Opel Manta 2.0i GSi | Restauratieverslag- Simca Aronde Deluxe | Peugeot 604 | Mercedes-Benz 280 S | Triumph Trident | Ford Scorpio 2.9i V6 GLX | Dnepr met Guzzimotor

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Restauratieverslag Simca Aronde Deluxe

Restauratieverslag Simca Aronde Deluxe

Dit had anders af kunnen lopen. Gelukkig werd het een goed verhaal voor deze Franse middenklasser uit de jaren 50. Een auto met een sluitende historie die vele jaren goed bewaard bleef, kende toch wat klamme momenten in de afgelopen 20 jaar. Zelfs toen ze in handen kwam van de huidige eigenaars was het nog niet zeker welke kant het op zou gaan. Gelukkig wist deze Simca de harten van twee junior restaurateurs te winnen. In een recordtijd zelfs.

Triumph Trident

Triumph Trident

Wanneer Triumph het allemaal slimmer zou hebben aangepakt, zou het Honda voor kunnen zijn geweest bij de productie van de eerste echte ‘superbike’. De historie van de Triumph Trident kan feitelijk voorbeeld staan voor de ondergang van de beroemde en ooit zo geliefde Engelse motorfiets.

Mercedes-Benz 280 S

Mercedes-Benz 280 S

In september 1972 presenteerde Mercedes-Benz aan de Costa Brava de 116 modelserie. Hij stuurde de W108/W109 Baureihe met pensioen en werd zelf acht jaar in verschillende varianten gebouwd. Op het gebied van veiligheid, innovatie en koersstabiliteit was de Oberklasse Benz baanbrekend, en dat gold ook voor de gehanteerde kwaliteitsmaatstaf. Auto Motor Klassiek mocht die historische kwalificatie enige tijd geleden ervaren tijdens een reportage over een nieuw in Nederland geleverde Benz uit de 116 Baureihe. Het is een 280 S uit 1979, met nog geen ton op de klok.

Peugeot 604 (1975-1985)

Aankoopadvies Peugeot 604 (1975-1985)

Omdat je maar één keer leeft, moet je jezelf verwennen. Een auto die daar de ultieme omstandigheden voor schept is de Peugeot 604, een Franse limousine volgens de beste tradities. Sterker nog, die heeft hij feitelijk zelf geschapen, als ultracomfortabele sedan in een segment waar het merk zich in de jaren dertig voor het laatst roerde. Zijn kwaliteiten behoudt hij tot op de dag van vandaag, al verlangt hij er wel enige toewijding voor terug.

Ford Scorpio 2.9i V6 GLX

Ford Scorpio 2.9i V6 GLX

De Ford Scorpio, geproduceerd door de Ford Motor Company tussen 1985 en 1998, was een grote auto, bedoeld voor de Europese markt. En – spoiler alert – ze zijn nu spotgoedkoop! Dat heeft zo zijn redenen.

Opel Manta 2.0i GSi

Opel Manta 2.0i GSi

Een Opel Manta die niet ten prooi gevallen is aan de ruige uitspanningen van Sjonnies moet je al met een lampje zoeken. Helemaal bijzonder wordt het verhaal wanneer een onverprutste 2.0i GSi in handen komt van de man die hem ooit de nulbeurt gaf en daarna nog talloze malen het onderhoud uitvoerde. “Bij mij roesten die dingen niet,” claimt Theo Slegers. Het bewijs staat hier.

Dnepr met Guzzimotor

Dnepr met Guzzimotor

Verbouwde motoren zijn van alle tijden. En ze werden vroeger niet gemaakt door bebaarde trendsetters, influencers, marketeers en genieën. Motorfietsen werden doorgaans verbouwd uit oprechte armoede. Of uit liefde voor de techniek.

Fotografen langs de circuits

Uit de oude doos. Fotografen langs de circuits

Waar heeft u de mooiste actiefoto’s langs circuits aan te danken? Aan fotografen met No Fear. Niet dat die geen angst hadden, natuurlijk wel, alleen beseften zij niet wat er allemaal fout kon gaan. Dat is duidelijk waarneembaar op de fotoserie die wij u deze keer voorschotelen.

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

Proberen om de toekomst te voorspellen, dat is net zoiets als een landweggetje te rijden in het donker, zonder verlichting, terwijl je door de achterruit kijkt. Dat schijnt de vermaarde business consultant Peter F. Drucker ooit eens gezegd te hebben.

Dat klinkt gevaarlijk, en zou ik niet per se adviseren, zelfs niet in een Tesla met Autopilot. Dan klinkt het voorspellen van de toekomst toch iets ongevaarlijker. Ik zeg klinkt, want in feite kan dat net zo gevaarlijk zijn. Dat ondervond ook de Amerikaans-Koreaanse investeerder Bill Hwang, die zomaar van multimiljardair aan de bedelstaf raakte in minder dan een paar weken. Jarenlang ontvouwde de toekomst zich exact volgens zijn visie, totdat het ineens niet meer zo was, met dramatische gevolgen.

Afgelopen week zag ik een mooie documentaire over 50 jaar Boeing 747 met prachtige historische beelden. Die maakte ook maar weer eens duidelijk hoezeer een toekomstvisie kan afwijken van de realiteit. In de jaren vijftig en zestig zag men supersonische passagiersvliegtuigen als de toekomst. Boeing spendeerde honderden miljoenen aan het ontwikkelen van zo’n vliegtuig, maar begin jaren zeventig werd de stop daaruit getrokken toen bleek dat eigenlijk niemand zat te wachten op supersonische knallen en astronomische bedrijfskosten. Als Boeing toen niet ook op de subsonische 747 had gegokt had het bedrijf niet meer bestaan.

Zo blijkt maar weer hoe lastig dat soort gigantische projecten te realiseren is en hoe dicht je als bedrijf langs de afgrond kunt glijden voordat je successen boekt. Zelfs Tesla – dat de afgelopen jaren enorme koerswinsten wist te boeken – zat in de crisis van 2008 bijna zonder stroom. Het scheelde niets of Musk had moeten verkopen.

Achteraf is alles gemakkelijk. Zo kunnen we nu precies zeggen wat de Engelse motorindustrie allemaal fout heeft gedaan en hoeveel beter het Triumph was vergaan wanneer ze de ideeën van Bert Hopwood en Doug Hele voor een driecilinder zo snel en zo goed mogelijk in de realiteit hadden omgezet. Het idee van een driecilinder viertakt met horizontaal gedeelde carters en een tandriemaangedreven bovenliggende nokkenas had de redding kunnen zijn. In plaats daarvan deed men bijna alles fout en werden de miljoenen die geïnvesteerd hadden kunnen zijn in de ontwikkeling, besteed aan een duur adviesbureau en het optisch modernisering van verouderde ontwerpen. Putting lipstick on a pig, noemt men dat zo mooi. Natuurlijk hielpen de vakbonden ook niet echt mee, met een staking van maar liefst 18 (!) maanden. Maar dat het management vooruit reed terwijl ze alleen door de achterruit keken zonder verlichting op de bochtige donkere weg van de jaren zestig was was misschien nog wel de grootste fout. De Trident kwam er uiteindelijk wel, maar tamelijk halfslachtig. Too little, too late. Tja, voorspellen blijft lastig, vooral als het om de toekomst gaat!