in

Malcolm N. Bricklin: rare jongens die Amerikanen

Malcolm N. Bricklin (geboren op 9 maart 1939) is een Amerikaanse zakenman, algemeen bekend om een ​​onorthodoxe carrière van meer dan zes decennia met tal van prominente mislukkingen en successen- voornamelijk het vervaardigen of importeren van auto’s naar de Verenigde Staten- om uiteindelijk meer dan dertig bedrijven op te starten.

Een ondernemend typje of een grootheidswaanzinnige?

Nadat hij op 19-jarige leeftijd franchising had voor de ijzerwarenwinkels van zijn vader, richtte Bricklin in 1968 Subaru of America, Inc. op, richtte General Vehicles op voor de fabricage van de Bricklin SV-1 (1974-76), importeerde en verkocht Fiat X1/9 en Fiat 124 Sport Spider (1982), hij importeerde ook de Yugo/Zastava Koral hatchback uit het toenmalige Joegoslavië (1985-1992), een elektrische fiets die op de markt gebracht als de EV Warrior (1982), en had contracten voor de import en distributie van door de Chinezen gemaakte voertuigen onder het merk Chery (2004). In 2017 promootte hij op 78-jarige leeftijd een plan om high-end autodealers om te vormen tot high-end kunsthandelaren, nadat hij geïnteresseerd was geraakt in het zakelijke aspect van kunst.

Hij had zomaar president kunnen worden

In 2005 zei de New York Times dat Bricklin “vaak wordt vergeleken met een autoversie van PT Barnum”. Phineas Taylor Barnum was een Amerikaanse showman, politicus en zakenman, die bekend stond om het promoten van beroemde hoaxes en door de oprichting van het Barnum & Bailey Circus.

In 2009 zei de bekende documentairemaker Morgan Spurlock dat Bricklin “non-stop gaat. Hij is een pure testosteron bom, een briljante onderhandelaar en een ongelooflijk karakter.” In 2013 beschreef Rolling Stone hem als “onbezonnen, bombastisch en pathologisch geneigd om te bluffen en bedriegen.” In 2017 zei het Engelstalige Autoweek dat Bricklin “een geest heeft die werkt als een machinegeweer.” Keith Crain, uitgever van Automotive News zei dat Bricklin “als een van die speelgoedclowns is die, wanneer je erop slaat, het meteen weer omhoog stuitert.” En dat hebben we recentelijk meer gehoord.

Maar hij was ook een visionair. Hij zei immers al heel vroeg: “China is coming. This is the way the world is going. It’s what the consumer wants.”

Safety Vehicle

“SV” stond voor ‘Safety Vehicle’, veiligheidsvoertuig en Bricklin paste normen toe die voorliepen op de normen die de Amerikaanse regering in de jaren zeventig eiste, waaronder het overtreffen van de Amerikaanse normen voor crashbescherming. De SV-1 beschermde de inzittenden met een rolkooi en een chassis dat bestand was tegen een botsing met hoge snelheid, zonder daarbij te vervormen… De auto had geen sigarettenaansteker of asbak, aangezien Bricklin roken tijdens het rijden als onveilig beschouwde.

De Bricklin SV-1

De Bricklin constructie kenmerkte zich door een vacuümvormproces met kleurgeïmpregneerd acryl, gebonden aan glasvezel carrosseriepanelen. De auto kreeg overwegend positieve aandacht van de consumentenmedia. In de vergelijkingstest van Car & Driver bleek een Bricklin uit ’75 met de Ford-motor in elke prestatiecategorie bijna te evenaren met een Corvette uit ’75 – en de elektrisch bediende vleugeldeuren van Bricklin waren ook top. Car and Driver noemde de Bricklin, ondanks wat kanttekeningen op de bouwkwaliteit en ergonomische tekortkomingen plus zijn prijs, “een tastbare bedreiging voor de Corvette.”

De Bricklin SV-1’s, bedoeld voor de Amerikaanse markt, werden vervaardigd in Canada in de provincie New Brunswick, waar de werkloosheid werd aangepakt, die halverwege de jaren 70 bijna 25% bedroeg. De premier van New Brunswick, Richard Hatfield, steunde de betrokkenheid van de provincie bij de Bricklin-onderneming als een manier om een ​​productiebasis op te bouwen die stabiele, goedbetaalde banen zou kunnen opleveren en interesse in de provincie zou kunnen wekken door de publiciteit die de auto bood.

De productie begon halverwege 1974 en ging door tot eind 1975, met meer dan 1200 mensen in de fabrieken van Saint John en Minto, New Brunswick. In september 1975, na het bouwen van 2.854 auto’s en het opzetten van meer dan 400 Amerikaanse autodealers met 40.000 nabestellingen, weigerde de provincie verdere financiële bijstand te verlenen en dwong het bedrijf tot curatele omdat politiek nu eenmaal onbegrijpelijk is.

De Bricklins met datumaanduiding op de foto’s kregen we van onze Canadese vriend Bas van der Hoek, waarvoor onze dank.

 

Toen persmappen nog op papier en in zwart/wit waren

MIS GEEN ARTIKEL MEER

REGISTREER GRATIS

EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

 

 

5 Comments

Leave a Reply
  1. Ik heb er laatst een gezien bij fatom works en ze hadden er veel tijd in moeten steken om de auto netjes te krijgen , omdat de bouwkwaliteit, de passing van de panelen etcetera bedroevend slecht was.

  2. Wat een prachtig model.
    Als ze nu in 2020 nog nieuw te koop zouden zijn, dan kocht ik er meteen eentje, gewoon om als mooi bloemetje te kunnen plaatsen in dat vreselijk lelijke suv-landschap.

  3. Helemaal eens met het cartoon-figuur.
    Is deze ook wel eens in NL verschenen?
    Nou denk ik dat Volvo’s in die tijd ook heel veilig waren. Ik snap ook wel dat “mooi” subjectief is, maar als ik zou mogen kiezen wist ik t wel………… tot er een Berner Sennen hondebeest mee moet😇 , dan weet ik het niet meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here




Nu in de kiosk

Bekijk de bijna veertig pagina's tellende preview via deze link of een klik op de omslag.

Het decembernummer, met daarin:

  • Alfa Romeo Giulia 1300 Super
    Erik van Putten verkent de tijdloze charme van de Alfa Romeo Giulia 1300 Super, met beelden van Bart Spijker en hemzelf. Het verhaal duikt in de wereld van Alfa-liefhebber Koen de Groot, wiens familie diep geworteld is in de Alfa Romeo-cultuur. Koens' bijzondere relatie met zijn Giulia, een auto die hij al jaren koestert en die binnenkort een indrukwekkende upgrade krijgt, wordt uitgelicht. De Giulia symboliseert autoliefde en erfgoed, een passie verrijkt door Koens vader Frans, een Alfa Romeo-expert en -liefhebber.
  • Dubbel Gebruikte Typeaanduidingen
    Peter Ecury ontrafelt fascinerende verhalen uit de autowereld in de 32e aflevering van zijn serie over dubbel gebruikte typeaanduidingen. Deze editie biedt een update over de geruchten rond Peugeot en Porsche en duikt in de geschiedenis van de typeaanduiding '142', gebruikt door merken als Volvo en Austin. Ecury bespreekt ook de evolutie van de term 'GT' en het controversiële gebruik van de letters 'SS' in autonamen na WOII, met voorbeelden als de Chevrolet Impala SS en de Alfa Romeo Giulietta SS.
  • Ducati 750GT, 860GT en 900GTS
    Hans Smid belicht de Ducati rondcarters, geproduceerd van 1972 tot 1974, die minimalistische schoonheid combineren met unieke techniek. Dit artikel beschrijft Ducati's innovatiedrang en de creatie van deze modellen, benadrukt de uitdagingen en kosten bij het verzamelen ervan, en toont Ducati's reis van bijna ondergang naar iconische status.
  • Horex Imperator
    Marina Block vertelt het verhaal van de Horex Imperator, een iconische motorfiets uit de jaren 50, bekend om zijn sportiviteit en geavanceerde techniek. Ondanks de sluiting van de fabrieken bleef Horex bekend, mede door stripfiguur Werner en recente heruitgaven. De Imperator, met zijn innovatieve parallel twin en bovenliggende nokkenas, inspireerde latere ontwerpen en wordt geprezen om zijn kwaliteit en design, ondanks beperkte verkoopsuccessen.
  • KlassiekerPost
    Lezers van Auto Motor Klassiek delen hun ontdekkingen en ervaringen. Eddy Joustra ontdekt een Peugeot 203 pickup in Heerenveen, terwijl Robert Reessink in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets fotografeert. Verhalen variëren van Chris van Haarlems Schotse scooteravonturen tot Bram Droogers vondst van een Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man vindt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland, en lezers delen correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen.
  • Nissan Silvia 1.8 Turbo
    Aart van der Haagen onthult de geschiedenis van een zeldzame Nissan Silvia 1.8 Turbo, oorspronkelijk als bedrijfswagen geregistreerd. De eerste eigenaar transformeerde de auto naar een gezinsvriendelijk voertuig, en Jan Manenschijn koestert nu deze ongerestaureerde parel met slechts 67.000 kilometer op de teller.
  • Peugeot 205-collectie Team VCC Twente
    Aart van der Haagen belicht de verzamelpassie van Team VCC Twente voor Peugeot 205-modellen. De broers Peter en Niek Olde Veldhuis verzamelden unieke exemplaren zoals de GTI en CTI, en zelfs een zeldzame 1.9 GTI Dimma. Hun collectie toont de transformatie van een ooit gewoon model naar een bijzondere klassieker.
  • Volvo en Klassieke Auto's
    Alain Pondman van Volvo Lotte spreekt over de echte waarde van klassieke auto's. Hij bekritiseert de trend van goedkope, slecht onderhouden klassiekers op Marktplaats, benadrukt het belang van het maken van herinneringen met oldtimers, en adviseert kopers om te investeren in kwaliteit en duurzaamheid.
  • Volkswagen Kever 1955 - Tweede leven
    Max de Krijger vertelt het verhaal van Hendrik Jan Hofman, een gepassioneerde Kever-restaurateur. Hofman bracht een zwaar beschadigde 1955 Kever weer tot leven met een toewijding aan perfectie en detail. Deze groene Kever, compleet met handgemaakte kinderstoel en open dak, weerspiegelt zijn vakmanschap. Hofman overweegt nu de verkoop van de Kever om zich op een nieuw project te richten.
  • KlassiekerPost
    In de KlassiekerPost-rubriek van Auto Motor Klassiek delen enthousiaste lezers hun unieke vondsten en persoonlijke ervaringen. Eddy Joustra stuit op een zeldzame Peugeot 203 pickup in Heerenveen. Robert Reessink legt in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets vast op camera. Chris van Haarlem deelt zijn Schotse scooteravonturen, inclusief een onverwachte ontmoeting met een Austin A30 op het eiland Skye. Bram Drooger spot een elegante Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man ontdekt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland. Deze rubriek illustreert de diversiteit en diepgewortelde passie van klassieke auto- en motorliefhebbers, met verhalen die variëren van lokale ontdekkingen tot internationale schatten. Daarnaast bieden lezers waardevolle correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen, zoals P.B.T.M. Matthijssen's input over de Ardie/Dürkopp Dianette, wat bijdraagt aan de rijke en veelzijdige inhoud van het tijdschrift.
  • Opnieuw bijna twintig pagina's korte berichten over van alles en nog wat, wat met klassiekers heeft te maken
  • En natuurlijk onze rubriek 'Klassiekertjes' waarin u lekker rond kunt shoppen op zoek naar uw volgende klassieker.

Het perfecte leesvoer voor een avondje of meer ongestoord weg te dromen. Hij ligt nu in de winkels. Een abonnement is natuurlijk beter, want dan mist u geen nummer meer en u bent nog eens veel goedkoper uit ook. Niet verkeerd in deze dure tijden.

Chevrolet Nova: Herinneringen

De andere V twin: De Morini 350