Auto Motor Klassiek in november 2017

De moderne mens is verwend geraakt en acht een leven zonder comfort ondenkbaar. Menno Weeda werd geprikkeld door nieuwsgierigheid naar het tegendeel. Hij wilde terugkeren naar de essentie van ons bestaan en inmiddels blijkt zijn honger naar avontuur niet meer te stillen. Welke andere auto past daar beter bij dan een bladgeveerde Toyota Land Cruiser?

De robuuste en snelle Kreidler Florett deed het als bromfiets, als lichte motorfiets en op alle circuits meer dan goed. De Kreidlers deden hun naam ook eer aan: een floret is niet voor niets een wendbaar, soepel en snel steekwapen. In hun tijd werden de Floretts waarderend ‘de Mercedessen onder de 50 cc-ers’ genoemd.

Noord-Italië staat al sinds mensenheugenis bekend vanwege de grote verscheidenheid aan natuurlijke schoonheid, idyllische plaatjes, kleurrijke dorpjes en steden én indrukwekkende panorama’s. En voor de autoliefhebber is er nóg een fenomeen dat een bezoek aan het noordelijke deel van de Laars aantrekkelijk maakt: de aanwezigheid van diverse automusea.

99 procent roestvrij, zeiden ze. Een nieuwe bodemplaat, zeiden ze. Nou, deze Mini Innocenti uit 1971 bleek toch niet helemaal zo onschuldig als de naam doet vermoeden. De eigenaar moest er nog ongeveer dertien keer het aanschafbedrag in pompen om hem er knap bij te zetten. Oké, nu staat er wel een plaatje van een auto, opgewaardeerd naar een Cooper Mk III.

Bij de bakker kwam een campinggast – we wonen in een redelijk toeristisch gebied – aangereden op een tweewieler van het soort dat je aantreft bij de meer stijlvolle camper-eigenaars. Een klassieke vestzak Honda.

Mocht u plannen hebben uw klassieker ook in de winter te gebruiken, dan onderstaand wat tips om daar een succes van te maken maar het voertuig ook te behoeden voor roest.

The Goodwood Revival Meeting: ieder jaar in september nodigt een autogekke Britse graaf autoliefhebbers uit om een lang weekend te komen genieten van de sfeer van autoraces uit de jaren 1948 -1966. Wat twintig edities geleden bescheiden begon, is inmiddels uitgegroeid tot een spektakel waar in drie dagen zo’n 150.000 bezoekers op af komen.

In Boxmeer vierde de Auto Sport Club op 3 september haar 60e verjaardag. Dat werd niet zomaar een feestje! Wij waren er bij.

Op zaterdag 10 september was het dan zover: Auto Motor Classic Day op het Classic Park in Boxtel. Natuurlijk was Auto Motor Klassiek zelf van de partij om er verslag van te doen. Het leek een geraffineerd onderdeel van een allesomvattend masterplan: heel de week ervoor regende het, maar precies op die dag was het uitgerekend droog. Zo gepland. Echt!

De alweer enige tijd geleden op een rommelmarkt in het Drentse Vledder aangeschafte bananendoos vol met uniek fotomateriaal, geeft een goed beeld wat er in de loop der jaren in ons land zich allemaal heeft afgespeeld. Op de achterzijde van de foto’s staat met potlood wat informatie aangegeven. En nog vaag zichtbare stempels uit welke archieven geput is. Die doos moet door een verzamelaar van dergelijk plaatjesmateriaal zijn samengesteld. Deze keer een aantal foto’s van de Koninklijke familie die in het verleden betrokken raakte bij ongevallen en botsingen…

Zoals altijd was de IAA in Frankfurt hét grote autofeest van de Duitse merken. Desondanks was er wat minder nieuws dan gebruikelijk, terwijl er ook meer merken afwezig waren dan bij vorige edities. Viel het dan allemaal een beetje tegen? Nee, want de aanwezige klassiekers maakten de show!

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Martin Utberg. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Rode kool of rode bieten vond ik vroeger totaal ongeschikt voor menselijke consumptie. Hoe komen ze erop dat dit eetbaar is, vroeg ik mij altijd af. Ik had in die tijd nog geen politieke overtuigingen, dus daar kan de hekel aan rood eten niet aan gelegen hebben.  Heel wat woensdagmiddagen heb ik achter een bord rode kool of rode bieten gezeten. Kokhalzen moest ik, alleen bij de geur al. Mijn moeder wachtte tot ik het verzet op zou geven en het op zou eten. En ik wachtte tot mijn moeder het verzet op zou geven en het zelf maar op zou gaan eten. Ik heb niet veel bieten of rode kool gegeten maar vreemd genoeg wel een reputatie verworven van eigenwijsheid…

Maar in de loop van mijn leven zijn veel dingen veranderd. Onder andere mijn smaak, mijn voorkeuren.

Vroeger vond ik de Innocenti Mini de betere Mini. Iets meer motor, iets mooiere aankleding, beter dashboard en ga zo maar door. Tegenwoordig heb ik juist een lichte voorkeur voor de allereerste Mini 850 met de scharniertjes buitenop en de klassieke teller in het midden.

Vroeger kon een museum mij absoluut niet boeien en liep ik linea recta door naar het restaurant, wachtend tot het bezoek over was. Als ik nu lees over het Museo Nazionale dan zou ik bijna onmiddellijk in de auto stappen. En nee, niet voor het restaurant, hoewel dat best goed schijnt te zijn.

Vroeger was ik geen fan van Kreidlers. Zo bizar gevormd met die liggende cilinder en ook de zwabberende VDO-teller kon niet bekoren. Een Yamaha FS1 met zijn mooie tellers, kickstarter en roterende inlaat was in die dagen het summum. Met name door dat laatste. Tegenwoordig denk ik daar veel genuanceerder over. Kan veel meer waardering opbrengen voor de unieke eigenschappen van zo’n Kreidler Florett. En vind ze nu zelfs mooi.

Japanse auto’s vond ik vroeger niet bijster interessant. Voor mij was het allemaal een pot nat, primitieve techniek voor een dumpprijs. Maar een Honda S800? Of een Celica Twin Cam uit de seventies? Tegenwoordig kan ik zelfs zo’n Toyota Land Cruiser waarderen als het instituut dat het is. Natuurlijk geïnspireerd op andere Four Wheel Drives, maar de Land Rover was tenslotte ook begonnen als een variatie op de Amerikaanse Jeep. En inmiddels heeft zo’n Land Cruiser een heel eigen identiteit.

Vroeger was ik gek op de verbrandingsmotor. Het geluid. De geur. De beleving. En nu? Gisteren lees ik dat in het regeerakkoord staat dat vanaf 2030 alleen emissievrije auto’s in Nederland verkocht mogen worden. Misschien is het wel nodig. Misschien is rode kool gezond. Maar niet alles verandert. Mijn voorliefde voor de verbrandingsmotor zal nooit verdwijnen! En rode kool ga ik ook nooit eten!

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

X
X