omslag 11 2021 300 2

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt bijna € 15 minder dan in de winkel.

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

 

 

<– klik op de cover voor een preview van het novembernummer

Chevrolet Camaro 1

Chevrolet Camaro met film- en vermeend raceverleden – Niet zo’n schatje

Op het eerste gezicht lijkt dit een doodgewone Chevrolet Camaro, hoewel de kenner onmiddellijk zal roepen dat het targadak niet matcht met het bouwjaar. Daar zit een verhaal achter, maar nog veel interessanter is dat een miljoen bioscoopbezoekers de auto in 1983 over het witte doek zagen vliegen. Trouwens, er speelt ook nog iets met racehistorie.

Honda 750 K1 1

Honda 750 K1 – 50 jaar … bij de eerste eigenaar

De meeste relaties halen de 50 jaar niet meer. En vijftig jaar geleden was de aanschaf van een Honda CB750 K1 een serieuze investering. Zelfs als je er een Kawasaki 500 cc driepitter op in ruilde. Even een zijsprongetje: eigenaar Martin had met die Kawasaki zo’n 50.000 vrijwel probleemloze kilometers gereden. Hij heeft nog steeds spijt dat hij de ‘crotch rocket’ heeft weggedaan. Maar hij zocht naar een motorfiets waar hij comfortabel lange reizen zou kunnen maken.

Volvo C202 Laplander 1

Restauratieverslag: Volvo C202 Laplander uit 1981 – Zand happen

Een droom van velen; als vader en zoon met hart en ziel aan een restauratieproject werken. Zeker als je daarbij over een prachtige werkplaats met alle voorzieningen kunt beschikken. Het feit dat beide heren een technische achtergrond hebben en elkaar qua vaardigheden en karakter goed aanvullen, maakt het plaatje compleet. Ingegeven door de situatie in de wereld besliste Guido begin 2020 dat er een camper moest komen. De keuze viel op een Volvo met de mooie bijnaam Laplander.

Ford Granada 1

Lichte restauratie om Ford Granada van oud zeer te verlossen – “Mooie auto, maar dat dak …”

Voor het oog van het kerkvolk stond er best een nette Granada, alleen begon Ton Santegoeds een beetje tabak te krijgen van de slordige C-stijlen en het commentaar daarop. Dan maar gelijk de hele body onder handen nemen, waarbij zoals altijd meer oud zeer aan de oppervlakte kwam dan de Brabantse Ford-liefhebber kon inschatten. Ach, het hield hem mooi van de straat tijdens de lockdown en nu durft echt niemand meer een kritische noot te kraken.

Opel Kadett B 1

De geschiedenis van de sympathieke Opel Kadett B – Kwaliteit in Veelvoud

Kurz gesagt OK. Das Auto. De historisch korte advertenties voor de Opel Kadett B staan haaks op het aantal leveringsmogelijkheden van Opels’ bestseller van weleer. De uitgebreide keuze vormde een sterk punt, en dat gold ook voor de onvolprezen betrouwbaarheid. De Kadett B modelreeks was zéker van augustus 1967 tot en met juli 1970 in een grote hoeveelheid modellen en uitrustingen leverbaar. Na modeljaar 1970 vereenvoudigde Opel dat programma, maar er bleef genoeg keuze … De hoofdrolspeler in dit verhaal is een fraaie Opel Kadett B Coupé uit april 1971.

Taunus 17 M P2 1

Taunus 17 M P2 – Ford van vader op zonen

De Taunus 17 M P2 uit de jaren 50 is een ontzettend zeldzame auto. Dus dan is het echt bijzonder wanneer iemand er twee heeft. Bij de familie Postema is dat het geval. Broers Bob en Cor Postema kregen de Ford-liefde al met de paplepel naar binnen, van hun nu 85-jarige vader Menzo Postema.

Yamaha XS1100 1

Yamaha XS1100 – Heel nieuw kanon

Het had Yamaha niet erg meegezeten bij de pogingen om na alle tweetaktsuccessen uit de jaren zestig een viertaktmotor op de markt te brengen. Met het motorblok van de 650 cc XS1 uit 1970 was helemaal niets mis. De krachtige motor met moderne bovenliggende nokkenas was bijna onverwoestbaar. Het rijwielgedeelte bleek hier echter de zwakke schakel in het geheel. Terwijl Yamaha aan alle kanten werd ingehaald door drie-, vier- en zescilinders, probeerde het zich staande te houden met de slagzin: “Twee cilinders, heus, het is genoeg”.

Dubbel gebruikte typeaanduidingen Deel VI 1

Dubbel gebruikte typeaanduidingen, deel 6

De artikelreeks over door de diverse automobielfabrikanten dubbel gebruikte typeaanduidingen, heeft inmiddels de status van magnum opus, desgewenst opus magnum bereikt. Het is bijna onwaarschijnlijk hoeveel bepaalde ‘namen’ meer dan eens gebruikt zijn door verschillende fabrikanten. Deze maand zijn wij inmiddels bij Deel VI aangekomen.

nieuws 11 2021 1

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

KlassiekerPost 11 2021 1

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Klassiekertjes 11 2021 1

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

Britse humor is natuurlijk wereldberoemd. Ik had het er al eens eerder over, maar een van de leukste grappen – juist omdat hij van de BBC kwam – was misschien wel de 1 april grap van 1957, toen de BBC uiterst serieus berichtte over de mislukte spaghetti-oogst in het zuiden van Zwitserland. Met prachtige zwart-wit beelden van een Zwitserse familie die spaghetti aan het oogsten was. De Britten hadden in die tijd natuurlijk nog geen Gordon Ramsey of zelfs Nigella Lawson, dus iets anders dan Shepherd’s en Fish-and-chips kenden de meesten niet. De grap lukte zo goed dat veel mensen later contact opnamen met de BBC met de vraag om tips om spaghetti-bomen te kweken.

Maar kun je ook auto’s kweken? Zou dat niet mooi zijn? Henry Ford dacht van wel. Nu had Henry Ford wel meer ideeën, sommige inspirerend goed: “Je zegt dat ik met niets ben begonnen, maar dat klopt niet. We beginnen allemaal met alles dat de wereld te bieden heeft, maar het is wat we ermee doen dat het verschil maakt.” Andere bar slecht; “Sporten is onzin: als je gezond bent heb je het niet nodig, en als je ziek bent kun je er beter niet aan beginnen.” Maar met het idee van een bio-auto lopend op biobrandstof was hij zijn tijd toch wel enkele decennia voorruit. Ford dacht dat zowel staal als olie niet onbeperkt waren, dat in tegenstelling tot zonlicht. De bronnen zijn ietwat twijfelachtig, maar het blijkt dat Ford zelfs in 1941 een auto bouwde die voor een belangrijk deel uit plantaardige bestanddelen bestond. De ‘hemp car’ (hennep auto). De carrosserie bestond  uit zogenaamd hennepplastic dat zeer sterk zou zijn en voor 70% uit hennep bestond. Zelfs de brandstof was op basis van de hennepplant gemaakt. Zo kwam hij al wat dichter bij zijn ideaal van de geteelde auto. Een revolutionair idee dat om veel redenen (complottheorie, iemand?) op dat moment niet van de grond kwam.

“Je kunt niet op school leren wat de wereld volgend jaar zal gaan doen” is een van de citaten van Henry Ford die voor het nageslacht bewaard is gebleven. Hoe waar!

Als we in dit nummer de Barocktaunussen van Ford amper 15 jaar later bekijken kunnen we zeggen dat er overvloedig en wulps gevormd staal te zien is zover het oog reikt. En de 1698 cc tellende viercilinder lust waarschijnlijk niet eens biobrandstof. Zelfs de Ford Granada uit de wat sobere jaren zeventig wekte met zijn voor die tijd toch tamelijk barokke vorm de indruk dat zowel staal als olie onuitputtelijk waren. Totdat de oliecrisis – amper een jaar na de introductie van de Granada – iedereen natuurlijk hard met de neus op de feiten drukte. Hoewel het een interessant idee was zullen we waarschijnlijk nooit echt geteelde plantaardige bio-auto’s krijgen. Je kunt nooit weten, maar echt zorgen maak ik me er niet om. Ik zit zelf meer met de aanstaande schrale spaghetti-oogst…