omslag 10 2021 Page 01 300

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt bijna € 15 minder dan in de winkel.

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

BMW 735i E32 7 Serie

Voortreffelijke BMW E32 7-Serie verdient beslist meer erkenning – Nachtmerrie voor Stuttgart

Klassieke BMW’s stijgen de laatste jaren fors in belangstelling, maar de 7-Serie van de generatie E32 (1986-1994) lijkt er een beetje tussendoor te glippen. Zeer onterecht, zo stellen we vast na een kennismaking met de origineel Nederlands geleverde 735i van Richard Fortuin. Toen lag de producent van de eeuwige rivaal uit Stuttgart er behoorlijk wakker van, dus dat spreekt boekdelen.

Brough Superior SS80

Brough Superior SS80 – De Rolls-Royce onder de motoren

De beste motorfiets zal nooit bestaan. Elk merk en model heeft zijn charme en goede eigenschappen. Maar sinds Brough Superior beweerde de ”Rolls-Royce onder de motoren” te bouwen, en de autofabrikant dit na een officieel bezoek nog bevestigde ook, kun je er van uitgaan dat de SS80 van Gert Holmersma uit 1937 in ieder geval heel bijzonder is.

Keinath KC5

Opzichtige Keinath KC5 met obsceen Zweeds kenteken – De charme van ordinair

Van mama mochten we nooit ‘kut’ zeggen. De Keinath KC5 van Ed van Vendel vraagt er echter om, als je de originele Zweedse kentekenplaten erop zou hangen. Helaas moest de Nederlandse liefhebber die inleveren, maar er blijft genoeg over dat de onthoofde Opel Monza lichtelijk ordinair maakt. Tegenwoordig vinden we dat allercharmantst en durven we er best mee gezien te worden.

Peugeot 203A in de Mille Miglia

De Peugeot 203A in de Mille Miglia van 2021 – Klassiek Lijnenspel

Het is een mooi tafereel in het land van Maas en Waal. Joost Bindels helpt enkele passerende deelnemers van een lokale rally op het juiste spoor. Buby poseert even verderop met zijn Peugeot 203A voor de Canon lens van fotograaf Bart Spijker. Enkele weken eerder reden coureur Buby en navigator Joost met de Franse klassieker uit 1951 de Mille MIglia. De Peugeot en de kersverse ervaringen van Squadra 183 zijn de ingrediënten voor dit verhaal. “We verwerken nog steeds alle indrukken van de Mille Miglia. Het was onvergetelijk.”

Fiat Panda

Fiat Panda, de eerste generatie: 1980-2003 – Je lacht iedereen ui

Mogelijk herinneren we ons nog de Fiat Panda reclames. Een gniffelend giechelende bestuurder in een Fiat Panda: “In een Fiat Panda lach je iedereen uit”. En dan was er die motoragent die ook gniffelend en giechelend van achter een verkeersbord kwam om de te snelle Pandapiloot te bekeuren. Humor!

BFG 1300 1982 1988

FG 1300 (1982-1988) – Le moteur Shadock

Begin 1978 kwamen de Fransen Dominique Favario en Thierry Grange, beiden gepassioneerde motorrijders en eigenaars van een geprepareerde Norton Commando en een BMW R90S, tot de trieste constatering dat Frankrijk de grootste motormarkt in Europa was zonder een eigen, nationale motorfietsfabrikant. Het zette de heren, in het beroepsleven actief als professoren Management en Marketing aan de hogeschool van Chambéry, aan het denken. Om te beginnen maakten ze er een ‘case’ van voor hun studenten.

Dubbel gebruikte typeaanduidingen deel 5

Dubbel gebruikte typeaanduidingen, deel 5

In de septemberuitgave heeft u het vierde deel over typeaanduidingen kunnen lezen die te kust en te keur door verschillende automobielfabrikanten aan hun producten werden gekoppeld. Om niet in herhalingen te vervallen, in eerste instantie werd gedacht dat het om vijftien, misschien zestien tot zeventien dubbel gebruikte typeaanduidingen zou gaan. Al snel groeide het artikel uit en wel zodanig dat het niet meer was samen te vatten in één verhaal. Vandaar dat u het in delen geserveerd krijgt.

nieuws 9 2021

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

KlassiekerPost 9 2021

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Klassiekertjes 9 2021

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

“I thought you was going to a party tonight” waren de enige woorden van Gerald Cooper die ik heb verstaan van alles wat hij zei in acht afleveringen. Gerald Cooper is een van de markante personen in Jeremy Clarksons Farm. En die serie (alleen te zien op Amazon Prime) is wel een van de grootste verrassingen in het hedendaagsche kijkaanbod. De welbekende Jeremy ‘Top Gear’ Clarkson wordt in die serie boer op zijn eigen boerderij. Het leuke is daaraan dat hij helemaal niets van het boerenbedrijf af weet. Ik heb me lang verzet tegen het kijken van de serie, maar toen ik eenmaal daarmee begon was ik verkocht. Zelfs mijn vrouw – die normaal behoorlijk chagrijnig is – lag vaak letterlijk dubbel van het lachen. Niet alleen vanwege de Britse humor, maar ook vanwege de uitgesproken persoonlijkheden. Naast Jeremy en Caleb, was het toch vooral Gerald. In de serie werd de doodgoede man eens gekscherend als ‘security expert’ aangekondigd, wat natuurlijk zijn (zelfs voor Engelsen) onverstaanbare gepraat verklaart: alles wat hij zegt is natuurlijk uit veiligheidsoverwegingen versleuteld! Ik denk dat Clarkson met die serie misschien wel meer voor de boeren heeft gedaan dan alle boerenprotesten en de bbb bij elkaar. Wat een enorme strijd zeg, tegen de overheid, het weer, de regelgeving en de marktomstandigheden. En dan heb je aan het eind van het jaar £144 verdiend!

Tja, aan Gerald kunnen we natuurlijk niet tippen, maar qua markant klassiek vervoer zit u hier gebeiteld. Om maar even in de Engelse hoek te blijven: wat dacht u van de Brough Superior? Bescheiden is anders, maar het is ontegenzeggelijk een legendarisch merk en een uiterst begerenswaardig machien. En, wat misschien nog wel belangrijker is, ronduit prachtig om te zien en te horen.

De Franse motorindustrie was in de jaren na de oorlog vrijwel non-existent. Althans, wanneer het op zware machines aankwam. Een paar ondernemende Fransen pakte in de jaren tachtig de handschoen op en creëerden de BFG 1300 om die vermaledijde BMW’s eindelijk het hoofd te bieden. Dat de poging niet bijster succesvol was qua verkoopaantallen was teleurstellend, toch kun je niet ontkennen dat men met bescheiden middelen een markant ontwerp wist neer te zetten, dan op sommige punten zelfs echt kon overtuigen.

In diezelfde tijd begonnen de bomen in Duitsland de hemel in te groeien, zeker wat de ‘Autoveredelungsfirmen’ betreft. Een van die gelukszoekers was de firma Keinath die onder andere de KC5 maakte, een onthoofde Opel Monza. Dit exemplaar, extra opzichtig met zijn witte lak en intens rode leren bekleding, mag zonder meer gezien worden. Zo fout dat het weer goed is. Een guilty pleasure… En zonder twijfel een markante vertegenwoordiger van het genre. Dat en veel meer leest u in deze editie van AMK. He-le-maal onversleuteld! (hoewel we een enkel taalfoutje niet uit kunnen sluiten)