Veertig jaar geleden introduceert Mercedes-Benz de S-Klasse W116. Deze auto is de eerste officiële S-Klasse van het merk met de ster. AMK blikt terug op veertig jaar Sonderklasse.

Snelheid en een adrenalinekick op de ouderwetse manier? Dat idee lijkt tegenwoordig inspirerend bij een stel hedendaagse motorfietsmakers. Een figuur die definitief verslaafd is aan het verleden en de technische wonderen uit die tijd, dat is de overtuigde Harley-Davidson fundamentalist en hard-core dirt-trackliefhebnber Andreas Bovin. Reis mee in een razende droom vol zelfgemaakte nokkenassen, nauwelijks werkende remmen, een ontketende 750 cc tweecilinder en een drie kilometer lange, steenslagpiste.

Middenstander Jelle van Delden (62) uit Joure is van oudsher een klassiekerliefhebber. Hij bezat er verschillende van diverse merken. Volvo’s, Citroëns, Fords, een Mercedes… Ze kwamen en ze gingen, soms was het leuke handel bovendien. Van zijn Chevrolet Fleetmaster Sport Coupé uit 1948 heeft Jelle tot op de dag van vandaag echter nooit afscheid kunnen nemen.

De koppeling is een onderdeel van de auto dat ongelooflijk intensief gebruikt wordt. Logisch dus dat er een moment komt dat de koppelingsdelen vervangen moeten worden. Zelf doen of laten doen? In dit artikel vatten we de koe bij de hoorns en vervangen de koppeling van een MGB. Het kan als leidraad dienen voor vergelijkbare operaties bij andere auto’s.

Najaar 1962, sommigen zullen er wellicht met enige weemoed aan terugdenken, anderen verheugden zich op hun aanstaande geboorte. Ook al bereikt in oktober de koude oorlog met de Cuba-crisis zijn hoogtepunt.

“Het gaat hem niet over het uiterlijk. Het is het innerlijk dat telt.” Dat klinkt troostend tegen iemand die wat weinig bonuspunten op uiterlijk schoon heeft gescoord. Het geldt natuurlijk ook voor auto’s. Maar wat dan?

In het weekeinde van 1 september kwamen vanuit heel Europa Cobra’s bij elkaar op Raceway Venray. Een stortvloed van luid en duidelijk sprekende V8-motoren zorgde er al op zaterdag voor dat het ‘geluid op was’ en het circuit zelf een no-go-area werd. Toch was het de moeite meer dan waard.

Met de ‘Sabre’, de ’Magna’ en de ‘Interceptor’ maakte Honda een eind aan het begrip ‘UJM’, ‘universal Japanese motorcycle’. De serie had V4-motoren in plaats van de zo algemeen geworden vier-in-lijnmotoren. Wij bekijken de dikste cruiser uit de familie: de V65 Magna.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Mijn eerste auto, waarmee ik ook echt op straat reed, was een Citroën Dyane 6 mét registercarburateur. Hoewel ik zelf nooit echt een Citroënman was, bleek het een ontzettend geinige auto. Bovendien was ik een stuk minder kritisch vanwege de vraagprijs: ik kreeg hem namelijk voor niets van een schoolvriend. Hij was van het methodische type en had keurig netjes alle achterstalling onderhoud uitgevoerd met de vraagbaak in de linkerhand en de steeksleutel in de rechterhand. Alles dat hij uit elkaar haalde werd keurig netjes met een likje vet op de schroefjes en moertjes – om roest te voorkomen – weer gemonteerd. Roes­tige onderdeeltjes werden ontroest en keurig gelakt. Vier gloednieuwe Michelin X banden. En tóch kwam dat moment dat hij er afscheid wilde nemen na alle tijd en moeite die hij erin had gestoken. Is me tot op de dag van vandaag een raadsel waarom. Misschien dat het te maken had met de enorme schrik die hij met deze auto beleefde. Op een lange rit naar Scheveningen hoorde hij namelijk een zacht tikje, dat langzaam maar zeker steeds harder werd. Zo hard dat uiteindelijk de hele auto begon te schudden. Toch maar even kijken dan. Het probleem werd al gauw gesignaleerd: er zaten wat schroefjes los! Niet zo­maar wat schroefjes, maar de wielbouten zaten inmiddels op hun laatste draadgangen! Een kwalijke zaak, een schroefje los, maar een les geleerd: sommige bouten kun je beter niet invetten! Vele malen kwalijker is echter de tendens om ‘vuile’ auto’s te weren uit de binnensteden. Je zult maar gedwongen zijn om een nieuwe auto te kopen, alleen om naar huis te kunnen. Daarbij gaat men uit van veronderstellingen die helemaal niet waar blijken. Bijvoorbeeld dat moderne auto’s minder schadelijk zijn. Het tegendeel lijkt zelfs waar. Moderne benzinemotoren die op een arm mengsel lopen – en dat zijn er nog al wat – stoten minstens zoveel ‘fijnstof’-deeltjes af als ouderwetse diesels. Toegegeven ze zijn kleiner en dus is de uitstoot qua massa minder, maar die kleinere deeltjes blijken uit onderzoek juist nóg schadelijker te zijn. De grote vraag is natuurlijk, heeft het überhaupt nut? Wat dat betreft kunnen we eens kijken naar onze Oosterburen waar elke auto een vrolijk gekleurde sticker heeft gekregen die de fijnstofklasse aangeeft. Heb je een rode of gele sticker, dan mag je sommige stedelijke zones niet meer in. En werkt het? Het antwoord is een volmondig: “Nein!”. Vrij vertaald: Nee!, maar milieuactivisten zeggen dat het wel werkt maar… Je vraagt je soms wel eens af of het überhaupt wel om het milieu gaat of dat het alleen maar een kapstok is? ‘Youngtimers’ blijven bijvoorbeeld wél de LPG-toeslag houden, net als moderne auto’s. Terwijl volgens een Engels rapport LPG zo’n beetje de schoonste fossiele brandstof is… “Particulates (PM10) are non-existent in LPG.” Ofwel géén fijnstof… Kwestie van een schroefje los? We hadden het nog zó gezegd, NIET invetten!

 

In de nieuwe editie van Auto Motor Klassiek:

  • DHRC kolommen
  • Q&A: technische en praktische vragen van lezers
  • Onder de motorkap – de Citroën 2CV besteleend
  • 40 jaar Mercedes-Benz S klasse
  • Harley-Davidson Dirt bike
  • Vervangen koppeling MGB
  • Chevrolet Fleetmaster Sport Coupe
  • Citroën Car Clubs Rally
  • Modeljaar 1963
  • European Cobra meeting
  • Honda V65 Magna
  • KlassiekerPost
  • De AMK lezers reageren
  • Klassiekertjes
    Duizenden oldtimers en youngtimers te koop

 

En:
De beste kans op de leukste klassiekers en oldtimers heeft u als abonnee. Want abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet.

VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG

Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Bijna 10 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken.

U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

 

 

Een van de meest populaire rubrieken is die van de lezerspost. Niet alleen vragen, antwoorden en commentaren van andere klassiekerliefhebbers net als u, maar ook talloze bijdragen van klassiekers in allerlei landen waarmee het verkeerd is afgelopen.

Elke maand krijgt de Dutch Historic Rally Club in Auto Motor Klassiek ruimte voor haar rallyrubriek, deze maand is dat niet anders.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals \’gestrikt\’ en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here