Auto Motor Klassiek in november 2016

omslag-11-2016-300

Auto Motor Klassiek is ook op iPad en Android verkrijgbaar. Het is minimaal een exacte kopie van de papieren editie, maar kan en zal steeds meer multimedia inhoud gaan bevatten. Mocht er een update komen van een al gekocht exemplaar, dan krijgt u daar natuurlijk melding van en kunt u deze gewoon gratis opnieuw downloaden.

 

iPad vindt u via deze link

Android vindt u via deze link

Papieren exemplaar los kopen kunt u direct via deze link.

omslag-11-2016-300

Machtsvertoon op het randje van de beschaving, dat karakteriseerde lange tijd de tweede generatie Chevrolet Camaro en Pontiac Firebird, gebouwd van 1970 tot en met 1981. Inmiddels tot klassieker verheven zijn ze onveranderd opzichtig, maar markeren ook een tijdgeest en appelleren aan autofreaks die zich graag afzetten tegen de burgerlijke bekrompenheid.

Honda C110 en C114: De Honda Cub veranderde de wereld. De 50-cctjes maakten motorrijden in de USA en Europa sociaal acceptabel en zorgen tot vandaag de dag voor massa motorisering wereldwijd.

Eigenlijk zou er een grote sticker op het dashboard moeten zitten met de tien geboden van de Alfa Romeo Giulietta 2.0 Turbo Autodelta, want hij vraagt om een zeer omzichtige benadering. Welbeschouwd is hij gewoon een eigengereide hork, maar in handen van een piloot die hem respecteert haalt hij graag grappen en grollen uit. Heel Italiaans, dit.

De Volkswagen Golf GTI viert dit jaar zijn veertigste verjaardag. Nog steeds hebben die drie lettertjes niets van hun magische aantrekkingskracht verloren. De hot hatch is inmiddels zeven generaties op de markt en kent een grote schare liefhebbers. Neem Mark Wegh. Niet alleen heeft hij de alleroudste Nederlandse Golf GTI in zijn bezit, maar ook van de overige generaties heeft hij een of meerdere exemplaren. “De GTI is een prettige gekte waar ik maar aan toe geef.”

Je kunt er niet omheen. Noem de combinatie van de woorden Austin en Allegro en scepsis valt je ten deel. Er zijn in de autohistorie weinig auto’s gebouwd die zó moeizaam de handen op elkaar kregen en zó vaak werden geassocieerd met technisch onheil. En dat terwijl ontwerper Harris Mann een indrukwekkend avantgardisch statement maakte. Wat ging er mis?

‘Verbazing en interesse’. Daarvoor zorgde de bevreemdende kruising tussen een automobiel en een motorrijwiel, de Morgan-Monotrace. En die wat ouderwetse termen gebruiken we expres, want het was in 1923 dat de eerste Morgan-Monotace uit St. Etienne in Parijs werd gepresenteerd. De oorsprong van dit tweewielige voertuig met zijn ‘boattail’ carrosserie en uitklapbare steunwielen is wat in nevelen gehuld, maar de gelijkenis met de een paar jaar eerder aan de verraste wereld getoonde Mauser eensporige auto lijkt meer dan toevallig.

Wim Munsterhuis heeft passie voor Renault. Hij heeft een 5 cabriolet, een Floride en na de aankoop van zijn R8 uit Amerika wordt het nu echt een leuke verzameling. Maar rijden met de sportieve R8 met Gordini als achternaam is natuurlijk het leukste. Met gemak sprint het motortje naar hoge snelheden. “Het is dan ook een wolf in schaapskleren”, weet Munsterhuis. Maar er was nog wel wat werk aan om die wolf in de benen te krijgen.

Een Jensen is een behoorlijk exotische verschijning. Toch heeft Edgar Kramer er niet minder dan vier, en alsof dat niet genoeg is, heeft hij ook nog een Triumph TR3A. Met zoveel Britse klassiekers móet je wel van sleutelen houden.

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Die levenswijsheid was in ieder geval van toepassing op de Nederlandse deelnemers aan de diverse races tijdens de Goodwood Revival. Sterker nog, er zat bij DHG Racing even weinig mee. Gelukkig zijn ze daardoor geenszins uit het veld geslagen. De andere Nederlandse deelnemers kwamen zonder kleerscheuren Goodwood door.

Gerard den Ouden is lid van de (Triumph) TR Club Holland. Na een reeks van onderzoeken bereiken hem en zijn echtgenote Emilie op 30 november 2014 de boodschap dat bij Emilie slokdarmkanker is geconstateerd.

Rotterdam sluit sinds het begin van 2016 een groot deel van de stad af voor auto’s en vrachtwagens met als vermeend doel het verbeteren van de luchtkwaliteit. Deze milieuzone bestrijkt vrijwel heel het noordelijke deel van Rotterdam binnen de ring. Hierdoor is de grootste milieuzone van Nederland ontstaan.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Later lach je erom… hoe vaak hoor je dat niet? En vaak is dat ook nog zo. Want als de scherpe kantjes er eenmaal af zijn bekijk je de situatie vaak anders. Hoewel de Austin Allegro als een van de weinige auto’s in zijn tijd ronde vormen had, had hij onmiskenbaar ook zijn scherpe kantjes. Regelmatig duikt hij op in lijsten van de slechte auto’s ooit gemaakt. Terecht? Erik van Putten wil de Austin Allegro opnieuw bekijken. “Noem de combinatie van de woorden Austin en Allegro en scepsis valt je ten deel. Er zijn in de autohistorie weinig auto’s gebouwd die zó moeizaam de handen op elkaar kregen en zó vaak werden geassocieerd met technisch onheil. En dat terwijl ontwerper Harris Mann een indrukwekkend avantgardisch statement maakte. Wat ging er mis?” vraag Van Putten zich af. Het antwoord is veel. Niet verbazingwekkend overigens, want in de jaren zeventig ging eigenlijk bijna alles mis. Niet alleen in Engeland. We hadden bijvoorbeeld een kabinet Den Uyl. En er was ook nog een minstens zo dramatische Dries van Agt. Maar ook de oliecrisis. Autoloze zondagen. Doorgeslagen vakbonden. Enorme werkloosheid. Internationaal hadden we terroristen op de olympische spelen, aanslagen van de Rote Armee Fraktion, stakingen, kapingen. En wat misschien nog wel het ergst was: heel veel saaie auto’s. Maar aan de andere kant ook heel veel dappere pogingen. De Allegro was er daar zeker een van. Bizar genoeg was alles aan de Allegro rond, behalve het stuur. Maar de jaren zeventig waren op alle fronten bizar. Want naast al die saaie auto’s had je ook wagens als de Jensen Interceptor en werd een nieuwe icoon geboren in de vorm van de Golf GTI. En Alfa kwam met een heel nieuwe modelserie met transaxles waarvan de Alfetta de eerste was. De kwaliteit was bedroevend. Mijn toenmalige zwager had er een die hij meerdere keren naar huis toe moest duwen (“Ik had zoveel haast dat ik geen tijd had om hem te starten…” grapte hij dan). En op het laatst was zelfs het dak (!) doorgeroest. Tegen de tijd dat de transaxle verscheen als de Giulietta 2.0 Turbo Autodelta waren de kinderziektes er wel zo’n beetje uit. Toch was het geen verkeerd concept. Het zegt wel wat dat mijn ex-zwager het ondanks alles (!) een ‘fijne auto’ vond.

De Camaro’s en Firebirds uit de jaren zeventig waren overvloedig en extrovert. Althans zo leek het. En in een overheersende massa van saaiheid waren ze dat ook met hun blubberende V8’s en uitgebreide opties. Toch hadden de milieu-eisen al hun sporen achtergelaten en deden sommige van die ‘overvloedige’ V8’s minder dan 150 pk…

En nu? Nu kijken we lachend op dat dramatische jaren zeventig decennium terug. Zelfs de Austin Allegro heeft inmiddels zijn charme. De ellende van toen is een mooi verhaal van nu. Zelfs bestuurlijke missers zijn achteraf grappig. De ‘red flag act’ die ooit de ontwikkeling van de auto in Engeland op achterstand zette is nu bizar amusant. De milieuzone’s in de grote steden van nu is de ‘red flag act’ van toen. Later lach je erom… Zou het echt?

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

X
X