Auto Motor Klassiek in juli 2013

In maart van dit jaar precies een halve eeuw geleden presenteerde Mercedes-Benz op de salon van Genève de nieuwe 230 SL, een bijzonder elegante sportwagen die de geschiedenisboeken zou ingaan als ‘Pagode’, een bijnaam die hij te danken heeft aan de opvallende daklijn van de hardtop. Wij vonden een prachtexemplaar van het eerste modeljaar 1963, gerestaureerd tot in de kleinste details.

De R100/7 van Ben Zweers is in 1978 als nieuwe motor gekocht. Trips naar de Noordkaap, maar ook een crash heeft hij meegemaakt. Is zo’n BMW bijzonder? Zeker wel, Zweers was namelijk de tweede BMW-rijder in Nederland met een EML zijspan. Dat type was zeldzaam en is dat anno 2013 nog steeds.

citroen bxHouderschapsvrij of niet, de Citroën BX 14 verbruikt evenveel als een hybride, weegt bijna niets en hij is voorbeeldig betrouwbaar. En hydraulica is mooier dan een stel accu’s.

Franse presidenten als Giscard d’Estaing en Mitterand lieten zich rijden in een Peugeot 604, maar ook Joop den Uyl en Freddy Heineken namen geregeld op de achterbank van een 604 plaats.

Meldden we in het juninummer van “het Automobiel Klassieker Magazine”, dat de in 1990 verdwenen Lincoln Continental Coupé uit 1946 weer opgedoken was in een museum in Zuid-Frankrijk, kort geleden ontdekten we de 1935 Bugatti T57 Coupé Gangloff, waarvan na de veiling op 16 maart 1993 in Lyon geen spoor meer te vinden was.

In de mei-uitgave van onze fotowedstrijd op Facebook (classiccars01) wilden we de sombere teneur van de laatste maanden even doorbreken met leuke foto’s van klassiekers, gespot in het dagelijkse straatbeeld. Dat heeft een ruime hoeveelheid foto’s opgeleverd, drie prijswinnaars en een superspannende strijd. Natuurlijk hebben we in AMK niet volop de ruimte, dus moeten het hier helaas doen met een kleine selectie van de 310 ingestuurde foto’s.

Het is alweer een paar maanden geleden dat Thomas een bijdrage leverde aan de maandelijkse rubriek ‘De redactie rijdt’. Hij was te druk met het op de weg houden/krijgen van de verzameling, om daarnaast ook nog in de pen te klimmen. Daarbij kenmerkte deze vrijetijdsbesteding zich lange tijd door chao­tisch van de hak op te tak gespring. ‘Als je niets hebt, dan hoef je ook niets’ aldus mijn wijze oma. Misschien is het toch eens tijd om iets met dit advies te gaan doen…

Bij Dolf is de voorjaarsschoonmaak bijna klaar. De Jawa 350 van zijn zoon heeft een nieuw baasje gevonden, de Suzuki VX800 die de afgelopen twee jaar z’n ‘auto’ is geweest gaat op Het Net, want de SP3 is intussen helemaal klaar. Dan is er weer ruimte en kunnen het Suzuki project en het Daf-ding weer rijdend gemaakt worden.

De demontage en het herstel van de Buick ‘Dynaflow triple turbine flight-pitch’ versnellingsbak mocht dan een avontuur op zich zijn geweest, hetzelfde kon gezegd worden van de revisie van het motorblok. Robert Visser (42) uit Leeuwarden liep bij de restauratie van zijn Buick serie 700 Limited Riviera sedan uit 1958 om de haverklap tegen nieuwe obstakels aan. Maar obstakels zijn er om uit de weg geruimd te worden, zo wist hij inmiddels.

Het zal allemaal wel los lopen met dat houderschapsgedoe. Maar om helemaal buiten de wet te vallen is en blijft een motor zonder kenteken toch het handigst. De DPP Bijlmer Expres.

Elke maand bespreken onze poetsspecialisten een manier om een auto in topconditie te krijgen en/of te houden. Een schone auto is immers een mooie auto. Deze maand wordt het wassen van een auto behandeld.

porsche 911

Zelfs zonder het nog te weten, is al goed te zien waar deze 87’er Porsche 911 Targa vandaan komt: de Verenigde Staten. Want de opvallende kleur rood in combinatie met een leren interieur in bordeaux rood zie je eigenlijk nooit in Europa.

 

Een beetje spanning hoort bij het leven. Misschien dat het rijden met een klassieker daarom wel zo leuk is. Vooral met een Engelse klassieker. Hoe goed onderhouden ook, je weet nooit zeker of je aankomt. Soms is het ook gewoon het nostalgische gevoel dat je aan klassiekers trekt. Bijvoorbeeld dat je vader vroeger een Opel Kadett 1.2N had en dat jij hem daarom ook wilt. Moeilijker wordt dat natuurlijk wanneer je vader altijd pretentieloze Lada’s heeft gereden… zoals de vader van AMK-columniste Maria. Dan kan het zijn dat je helemaal naar de andere kant doorslaat en kiest voor de andere kant van de koude oorlog, de decadente, exorbitante maar spannende Amerikaanse slagschepen. De Bijlmer-Express is een chopper zoals die in de jaren zeventig populair was. Ik voel een sterke drang om die te gaan kopen! Spannend en leuk vond ik dat als jochie in de jaren zeventig. Zoiets wilde ik ook gaan bouwen, al had ik geen idee hoe. Tijdens een vakantie zag ik een prachtige chopper geparkeerd staan. Dit was een hoogtepunt voor een 11-jarige… wat een prachtig apparaat en voor het eerst kon ik zo’n machien van dichtbij bekijken. Vervolgens komt er een man bij staan, die meteen begint met negatieve verhalen over motorrijders inclusief een reisadvies waar ik heen moet gaan als ik revaliderende motorrijders wil zien die verongelukt zijn, of ledematen moeten missen of een permanente hersenbeschadiging hebben opgelopen, vanwege mislukte zelfbouwprojecten maar ook door het inherente gevaar van het motorrijden. Lekker negatief… even de droom van een 11-jarige om zeep helpen. Hetzelfde gebeurde me enkele jaren later toen ik tijdens pro-actief gekozen vrije uren op de middelbare school bij een garage in de buurt stond te kijken naar een E-type, hoewel ik op dat moment geen idee had wat het was, behalve de mooiste auto die ik ooit had gezien. Weer begint er ongevraagd een oude(re) man, met een van zware van Nelle shag doorrookte stem tegen mij te praten. “Tegen de tijd dat jij een rijbewijs hebt is autorijden helemaal niet meer te betalen. Niemand heeft dat soort auto’s nodig. Een Fiat 600 moet je dik tevreden mee zijn.” Denk je dat je even lekker gaat genieten van de aanblik van die mooie sportwagen, gaat zo’n gast het voor je bederven. Ik heb de beleefdheidsvormen maar gelaten voor wat ze waren en ben weggefietst terwijl de man nog op zijn zeepkist een sjekkie stond te draaien. Snel weg voor ik een FNV-sticker op mijn fiets kreeg… Dat negatieve stoorde me mateloos. Dat is veranderd. Laatst koppelde ik een aanhanger aan en uiteraard… problemen met de verlichting. Een slechte massaverbinding. Op dat moment kwam ik tot een diep filosofisch inzicht, een ‘life-changing-moment’. Zonder negativiteit geen spanning…

In de nieuwe editie van Auto Motor Klassiek:

  • DHRC kolommen
  • Q&A: technische en praktische vragen van lezers
  • Tulpenrallye – uit de oude doos
  • Tulpenrallye custom cover
  • Citroën BX in onder de motorkap gekeken
  • Mercedes Pagode – toprestauratie en verjaardagsfeestje
  • BMW R100/7 – een bijzondere keuze
  • Peugeot 604 TI – een prettige flop
  • Teruggevonden 1936 Bugatti T57 Coupé Gangloff
  • Scimitar GTE, VW T2 bus, Cipher, Reliant Fox, Moto Guzzi SP in ‘De redactie rijdt’
  • Facebook fotowedstrijd ‘Gespot in het NL en BE straatbeeld’
  • Autoverzorging in de praktijk: auto wassen
  • DPP Bijlmer Expres – tussen kunst en kitsch
  • Buick Riviera serie 700 limited restauratie deel 6 – bak- en motorobstakels
  • Ster van Heerenveen – wederom veel geleerd
  • Thijs de Groot/Carst van Doornik wint prestigieuze Kimber Classic Trial
  • De AMK lezers reageren
  • Klassiekertjes Duizenden oldtimers en youngtimers te koop

En: De beste kans op de leukste klassiekers en oldtimers heeft u als abonnee. Want abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Meer dan 15 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

klassiekerpostEen van de meest populaire rubrieken is die van de lezerspost. Niet alleen vragen, antwoorden en commentaren van andere klassiekerliefhebbers net als u, maar ook talloze bijdragen van klassiekers in allerlei landen waarmee het verkeerd is afgelopen.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals \’gestrikt\’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Elke maand krijgt de Dutch Historic Rally Club in Auto Motor Klassiek ruimte voor haar rallyrubriek, deze maand is dat niet anders.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

X
X