Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Triumph TR6

Wanneer een reportagedag gloort met een ­Triumph TR6 in de hoofdrol dan weet u het wel. Zo’n dag is goed voor bakken met voorpret, zeker in een tijdperk waarbinnen de eerste lockdown ontsluiert. En wanneer de mooie voortekenen uitkomen is het terugkijken erop minstens zo plezierig. Auto Motor Klassiek gaat op bezoek bij hoofdrolspeler Huib de Graaf, die een prachtige Triumph TR6 heeft. Een sportwagen, waarmee hij menig Europees land bezocht. De Triumph TR adepten en TR club coryfeeën Hein Leemhuis en Ben Wilbrink zijn ook van de partij. Mét een TR6 en een TR3A.

BMW R51/3

In 1951 kocht de vader van John Wester een BMW R51/3. Met het praktische Steib zijspan was er doordeweeks naar het werk bagageruimte en kon op zondag het gezin mee. De BMW bleef behouden maar het zijspan werd geamputeerd. Totdat zoon John dit jaar op het zestigjarige bruiloft van zijn ouders verscheen.

Opel Monza

Nodig was die tweede Opel Monza niet, maar dat geldt feitelijk ook voor de eerste, want een klassieker behoort nou eenmaal niet tot de eerste levensbehoeften. “Een GSE, te koop hier tien kilometer vandaan, die kon ik niet laten passeren,” motiveert Marc Droesbeke. Dat zal best, maar er moet meer achter zitten. Trouwens, waarom specifiek dit model?

Ford Galaxie 500

Op een mooie zonnige dag traden Martijn en Talitha van der Vegt in het huwelijk. Niet interessant voor magazine Auto Motor Klassiek zou je denken. Maar dat is het toch wel. Deze trouwrit gebeurde in hun Ford Galaxie 500 uit 1964. En die rit was ook meteen de eerste rit na de restauratie. Zie je nu de bui al hangen?

Honda S800 cabriolet

Het was liefde op het eerste gezicht toen Adriaan en zijn geliefde Ursula, net na de eeuwwisseling, op een oldtimertreffen een Honda S800 zagen. Als bezitters van een Goggo Coupé waren ze al gebeten door de ‘klein maar fijn bacil’ en de rode sportieveling ‘extra small’ die aan de rand van de weg was geparkeerd sprong ze onmiddellijk in het oog en het hart. Onbevangen dacht Adriaan eerst dat hij een kleine Britse roadster zag staan. Maar de waarheid bleek aanzienlijk exotischer.

Fiat Ritmo Abarth 130 TC Groep N

Op de website van de Rotaryclub Bladel, Reusel-De Mierden lezen we de Kempenrally in 2020 komt te vervallen. Jammer, maar geen nood: dan bouwen we ons eigen feestje in die regio en wel met een gloeiend heet kanon van Italiaanse makelij. We pakken een Fiat Ritmo Abarth 130 TC in Alitalia-trainingspak eens lekker bij zijn nekvel en stampen ermee door de grensstreek.

Messerschmitt KR 200 en Autobianchi Bianchina

Down-sizen, het is een term uit de automotive die menig purist doet gruwelen. De term slaat veelal op turbomotoren met weinig cc’s, flink wat pk’s en een indrukwekkend korte levensduur. Toch werd er vroeger ook ‘klein’ gedacht. In de jaren veertig, vijftig en zestig van de vorige eeuw boden zeer kleine auto’s goedkoop transport voor de massa.

Ural

Vanuit Auto Motor Klassiek maakten we zo’n vijftien jaar geleden al vriendelijke opmerkingen over de Citroën BX. En intussen is een nette BX een betrouwbare, gewaardeerde en betaalbare klassieker. Russische zijspancombinaties hebben we ook al heel lang geleden in onze vettige harten gesloten. Over die machines werd vanaf het begin net zo respectloos gesproken als over BX-en.

Beleef de bevrijding (6)

“The world must know what happened, and never forget.” aldus Generaal Dwight D. Eisenhower die na de oorlog president werd van de Verenigde Staten van Amerika. In de wandelgangen – en dan vooral van vrouwelijke lezerszijde – werd vernomen dat men zeer gecharmeerd was van de inzet van dames die zich massaal inspanden om van de bevrijding door de geallieerden een succes maakten. Reden om nog eens in de Bananendoos-uit-Vledder te duiken, wederom een selectie te maken en daar aandacht aan te besteden.

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten, Jouke Bloem en Mark van Beeck.

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

Ooit las ik ergens “Als je niet onder de indruk bent van de natuur, dan is er iets serieus mis met je” of woorden van die strekking. Jarenlang dacht ik dus dat er iets mis met me was. Want vanaf mijn prille jeugd waren auto’s en motoren het énige waar ik écht van onder de indruk was. Wat daar een beetje verandering in bracht, naast het natuurlijke verloop van de puberteit, waren die fascinerende films van Jacques Cousteau over het onderwaterleven. Het voelde – in mijn herinnering – een beetje als een avontuur. En het enthousiasme waarmee Cousteau vertelde over de mysteries van de zee en de bijzondere schepselen die daar leefden zorgde ervoor dat ik eindelijk onder de indruk was van de natuur. Hoewel ik natuurlijk nooit van alle zeeleven evenzeer onder de indruk was als die gekke Fransoos. Als je Cousteau dan enthousiast hoorde vertellen over een kwal, dan dacht ik wel “Jee, wat een gedrocht!”. En als je dan weet dat de mond van zo’n kwal als het ware ook de anus is, dan denk je wel, dát is toch wel echt versie 1.0, of misschien zelfs wel de betaversie van de natuur. De wereld is natuurlijk in maar zes dagen gecreëerd, dus een foutje hier en daar moet je voor lief nemen. En laten we eerlijk zijn, de eerste versie van iets is vaak prut, en iets om gauw te vergeten, denk maar aan Windows 1.0. 

Er zijn uitzonderingen. Neem de Jaguar E-type Series 1, de minst praktische eerste versie is de meest begeerlijke, de prijs is het bewijs! En zo zijn er in de klassiekerwereld talloze voorbeelden van de eerste, de beste!

De Honda S800 was een van de eerste Honda auto’s die het in Europa mocht proberen. En het was misschien niet de beste Honda ooit, maar wel iets heel bijzonders… Vooral de motor was technisch een juweeltje. Een indrukwekkende brok techniek die uit nog geen 800 cc maar liefst 67 pk leverde! Dat was ongehoord in zijn tijd. Heel lang geleden kocht ik er een als restauratieproject van Nico Baas, ver voordat hij Triumph Centre werd. De motor was helemaal gedemonteerd, maar de carrosserie was klokgaaf, en het chassis ook. Eigenlijk was het een kinderlijk eenvoudige restauratie. Maar ik ben er nooit aan toegekomen. Wel heb ik regelmatig alle motoronderdelen uit hun kisten gepakt en één voor één door mijn handen laten gaan. De technische opbouw en de uitvoering maakte net zoveel indruk op mij als het zeeleven op Jacques Cousteau. En na een verhuizing besloot ik in een zware vlaag van totale verstandsverbijstering om hem in AMK te koop aan te bieden. Vrijwel meteen kwamen er twee lezers uit België aangereden die hem zonder verdere onderhandeling meenamen voor de vraagprijs. Een teken aan de wand? Het was hoe dan ook een enorme fout, mijn brein heeft me op dat moment genadeloos in de steek gelaten. Maar dan troost ik me maar met de gedachte dat kwallen OOK geen hersenen hebben en toch al 650 miljoen jaar bestaan…