweging gezet. Vering en demping waren niet hydropneumatisch, maar de genoemde onafhankelijke wielophanging was zodanig afgesteld dat de Bora comfortabele rijeigenschappen aan de dag legde.

Uiterst luxe

Over comfort gesproken: de koper begroette een in hoogte en lengte verstelbare stuurkolom, elektrisch bedienbare ruiten, de genoemde verstelbare pedalen box, een vijfversnellingsbak, veelvuldig gebruik van leer en airconditioning. Deze fraaie zaken werden ondergebracht in de sprekende carrosserie, die opvallende kenmerken als een geborsteld roestvrijstalen dak en de voorruitstijlen had. Ook de specifieke Campagnolo velgen met dichte deksels waren een handelsmerk.

Nauwelijks gewijzigd

De Maserati Bora werd dus tot in 1978 gebouwd, en eigenlijk nauwelijks gewijzigd. De belangrijkste verbeteringen en vernieuwingen waren de montage van onderscheidende bandenmaten ter bevordering van de wegligging. De vroege Bora’s hadden last van spoorgevoeligheid, dat loste Maserati met de montage van grotere banden aan de achterzijde op. Een andere wijziging vond op motorisch vlak plaats. Later werd de Bora namelijk ook leverbaar met de 4930 cc V8 motor (330 DIN-PK, 481 Nm koppel), die ook een plekje in de Maserati Khamsin (10 PK minder) had.

Top 20 duurste nieuwe auto’s in Nederland

Uiteindelijk bouwde Maserati 564 exemplaren van de Bora, die in Nederland in de allerhoogste regionen van de verkoopprijzen zat. Hij was duurder dan de Lamborghini Countach, en véél prijziger dan de Porsche Turbo (930) en de absolute topmodellen van Mercedes-Benz. Wie bijvoorbeeld in het laatste bouwjaar (1978) nóg meer geld wilde besteden aan een exotisch speeltje kon bijvoorbeeld alleen nog bij Ferrari en Rolls Royce terecht. Of bij Maserati zelf. Het geeft aan welke mate van exclusiviteit aan deze Maserati en zijn generatiegenoten werd toegedicht.

MIS GEEN ARTIKEL MEER

REGISTREER GRATIS

EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

 

 

 

 

 

7 Comments

Leave a Reply
  1. Goede morgen. Ja, mooie foto’s uit het verleden halen ons in. Helaas zijn de getoonde speeltjes zo kostbaar, dat er een extra garage moet worden bijgebouwd, om nog maar te zwijgen over verzekeringspremie en brandstofverbruik. Zijn er nog “tweedehandsje”?

  2. De stelling “de motorpositie was dé noviteit ( nieuwigheid) voor een in serie geproduceerde auto”,
    is natuurlijk onzin.
    Die eer komt toe aan Renne Bonnet met zijn Djet.

    • Klopt hoor. Voor Maserati was het wél de eerste in “serie” geproduceerde auto die deze lay-out kreeg, voor hen was dat een noviteit (of “nieuwigheid”, zoals u zegt). Maserati was overigens niet de eerste fabrikant die in de supersportklasse deze configuratie toepaste. Die eer is weggelegd voor Lamborghini, dat met de Miura een supersportauto met middenmotor bouwde.

  3. Héél mooie auto … Iets betaalbaarder lijkt me de Alfetta GT, de achterzijdes van beide auto’s lijken enorm sterk op elkaar. Duidelijk een Giugiaro design …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here




Nu in de kiosk

Bekijk de bijna veertig pagina's tellende preview via deze link of een klik op de omslag.

Het decembernummer, met daarin:

  • Alfa Romeo Giulia 1300 Super
    Erik van Putten verkent de tijdloze charme van de Alfa Romeo Giulia 1300 Super, met beelden van Bart Spijker en hemzelf. Het verhaal duikt in de wereld van Alfa-liefhebber Koen de Groot, wiens familie diep geworteld is in de Alfa Romeo-cultuur. Koens' bijzondere relatie met zijn Giulia, een auto die hij al jaren koestert en die binnenkort een indrukwekkende upgrade krijgt, wordt uitgelicht. De Giulia symboliseert autoliefde en erfgoed, een passie verrijkt door Koens vader Frans, een Alfa Romeo-expert en -liefhebber.
  • Dubbel Gebruikte Typeaanduidingen
    Peter Ecury ontrafelt fascinerende verhalen uit de autowereld in de 32e aflevering van zijn serie over dubbel gebruikte typeaanduidingen. Deze editie biedt een update over de geruchten rond Peugeot en Porsche en duikt in de geschiedenis van de typeaanduiding '142', gebruikt door merken als Volvo en Austin. Ecury bespreekt ook de evolutie van de term 'GT' en het controversiële gebruik van de letters 'SS' in autonamen na WOII, met voorbeelden als de Chevrolet Impala SS en de Alfa Romeo Giulietta SS.
  • Ducati 750GT, 860GT en 900GTS
    Hans Smid belicht de Ducati rondcarters, geproduceerd van 1972 tot 1974, die minimalistische schoonheid combineren met unieke techniek. Dit artikel beschrijft Ducati's innovatiedrang en de creatie van deze modellen, benadrukt de uitdagingen en kosten bij het verzamelen ervan, en toont Ducati's reis van bijna ondergang naar iconische status.
  • Horex Imperator
    Marina Block vertelt het verhaal van de Horex Imperator, een iconische motorfiets uit de jaren 50, bekend om zijn sportiviteit en geavanceerde techniek. Ondanks de sluiting van de fabrieken bleef Horex bekend, mede door stripfiguur Werner en recente heruitgaven. De Imperator, met zijn innovatieve parallel twin en bovenliggende nokkenas, inspireerde latere ontwerpen en wordt geprezen om zijn kwaliteit en design, ondanks beperkte verkoopsuccessen.
  • KlassiekerPost
    Lezers van Auto Motor Klassiek delen hun ontdekkingen en ervaringen. Eddy Joustra ontdekt een Peugeot 203 pickup in Heerenveen, terwijl Robert Reessink in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets fotografeert. Verhalen variëren van Chris van Haarlems Schotse scooteravonturen tot Bram Droogers vondst van een Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man vindt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland, en lezers delen correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen.
  • Nissan Silvia 1.8 Turbo
    Aart van der Haagen onthult de geschiedenis van een zeldzame Nissan Silvia 1.8 Turbo, oorspronkelijk als bedrijfswagen geregistreerd. De eerste eigenaar transformeerde de auto naar een gezinsvriendelijk voertuig, en Jan Manenschijn koestert nu deze ongerestaureerde parel met slechts 67.000 kilometer op de teller.
  • Peugeot 205-collectie Team VCC Twente
    Aart van der Haagen belicht de verzamelpassie van Team VCC Twente voor Peugeot 205-modellen. De broers Peter en Niek Olde Veldhuis verzamelden unieke exemplaren zoals de GTI en CTI, en zelfs een zeldzame 1.9 GTI Dimma. Hun collectie toont de transformatie van een ooit gewoon model naar een bijzondere klassieker.
  • Volvo en Klassieke Auto's
    Alain Pondman van Volvo Lotte spreekt over de echte waarde van klassieke auto's. Hij bekritiseert de trend van goedkope, slecht onderhouden klassiekers op Marktplaats, benadrukt het belang van het maken van herinneringen met oldtimers, en adviseert kopers om te investeren in kwaliteit en duurzaamheid.
  • Volkswagen Kever 1955 - Tweede leven
    Max de Krijger vertelt het verhaal van Hendrik Jan Hofman, een gepassioneerde Kever-restaurateur. Hofman bracht een zwaar beschadigde 1955 Kever weer tot leven met een toewijding aan perfectie en detail. Deze groene Kever, compleet met handgemaakte kinderstoel en open dak, weerspiegelt zijn vakmanschap. Hofman overweegt nu de verkoop van de Kever om zich op een nieuw project te richten.
  • KlassiekerPost
    In de KlassiekerPost-rubriek van Auto Motor Klassiek delen enthousiaste lezers hun unieke vondsten en persoonlijke ervaringen. Eddy Joustra stuit op een zeldzame Peugeot 203 pickup in Heerenveen. Robert Reessink legt in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets vast op camera. Chris van Haarlem deelt zijn Schotse scooteravonturen, inclusief een onverwachte ontmoeting met een Austin A30 op het eiland Skye. Bram Drooger spot een elegante Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man ontdekt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland. Deze rubriek illustreert de diversiteit en diepgewortelde passie van klassieke auto- en motorliefhebbers, met verhalen die variëren van lokale ontdekkingen tot internationale schatten. Daarnaast bieden lezers waardevolle correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen, zoals P.B.T.M. Matthijssen's input over de Ardie/Dürkopp Dianette, wat bijdraagt aan de rijke en veelzijdige inhoud van het tijdschrift.
  • Opnieuw bijna twintig pagina's korte berichten over van alles en nog wat, wat met klassiekers heeft te maken
  • En natuurlijk onze rubriek 'Klassiekertjes' waarin u lekker rond kunt shoppen op zoek naar uw volgende klassieker.

Het perfecte leesvoer voor een avondje of meer ongestoord weg te dromen. Hij ligt nu in de winkels. Een abonnement is natuurlijk beter, want dan mist u geen nummer meer en u bent nog eens veel goedkoper uit ook. Niet verkeerd in deze dure tijden.

VW Passat 2B

VW Passat. Een betaalbare klassieker

Mercedes E 290 TD (1999) ambulance

Mercedes E 290 TD (1999): Mobiel erfgoed voor Christian Hoogstra