Auto Motor Klassiek in oktober 2019

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

De eerste BMW 2800 CS zag ik bij Rudi. Rudi was een soort van autohersteller. Rudi kocht zware schade auto’s uit het topsegment in Duitsland. En hij maakte ze lowbudget ZGAN. Staal leeft. De BMW 2800 CS op zijn richtbank gilde letterlijk toen hij weer op lengte werd getrokken. Na een hoop werk werd de fris gespoten, op de breedste velgen herboren BMW verkocht aan een ondernemer uit Den Haag. En zij leefden nog lang en gelukkig. Misschien is dat een bewijs voor de kwaliteit van BMW. Of van Rudi’s vakmanschap. Maar het blijft een feit dat je zo’n beeldschone BMW zo’n historie niet gunt.

Er was een nieuw motortijdperk aangebroken en vooral Soichiro Honda had met de wereldwijde en kostbare advertentiecampagne ‘You meet the nicest people on a Honda’ een nieuwe markt geschapen voor de motorfiets als onderhoudsvriendelijk vrijetijdsartikel. Een inhoud van 650 cc en twee cilinders bleken bij de groeiende welvaart geen limiet meer. Kawasaki had altijd uitgeblonken met innoverende creaties en besloot het eerder ontworpen motorblok aan te passen en te vergroten tot 900 cc.

In het jaar 2019 zijn er diverse automerken en modellen die hun jubileum vieren. Citroën bestaat 100 jaar, en het is ruim 50 jaar geleden dat Ford de later zo populaire Capri op de markt bracht. En de Volkswagen Golf bestaat dit kalenderjaar ook al weer 45 jaar. Het 120-jarige jubileum van het moeizaam draaiende Fiat staat een beetje in de schaduw van deze en andere festiviteiten. Dat is zonde, want de Italianen zorgden in diverse categorieën voor aansprekende en baanbrekende auto’s. Tijd voor wat aandacht voor een absolute favoriet uit de langjarige Fiat geschiedenis, een 600 D uit 1964.

Lekker stoeien met een sportwagen, wie wil dat nou niet? Je moet er alleen voor zorgen dat de pret niet vergald wordt door dat stemmetje in je hoofd: “Voorzichtig, anders raak je straks aan de bedelstaf.” Nee, dan de Nissan 300ZX, met zijn onverwoestbare techniek van spreekwoordelijke Japanse kwaliteit. Dát is pas zorgeloos genieten. Tenminste, als je je enigszins voorbereidt.

Wat doe je met een veertig jaar oude klassieker die slechts 6000 mijl op de teller laat aflezen? Permanent onder een glazen stolp parkeren? Kan, maar Erwin Elgeti vindt dát juist zonde van zijn Pontiac Firebird Trans Am. Als het weer het toelaat, stampt hij er gewoon mee op en neer naar de zaak of waar dan ook. Niet dat benauwde.

Sinds vijf jaar heeft Gerrit-Jan Hallink (60) zijn Saabmuseum. “Interieur, rijbeleving, uitstraling. Mijn hart ligt bij Saab”, zegt Gerrit-Jan Hallink. Zojuist heeft hij zijn 75e oude Saab weer nieuw leven ingeblazen.

Zijn eerste motorfiets was bijna vijftig jaar geleden een tweedehands Honda CB750. Sindsdien laat het merk Sam Kool (68) niet meer los. De interesse groeide uit van onderhoud tot motorrevisie en van restauratie tot caféracers. Een passie die er zelfs voor zorgde dat Sam weer uit de rolstoel kwam.

Altijd mooi die Plaatjes-uit-de-Oude-Doos. Deze keer de productielijn bij Mercedes-Benz en dan vooral de productie van de 190 SL en 300 SL. Iconische sportwagens die anno heden toch nog steeds krankzinnige bedragen opleveren. Wij stappen – met u – ruim een halve eeuw terug in de tijd. Toen auto’s bouwen nog mensenwerk was, robots slechts in stripverhalen voorkwamen. Met foto’s en bijschriften…

Nadat Peter Staal, de uitvinder van de fameuze 7 Uren van Emmeloord vanwege de toch met zich meebrengende hoge werkdruk na ampel beraad het evenement had overgedragen aan een nieuwe ster, veranderde er ’t een en ander. Jaap Jongman, de nieuwe uitbater van de daartoe speciaal opgerichte Stichting Rallycontrol, kende wat aanloopproblemen, maar heeft de boel alweer geruime tijd goed onder controle.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Er was maar een ‘big bang’ nodig om het begin van alles te zijn. Maar er waren verschillende ‘not so big bangs’ nodig om de mens erop te wijzen dat hij nooit zou kunnen vliegen als een vogel. Heel wat bevleugelde uitvinders verlieten het ondermaanse om zo keer op keer te bewijzen dat flapperende vleugels – zoals van een vogel – duidelijk niet genoeg waren om te vliegen. Een paar fatale tegenslagen hebben de mensheid er echter niet van weerhouden om het vliegen toch mogelijk te maken. Niet met flapperende vleugels, maar wel onder gebruikmaking van dezelfde natuurwetten. En nu vliegen we alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, en hebben we zelfs recht op schadevergoeding als het vliegmachien te laat is… Wright.

De dierenwereld was altijd een bron van inspiratie. Ook in de autowereld. William Lyons was blijkbaar gefascineerd door de jaguar en zijn ‘grace’ en ‘pace’ en dat wist hij zijn automobiele creaties ook mee te geven. Ferruccio Lamborghini was gefascineerd door stieren en stierengevechten. En veel – zo niet alle – namen van Lamborghini’s hadden te maken met stieren en stierengevechten. En Ferrari heeft het steigerende paard – of veel mooier: cavallino rampante – al sinds mensenheugenis in zijn logo. En nu we het toch over paarden hebben, als er een dier is waarmee we als mensen een band hebben dan is het wel het paard. Als enige dier mag het – net als wij – een hoofd en benen hebben. De rest van de dieren met het doen met kop en poten, hoewel ze er relatief weinig last van lijken te hebben. 

Dankzij Black Beauty weten we allemaal dat paarden niet alleen zelf emoties kunnen tonen met hun gezicht, maar ze kunnen ook menselijke emoties herkennen. Uit ervaring weet ik dat dat handig is als je een ochtendhumeur kunt herkennen bij huisgenoten. 

Als mensheid zijn we zo onder de indruk van de capaciteiten van een paard dat we vervolgens alles vergeleken met een paard. James Watt – uitvinder van de stoommachine – wist dat. Hij was niet alleen een begenadigd techneut, maar hij wist ook wat van marketing. Want Watt dacht, wat zegt Watt de mensen nu? Er is niets duidelijker dan ‘mijn stoommachine kan het werk doen van vijf paarden (zonder alle shit)’ En zo komt het dat we het vermogen van een auto nog steeds bij voorkeur in paardenkrachten weergeven, hoewel we officieel al jaren de kW hanteren…

Paarden, stieren, jaguars, allemaal dieren die inspireren. Maar dat een ‘screaming chicken’ hele volksstammen kan enthousiasmeren? Zeker Bill Mitchell – de grote baas van de GM-styling afdeling niet, hij vond het (in eerste instantie) vreselijk. Al in 1970 had Bill Porter het idee om een enorm grote vogel op de motorkap te zetten en hij tekende het basisidee op een servetje. Het was pas toen Roy Hill jaren later zijn eigen Firebird zo uitdoste dat de impact duidelijk werd. Bij elk tankstation werd hij aangeklampt door mensen die dat ook wilden. En zo kreeg de Firebird uiteindelijk zijn feniks (koosnaam: the screaming chicken). En precies op dat moment verscheen als een big bang bij heldere hemel de film ‘Smokey and the Bandit’ met zijn zwarte Trans Am en gouden phoenix. De film werd tegen alle verwachtingen in een enorm kassucces. De Pontiac Trans Am mét Screaming Chicken werd legendarisch, hij kreeg letterlijk vleugels en vloog de winkel uit. Dus kwam Jeep kwam met de Golden Eagle en Ford plaatste een enorme slang op de Mustang King Cobra. 

Pakweg tien jaar hield de enorme ‘screaming chicken’ het vol. Net als – naar verwachting – het heelal kwam hij met een big bang, maar ging hij uit als een nachtkaars. 

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,30 in plaats van € 5,50

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.