Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Citroën Ami 8 Break

Wat ik hier in mijn eigen dorp aan leuke, inzetbare klassiekers zie, is een prettig tegenwicht ten opzichte van de elektrisch neuzelende stroommobielen die je steeds vaker ziet. En als je in dezelfde straat waar je woont dan een soort plaatselijke opklaring in de vorm van een hemels – of laat het smurfen – blauwe Ami 8 ziet, dan krijg je gewoon weer vertrouwen in de toekomst.

BSA A10

Van 1950 tot 1963 produceerde BSA het model A10. Na een A7 in 1973 kocht Ad van Boheemen een A10SR in 1977. Maar deed hem ook weer van de hand.

Chevrolet Corvette C4

Wanneer je iets raars aan deze Chevrolet Corvette ziet, beschik je over een bijzondere opmerkingsgave en/of behoor je tot het selecte gezelschap van echte connaisseurs. Het betreft een absolute witte raaf in de C4-wereld, één van de 238 Europees gespecificeerde 84-ers met Cross-Fire Injection. Stuwt dat de waarde op? Welnee, de liefhebbers laten hem totaal links liggen.

Rover 827 Si (1994)

Executive. Het is een begrip dat men in automobielverband regelmatig associeert met de Duitse grote drie. Het historische E-segment heeft echter meer loten aan de stam. Zoals de Rover 827Si. Auto Motor Klassiek maakte een reportage met een prachtig en net ingereden exemplaar uit de R17 facelift serie.

Fiat 130

De opvatting heerst dat je je voor hoogwaardige, exclusieve automobielen niet bij Fiat hoeft te melden. Eén van de uitzonderingen op de regel heet 130, een meesterstuk uit Turijn en dan niet alleen technologisch, maar ook kwalitatief. Wie over de burgerlijke merknaam heen stapt, verwent zichzelf met een ravissante en inmiddels waardevolle klassieker.

Een liefhebberij voor Simca

Op een industrieterrein in Nieuwveen zit garage Stichter. Op het oog een normale Peugeot-garage, maar wie binnenstapt, treft tussen de moderne Peugeots een aantal zeldzame klassiekers.

Restauratie Austin-Healey 100 BN1 uit 1954

De aankoop van een boek was het startpunt van een zoektocht naar en de jarenlange restauratie van deze pure Britse sportwagen uit de jaren vijftig!

Vrouwen achter het stuur

Maar liefst 500 dames deden mee aan de wedstrijd ‘Vrouwen achter het stuur’.

Hercules W2000

Er zijn in de geschiedenis veel varianten geweest op het thema ‘verbrandingsmotor’. De wankelmotor is er één van. Veel fabrikanten hebben moedige en vaak geldverslindende pogingen ondernomen om het principe van ingenieur Wankel doelmatig toe te passen op een motorfiets. Tal van Europese en Japanse fabrikanten kochten voor alle zekerheid de licentie. Er werden ook daadwerkelijk prototypes gebouwd. De Hercules W2000 alias ‘stofzuiger’ werd de eerste in serie vervaardigde rotatiemotorfiets ter wereld.

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

“Vriendschap is een illusie… een pakketje schroot met een dun laagje chroom…” zong de markante Henk Westbroek als voorman van het ‘Goede Doel’ ooit. Nu kun je van Henk Westbroek zeggen wat je wilt, maar dat doen we maar niet. Behalve dan dat je geen extreem oplettend mens hoeft te zijn om iets van een lichte teleurstelling in de proza van Westbroek te herkennen. 

Vriendschap is, behalve een illusie, voor veel mensen extreem belangrijk. Heb je geen vrienden, of ben je teleurgesteld dan zijn er altijd nog honden, want volgens de Engelsen is een hond ‘man’s best friend’. 

Ik kwam laatst zelfs een artikeltje tegen over waarom een auto je beste vriend is. Nu ben ik gek op auto’s maar gaat dat niet wat ver? Een van de genoemde redenen was dat je auto er altijd voor je is. Nu weet ik niet hoe het met u is, maar mijn auto’s hebben me in het verleden – vaak op cruciale momenten – regelmatig laten vallen als een baksteen. 

Een andere reden zou zijn dat je samen een hoop hebt meegemaakt. Dat klopt dan meestal wel, vooral als je een auto langer hebt. Maar als dat een argument is dan zouden alle gescheiden stellen beste vrienden zijn… want hoop meegemaakt!

Citroën herkende in de jaren vijftig de schijnbare behoefte van mensen om vrienden met hun auto’s te worden. Want hun nieuwste creatie noemden ze gelijk maar Ami, vriend. Subtiel is anders, maar zo kun je daar alvast niet onderuit. 

Ami’s hebben mij altijd gefascineerd. Vanaf het moment dat ‘meester Bussink’, onderwijzer op ‘mijn’ lagere school er een reed. In mijn toenmalige optiek was dit de meest bizar vormgegeven auto die ik ooit had gezien. Niet persé lelijk, maar heel apart met zijn barokke vormgeving, markante daklijn en chroombeugels. 

Een buurman van een paar huizen verderop reed in zijn glorietijd een Mercedes 230 zescilinder. Een auto van een heel ander kaliber, maar ook duidelijk minder markant. Dat maakte de buurman dan weer goed met zijn markante rijstijl. Hij reed altijd volgas en in elke versnelling tot het maximale toerental. Steevast. Geen uitzonderingen. 

Hoe leuk ook, een dergelijke rijstijl kàn onder omstandigheden zoals een woonbuurt, in zeldzame gevallen, enige gevolgen hebben. Bijvoorbeeld die keer dat het geloei van de Mercedes zescilinder plots verstomde na een schrikbarende klap. Alle buurtkinderen, ondergetekende incluis, renden richting het geluid van de klap. Daar stond de Benz, bumper krom, grille beschadigd, koelwater lekkend. En een heel eind verderop was de Citroën Ami van meester Bussink terechtgekomen. Duidelijk minder solide dan de ‘Deutsche Wertarbeit’. 

Meester Bussink zag ik daarna uitsluitend nog op de fiets. Alweer een vriendschap die was geëindigd als een pakketje schroot, met her en der wat chroombeugel…