Auto Motor Klassiek in mei 2020

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’ Dat is de lijfspreuk van de Opel Rekord, een pretentieloze working class hero. Hij schoort een rapport vol zevens en zevenenhalven, zonder uitschieters naar boven en onderen. Oké, in deze 2.0 S Berlina van de E2-generatie ervaar je iets meer weelde, maar hij blijft keurig binnen de lijntjes lopen. Niks mis mee.

Rondom de Tweede Wereldoorlog domineerde Norton Manx een decennium de TT-races. Nog veel langer bleef het model populair bij privé-rijders. Nu is de Manx door zijn uitstraling en techniek een van de meest gewilde klassiekers. Freek Nienhuis (69) heeft er een in perfecte staat. Maar daar ging wel een flinke portie zoek- en sleutelwerk aan vooraf.

Een custom Volvo 240. Hij rijdt vanmiddag. De zon schijnt na de lange moessontijd, dus er zal geen kwade druppel op het blinkend metaal van de Volvo vallen. Gerjo Laarman is zuinig op zijn auto.

‘Dit is de Suzuki Cappuccino en z’n stuur zit expres zo.’ Die reclameslogan associëren we voor altijd met de kleine dondersteen, waarvan importeur Nimag er 25 naar Nederland haalde. Eigenlijk klopt er geen barst van de naamgeving, want het achterwielaangedreven turbobommetje heeft ondanks zijn minuscule formaat alles in zich om je een hevig cafeïneshot te geven. Juist, zoals espresso.

Als je wel eens een klassieker wegdoet, ben je dan een handelaar? Als je een klassieker al meer dan veertig jaar hebt, ben je dan een verzamelaar? Jan Tinga was garagist, prepareerde talloze klassieke rallyauto’s en vervoerde ze door heel Europa. Nu heeft hij de garage overgedaan. Hij heeft nu een halletje voor zijn plezier (en voor zijn zoon; de meester houtbewerker). En hij geniet hij van zijn eigen klassiekers. Hij heeft een voorliefde voor Ford. Maar vindt veel meer leuk. En de Ford Cortina in gevechtstenue? Die heeft hij al zo’n veertig jaar. De Mk II is een recenter aanwinst.

Het is een trend. Klassiekers worden tegenwoordig wel eens omgebouwd naar een elektrisch voertuig. Dat een transformatie ook anders kan uitpakken bewees Hans Rump. Hij kocht een oude VW T3 Pick Up diesel met enkele cabine (Pritschenwagen) en restaureerde hem volledig. Bovendien paste hij een eigen interpretatie toe van het begrip evolutie.

De motor op de foto’s is inmiddels verkocht. Aan een 78-jarige. Motorrijden houdt je jong. En onder alle politieattributen, daar zit een 1340 cc big twin met een Evolutionblok. Maar eerst even over deze motor: Het feit dat hij op kenteken staat zegt niets. De politieattributen zijn er bij de keuring zonder twijfel afgehaald. En er later weer opgezet. Leuk, maar volkomen illegaal.

Het blijft iedere keer verbazen, mensen die aan het sleutelen zijn. Het verwisselen van Engelse en metrische maten. Het idee dat een steek, ring of dop 13 op een M13 bout of moer past. Soms sleutelaars die met meer of minder grof geweld proberen een bout of moer met Engelse maat op een metrische draad te krijgen. Het moet niet gekker worden? Om wat verduidelijking te geven, hieronder in grote lijnen een uitleg.

De foto’s uit de Oude (Bananen)doos gepubliceerd in de februari-uitgave, hebben weer heel wat losgemaakt onder de lezers. Prachtige plaatjes, een tijdsbeeld uit het verleden. Deze keer iets over te water geraakte auto’s, want ook nu is zwemles-voor-‘n-auto nog steeds geen goed idee! De foto’s zijn ooit door iemand bijeen gebracht en bewaard. En zijn waarschijnlijk via een zolderopruiming beland bij een opkoper, waar ‘wij’ ze wisten aan te schaffen. Honderden zwart/wit foto’s waarbij op de achterzijde in veel gevallen met een inmiddels behoorlijk vervaagd potloodje de details op zijn geschreven.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

“Ik was er altijd van overtuigd dat niets zeker is, maar tegenwoordig ben ik daar niet meer zo zeker van” zei de oude W.C. Fields ooit. Waarmee hij zijn onnavolgbare wijze onweerlegbaar illustreerde dat niets zeker is. Of in elk geval veel minder dan je denkt. Er zijn altijd enorm ingrijpende gebeurtenissen die je niet of nauwelijks kunt voorspellen. Sinds Nassim Taleb zijn bestseller “The Black Swan” schreef is het begrip “Black Swan events” een soort van ingeburgerd. Alleen omdat je nog nooit een zwarte zwaan hebt gezien, bewijst dat niet dat ze niet bestaan. Omdat een ramp nog niet is gebeurd, wil dat niet zeggen dat het niet kan gebeuren. Taleb maakte dat zelf mee toen hij als jongen, midden jaren zeventig, het uitbreken van de oorlog in Libanon meemaakte. Van het ene op het andere moment was het bestaan van de welvarende familie Taleb totaal veranderd. En daarmee zijn wereldbeeld. Met het besef dat het volgende ‘black swan event’ zeker komt, werd hij zelf multimiljonair met de speculatie op dat soort gebeurtenissen op de financiële markten. De huidige Corona-epidemie is ook zo’n black-swan gebeurtenis, een extreem ingrijpende tragedie. Het leven van mensen over de hele wereld is in luttele weken dramatisch veranderd. Scholen zijn gesloten, er is een dreigend tekort aan ziekenhuiscapaciteit, mensen werken zoveel mogelijk vanuit huis, evenementen zijn afgelast, en – het ergst van alles – wereldwijd overlijden veel mensen aan dit virus. En er is maar bar weinig dat je er zelf tegen kunt doen, behalve dan je te houden aan de adviezen. En dat is dan ook het enige dat ik er op het moment nog over lees, al is het alleen maar om te voorkomen dat de hypochonder in mij de overhand krijgt. 

De gelezen adviezen volg ik zo goed mogelijk op, daarnaast denk ik dat het goed is om indachtig de Boeddhistische levenswijze ‘te leven in het moment’. Te genieten van wat er te genieten valt. En, ondanks de enkele organisatorische strubbeling, staat ook deze AMK er weer vol mee. Kees van Rumpt vindt dat genieten bijvoorbeeld in zijn Opel Rekord E2, een ‘working class hero’ in de woorden van Aart van der Haagen. “Hij blinkt nergens in uit, maar is over de hele linie gewoon prettig,” aldus van Rumpt. 

Een heel ander verhaal is dan weer de Norton Manx van Freek Nienhuis. En machine die ‘form follows function’ zo weergaloos belichaamt dat zelfs de grootste motorhater even zijn adem inhoudt bij het zien van de machine. Nienhuis heeft de machine minstens zo weergaloos eigenhandig opgebouwd uit schamele resten, waarbij hij talloze onderdelen verbeterde. Een uniek project!

De komende tijd zal op alle fronten wel een spannende tijd blijken, maar we hopen dat iedereen zo ongeschonden mogelijk uit de strijd komt. Niets is zeker, laat dat duidelijk zijn, maar een geluk bij een ongeluk is dat Chinees spul niet erg lang meegaat. Ik hoop dat ik daar volgende maand nóg van overtuigd ben…

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,40 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.