Auto Motor Klassiek in november 2019

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Noem vandaag de dag een auto binnen het exclusieve 4-deurs coupésegment en het eerste dat in u op zal komen is de Mercedes-Benz CLS. Ook andere Duitse fabrikanten hebben die wereld ontdekt. De BMW 6 Gran Coupé en de Audi A7 spelen tegenwoordig ook een rol in dat nicheachtige marktgebied, dat nog niet zo lang lijkt te bestaan. De exclusieve vierdeurs coupé bestaat echter al vanaf 1962, toen Rover de P5 Coupé introduceerde. Misschien wel van de mooiste auto’s ooit gebouwd. De kans om een reportage te maken over een P5B Coupé wordt dan ook met beide handen aangegrepen. En ja, het is er een met een Rover V8 motor.

Eindelijk kwam het er van: Na een aanloop van tientallen jaren pakte de achtkoppige restauratieploeg van de ‘Herforder Motorveteranensportclub’ het jaren vijftig project ‘Rabeneick Prototyp’ op. De aftrap werd gedaan als eerbetoon aan Erich Engelhardt, ooit de chefkonstrukteur van Rabeneick. Want die had een speciale band met dit prototype. Het bejaarde clublid en voormalig vriend van Engelhardt, Hermann had daaraan meegewerkt en zijn droom was dat het project afgemaakt zou worden.

Het klinkt alsof het over een tropisch drankje gaat en zo zoet is deze Volkswagen Karmann Ghia ook wel. Stralend in de zon laat hij vitamine D op zijn lichtgroene huid inwerken. Mango Green, om precies te zijn, de kleur van een gelijknamige uitvoering binnen de Transporter-dynastie. Oké, dan maar meteen het totale aankledingspakket kopiëren naar de cabriolet met zijn wulpse rondingen, die toch al een extensieve restauratie onderging.

De NSU Prinz van vader en zoon De Vries is dit jaar weer tot leven gebracht, met een uiterste precisie. Voormalig monteur en schade-expert Uilke en autoschadehersteller Hendrik-Jan pakken graag een auto grondig aan. Zelfs de drinkfles van het konijn wordt als gereedschap gebruikt. “Voor de normale mens zou deze auto gewoon afgeschreven zijn. Maar wij zijn abnormaal.”

Een hippe, snelle rakker, goed ontwikkeld, sociaal en helemaal thuis in de stadsjungle, dat is de Honda City. Bij een nadere kennismaking blijkt hij echter nogal wereldvreemd, want de meeste continenten en zelfs grote delen van Azië zeggen deze compacte Japanner helemaal niets. Wat doet de rode hier dan in Nederland? Inmiddels niets meer, want hij heeft ons na een kortstondig verblijf alweer vaarwel gezegd.

Ooit waren motorfietsen voor mensen die geen auto konden betalen. Net na WOII waren dwergauto’s voor mensen die geen auto konden betalen.

De Laverda RGS was een hele tijd heel weinig waard. Omdat hij ‘raar’ was in de kritische ogen van de motorrijders en Laverdisti van toen. En dan die tankdop!

In 1979 werd de Lancia Delta aan het publiek getoond. Het was het resultaat van project Y5, dat in 1974 door Lancia’s hoofd van de ontwikkelingsafdeling – Sergio Camuffo – werd gestart. Giorgetto Giugiaro tekende de Delta, en het model met de kenmerkende hoeken werd het eerste zelfstandige premiummodel in de markt die tegenwoordig geldt als C-segment, waarbinnen in toenemende mate andere fabrikanten al voorwielaangedreven compacte hatchback modellen hadden gepresenteerd. De Delta werd, als enige Lancia in de historie, Auto van het Jaar 1980.

De vakantieperiode zou misschien kunnen betekenen dat de opkomst voor de AMK Lezerscontactavond minder deelnemers zou opleveren? Niets is minder waar. Net zoals op 16 augustus van 2018 konden er 31 personen welkom geheten worden en ook deze keer weer met bijzonder en opzienbarend klassiek vervoer.

Een sympathiek evenement voor liefhebbers van oldtimers, dat is de beurs in Leek. Mooi centraal in het noorden, betaalbaar en lekker toegankelijk. Dat maakte het evenement ook dit jaar weer tot een succes voor de organisatie en de veelal terugkerende bezoekers. Initiatiefnemer Anton Rosema had duidelijk werk gemaakt van een gevarieerd aanbod. Dit is beloond met een stijging in het aantal bezoekers en tevreden geluiden alom.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Nuts! Letterlijk en figuurlijk. Loop ik laatst langs een boom in mijn tuin, valt er een walnoot naar beneden. Niet bijzonders? Dat moet ik toch tegenspreken, want het was namelijk een kastanjeboom. En – hoewel mijn botanische kennis niet veel beperkter kan zijn dan die is – weet ik tamelijk zeker dat er kastanjes uit een kastanjeboom horen te vallen. Kwestie van door schade en schande wijs worden, want met het opruimen van die rommel ben ik elke herfst akelig druk. Maar een walnoot? Dat leidde al snel tot de onweerlegbare conclusie dat ik hier te kampen heb met een kastanjeboom die lijdt onder een ernstige identiteitscrisis. En laten we wel wezen, dat is meer dan een beetje begrijpelijk in de huidige tijd. Vanaf het prilste begin van mijn tijdelijke aanwezigheid op deze aarde heb ik mij vereenzelvigd met de gedachte dat auto’s, motoren en alles eigenlijk wat voorzien is van een verbrandingsmotor, het mooiste is wat er bestaat. Daarbij maakt het eigenlijk weinig uit wat voor soort verbrandingsmotor het is. Natuurlijk ben ik uitermate gecharmeerd van de V8-motor, maar zeg nu zelf, wie is dat niet? Kijk de Rover P5, deze traditionele statige schoonheid uit Engeland. Hij is al leuk met de zescilinder, maar het huwelijk tussen de adellijke Rover en de ietwat ordinaire straatvechter, de voormalige Buick V8, is wat de Engelsen noemen ‘a match made in heaven’. Veel beter kan eigenlijk niet. 

Maar het hoeft niet altijd een V8 te zijn. Wat te denken van de schitterende viercilinder lijnmotor in de NSU TT 1200? Het geluid en temperament van die sportieve vierpitter zijn ongeëvenaard. NSU had natuurlijk een reputatie op het gebied van motorbouw en dit was misschien wel het hoogtepunt, als we de wankelmotor even buiten beschouwing laten. En de Prinz (waar het artikel eigenlijk over gaat) is ook niet mis. Tweecilinder, luchtgekoeld met de bijzondere NSU nokkenasaandrijving vanaf een excentrische as met drie ‘drijfstangen’. Deze moderne kopklepper klinkt geweldig leuk! Klein maar fijn.

En dan de Laverda driecilinders… lekker lomp en mudjevol karakter. Dat donkerbruine geluid, die grote klappen, als je dat hoort maakt je hart toch een sprongetje van geluk? Mijn obsessie met verbrandingsmotoren gaat ver, ik heb er zelfs al over gedacht om de keukenmachine te voorzien van een verbrandingsmotor in de stijl van JohnnyQ90’s ‘Nitro Engine Powered Drill’ (YouTube). Het leek mij een geweldig idee, maar de meningen daarover blijken erg uiteen te lopen. 

Net als de kastanjeboom die walnoten laat vallen, heb ik ook inmiddels een ernstige identiteitscrisis. Omdat de door mij zo geliefde verbrandingsmotor tegenwoordig zo genadeloos gecriminaliseerd wordt. En dat terwijl ze tegenwoordig synthetische brandstoffen maken die zo goed als CO2 neutraal zijn. Daar hoor je nooit iets over. Dat is toch NUTS?

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,30 in plaats van € 5,50

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.