omslag 9-2020

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

BMW Z1

BMW Z1 in volstrekt unieke kleurencombinatie

Met een BMW Z1 plaats je jezelf al riant in de schijnwerpers, maar volgens sommigen kan het nog een tandje gekker. Wat te denken van deze diepblauwe met een vuurrood interieur? Dan krijg je een Superman-combinatie en precies die bijnaam draagt hij al sinds zijn show(room)functie bij de Nederlandse importeur. O ja, hij is enig in zijn soort.

Kawasaki 500 cc Mach lll H-1

Kawasaki driecilinders

Kawasaki driecilinders uit de jaren zeventig nemen bij tweetakt-liefhebbers een gewilde plek in. De venijnige krachtpatsers waren de snelste motorfietsen in hun klasse. De ‘weduwenmakers’ vroegen door hun giftige vermogensontwikkeling om respect. Nol Bikker heeft ze allemaal en nog veel meer. Zijn favoriet is een blauwe 500 cc Mach lll H-1.

Triumph Spitfire

Triumph Spitfire aankoopadvies

De bekoring van de klassieke Britse roadster behoeft geen betoog, met echter de aantekening dat je er veelal stevig voor in de buidel moet tasten. Tot de prettige uitzonderingen behoort de Triumph Spitfire, fraai van lijn, puur van opzet en eenvoudig geconcipieerd. Waak er wel voor dat je niet met een goedkoop opgelapt exemplaar thuiskomt.

kabelbomen van Beek Classic Wire

Veilige, authentiek uitgevoerde kabelbomen van Beek Classic Wire

Sommige klassiekers spoken, met een storing in het schier ondoorgrondelijke netwerk van draadjes, stekkertjes, relais en zekeringen. “Een ondergeschoven kindje, de kabelboom,” zegt Patrick Beek, die binnen zijn bedrijf Beek Classic Wire dagelijks in deze abacadabra duikt. “Mensen weten zich er geen raad mee of overschatten juist hun eigen inzicht.”

Honda GL500D Silver Wing

Honda GL500D Silver Wing

We kregen een berichtje van Henk Kooken uit Deventer: “De Honda Silver Wing GL500D op de foto is sinds 2 maart 2009 in mijn bezit. Het bijzondere is dat de volledige historie bekend is.” Dus gingen we maar eens bij Henk op bezoek.

Chevrolet Chevelle na restauratie

Restauratieverslag Chevrolet Chevelle

Zeven jaar lang is deze Chevrolet Chevelle SS396 uit 1970 niet op de weg geweest. Maar hij is herboren. Als nieuw. Of beter gezegd: beter dan nieuw. Want Robin Houtman heeft de auto tot in perfectie aangepakt en verbeterd.

Ford F3 Hot Rod

Zeldzame Ford F3 trucks in een wonderbaarlijke setting

Peter de Jong heeft al jaren een voorkeur voor zeldzame klassiekers. Al enige jaren heeft hij een Nissan Pao. En in het najaar van 2019 kwam hij via Harm de Roos van Lilypad Speedshop in Gorredijk op het spoor van een Ford F3. Dat lijkt een wat minder exotische keuze. Maar de F3 van Peter is er één uit een zeer zeldzame serie, die rond 1950 op speciaal verzoek van het Belgische leger werd gebouwd. De Ford is aanleiding voor een reportage over de F3 zelf. En in Gorredijk wacht óók een bonus, en dat is een fraaie blik in de wereld van customizing en Hot Rod bouw.

Onderweg voor de bevrijding

Onderweg voor de bevrijding

Een gigantische buit-aan-plaatjes bood in ieder geval één Bananendoos bijna volgepropt met de meest bijzondere foto’s, ooit verzameld door iemand. Die verzamelaar had het misschien allemaal nog wel eens mee willen maken, zo’n 75 jaar na de bevrijding. Helaas, hij is er niet meer, wij wel en kunnen genieten van zijn verzamelwoede. Dat moet nu eigenlijk ook wel, want ondanks het soepeler maken van de nieuwe Corona-regels is het organiseren van herdenkingen bijna net zo gevaarlijk als in de jaren dat de ingeschakelde geallieerden onze Oosterburen terugduwden naar hun eigen territorium. Gelukkig staat achterop de meeste foto’s met een potloodje geschreven waar en wanneer de opnamen plaatsvonden. Zo niet, dan moeten wij u die informatie schuldig blijven… Omdat er ook enkele zwart/wit foto’s in de collectie gevonden werden die een beeld geven tijdens de bezetting in Nederland, schotelen wij u die eveneens voor.

nieuws 9-2020

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten, Jouke Bloem en Mark van Beeck.

KlassiekerPost 9-2020

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Klassiekertjes 9-2020

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

Als een met jam besmeerde boterham op de grond valt, valt hij a-l-t-i-j-d met de jamkant naar beneden. Tenzij je dat net probeert te bewijzen. Dat is volgens mij nog altijd de beste definitie van Murphy’s Law. Als iets fout kan gaan, zal het ook fout gaan. Tenzij je dat wilt, maar dan is fout natuurlijk goed. De wet van Murphy is een bijzondere wetmatigheid. Van alle belangrijke natuurwetten is vaak niet alleen de uitvinder bekend, maar zijn er ook grappige anekdotes omheen. De inductiewet van Faraday bijvoorbeeld is genoemd naar de Britse natuur- en scheikundige Michael Faraday. En de grappige anekdote is welbekend. Toen de Britse premier Gladstone in zijn tijd Michael Faraday ontmoette vroeg hij hem of zijn gerommel met elektriciteit ooit een praktisch nut zou hebben. Waarop Faraday met een stalen gezicht antwoordde: “Jazeker, ooit kun je er belasting over gaan heffen.”

En dan hebben we natuurlijk nog de oude Newton die – grappige anekdote – een appel op zijn hoofd kreeg terwijl hij in de tuin zat. Waar een normaal mens zou vloeken, kwam hij tot zijn gravitatiewet. Naar zijn idee zou de kracht die de appel recht naar de aarde liet vallen, dezelfde kracht zijn die planeten in hun baan houdt.

Maar waar Faraday en Newton, inclusief bijbehorende anekdotes, bijna net zo bekend zijn als de Kardashians, weet niemand wie Murphy is en welke hilarische anekdote aan deze natuurwet ten grondslag ligt. Het maakt duidelijk hoe krachtig en universeel Murphy’s law is: zelfs bij de toekenning en optekening van de anekdote die leidde tot Murphy’s law ging alles fout. Griezelig gewoon….

Bij het sleutelen aan klassieke auto’s en motoren krijg je veelvuldig te maken met Murphy, zelfs al weet je het niet. Ooit een slotje van de nokkenasketting losgehaald? Je weet dat het met ware doodsverachting in de vettige schemering van het motorcarter gaat springen. Dus je propt het zo goed en zo kwaad mogelijk dicht met een doek. Mocht het slotje vallen, dan houdt de doek het tegen. En dan komt Murphy om de hoek kijken. En gebeurt hetzelfde wat gebeurde toen Pavarotti op de Dam stond. Net dat ene stukje waar Pavarotti niet staat, daar poept een doif. En net dat ene gaatje wat niet afgedekt is, daar valt het slotje door.

Murphy kan ook andersom werken. Gehard door de genadeloze Murphy ga je altijd van het ergste uit. Ik reed eeuwenlang met mijn Triumph Spitfire, wetende dat de motor aan revisie toe was. Hij liep wel goed, maar maakte een duur metallisch geluid. Tot ik door toeval zag dat er bij bepaalde toerentallen twee metalen plaatjes tegen het gaskabel omhoog kropen, om luid rammelend weer naar beneden te oscilleren. Plaatjes weg, en de Spitfire was als nieuw. Het is altijd het ergste wat je kunt denken, tenzij je daar vanuit gaat. Murphy kàn je echt blij maken. Het is alleen al die jam, hè? Wàt een knoeiboel.