omslag 6-2021

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

16-jarige Iza Dijs heeft alvast Ford Mustang klaarstaan. “Straks wil ik ermee naar school”

Wie beweerde daar dat jongeren zich niet interesseren voor klassieke auto’s? Iza Dijs bewijst keihard het tegendeel. Op haar 16e bezit ze al een Ford Mustang uit 1966, grotendeels zelf bij elkaar gespaard. “Ik heb hem al twee keer voor meer dan het dubbele kunnen verkopen, maar dat gaat niet gebeuren. Hij lijkt me prima geschikt om straks mee naar school te rijden.”

Yamaha TX 750. Het is genoeg!

Het is 1972. Yamaha was beroemd vanwege zeer snelle tweetakten. Er waren een paar opzienbarende prototypes gebouwd, zoals de GL750 viercilinder tweetakt en de RZ201 rotatiemotor, die echter volgens ingewijden nooit bedoeld waren voor productie. Met de 650 cc metende XS1 had Yamaha zichzelf in 1970 ijzersterk geprofileerd in de groeiende viertaktwereld, maar het had een enorme achterstand vergeleken met de Japanse rivalen met hun drie- en viercilinders.

Ford Granada 2.0 V6 L. Klassieke niche.

In 1977 stelde Ford op de IAA in Frankfurt de nieuwe generatie van de Granada voor. De tweede generatie kenmerkte zich door nieuwe, zakelijke lijnen. Ook presenteerde Ford een fiks aantal uitvoeringsvarianten, en stelde het een drietal carrosserieversies en vier- en zescilinder motoren beschikbaar. Het gamma was breed en marktafhankelijk. Ook in Nederland stond de koper een behoorlijk aantal combinatiemogelijkheden ter beschikking. AMK reed echter met een Granada die in Nederland nooit op het programma stond.

Volvo’s: 164, V90 Classic, V90 Mr. Volvo, I presume

Johan Homan (50) is gek op Volvo. Ze zijn volgens hem mooi opvallend, chique en nooit ordinair. Een toen al bijna dertig jaar oude 142 was zijn allereerste auto voor dagelijks gebruik. En daarna is de liefde voor het merk alleen maar intenser geworden. Niet voor niets wordt hij door intimi ook wel Mr. Volvo genoemd. Hoe kom je aan zo’n titel? Dat blijkt wanneer je op bezoek gaat.

IZH Jupiter, de nazaten van de tweetakten uit Zschopau Russisch blauw

Zijn vader en grootvader reden al motorfietsen uit de IZHevsk-fabriek in Ischmasch, de toen grootste motorfietsfabriek in de USSR. Onze interpretatie van de geschreven merknaam is overigens vrij naar het cyrillische alfabet. Voor hetzelfde geld en met hetzelfde recht wordt er gesproken over Ish, Isch en nog een paar van die dichterlijke vrijheden. De fabriek maakte trouwens ook veel Kalashnikovs. Die motorfietsen werden vanwege de Wiedergutmachung gemaakt naar de zuiverste DKW-traditie.

De Martaré GT ‘Nieuw’ Nederlands automerk!

De media stonden er vol van: Een nieuw Nederlands automerk! Dat ging dan over de Martaré GT, het geesteskind van Ed Martaré. En Ed Martaré was een kunstenaar, botenbouwer, alleskunner, ondernemer en autoliefhebber.

Wouter Smits kent de charmes en nukken van de Renault Espace: “Eigenlijk een soort prototype”

Niemand had ooit gedacht dat het zou gaan gebeuren, maar ruimtewagens vallen intussen onder de noemer ‘nostalgie’, zeker de MPV’s van de eerste lichting. Wouter Smits weet er alles van, want zijn Renault Espace uit 1986 roept zowel sentimenten als verbazing op. De nukken kent hij inmiddels ook, maar er blijft genoeg over om die met de mantel der liefde te bedekken.

Dubbel gebruikte typeaanduidingen, deel 1

In een van de vorige uitgaven lieten wij u weten dat zowel General Motors alswel Chrysler de typeaanduiding Suburban gebruikten. General Motors voor Chevrolet en Chrysler voor Plymouth. De aartsrivalen bestreden elkaar niet achter de groene tafel. Dat was wel anders toen Porsche de opvolger van de 356 type 901 noemde. Direct kwam Peugeot in actie omdat zij de ‘0’ als middelste cijfer voor hun types zouden hebben geclaimd. Het werd een felle strijd die door de Edelkeverfabrikant verloren werd.

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

Wat is wijsheid? Ik krijg die vraag vaak, waarom weet ik eigenlijk niet precies, maar mogelijk wek ik de indruk dat ik het antwoord op die vraag ken. En misschien komt dat weer omdat mensen mij – natuurlijk volkomen onterecht – soms erg hoog inschatten. Dan loop ik bijvoorbeeld onverwacht ergens binnen, en het eerst wat ik dan hoor is “Oh, mijn God”. Maar dat is me iets teveel eer. Daarom dat ik dan altijd counter met “Wilbers is genoeg, hoor!”

Maar terugkomend op de vraag wat wijsheid is, dat is moeilijk te beantwoorden. Een ding is zeker, als het je lukt om je zestienjarige dochter zo enthousiast voor een Ford Mustang te krijgen dat ze al haar spaargeld erin wil steken, dan is er iets heel erg goed gelukt in de opvoeding. En dat terwijl ze er nog twee jaar niet in mag rijden! Chapeau! Dat is me nooit gelukt. Een zekere wijsheid – zowel bij ouders als bij dochter – valt moeilijk te ontkennen!

Is het wijsheid als je probeert een Nederlands ‘automerk’ te laten herleven? Kort antwoord: nee. Lang antwoord: neen. Hoewel ‘automerk’ misschien een groot woord is voor de creaties van Ed Martaré is er toch moed (en geld) voor nodig om zoiets weer opnieuw proberen op te zetten. Grappig is dat ik de creaties kende uit de Autotest van 1975, mijn bijbel als 11-jarige, maar ik had me nooit gerealiseerd dat er maar zòòò weinig van gemaakt waren. Maar een handjevol… Een moedig ondernemer heeft plannen (en mallen) om de creaties te laten herleven. We zijn in elk geval benieuwd wat er gaat gebeuren, als de boot eenmaal verkocht is…!

Wat in elk geval geen wijsheid is, is een baanbrekende geweldige motorfiets te bouwen, met nooit eerder vertoonde snufjes, om vervolgens met een paar knullige constructiefouten bijna de reputatie van het hele merk om zeep te helpen. Maar dat is precies wat Yamaha deed met de TX750. Churchill zei ooit “een leugen kan de halve wereld al rondgereisd hebben, voordat de waarheid zijn broek aan heeft.” Hetzelfde geldt voor een reputatie, eenmaal onderweg, kun je er weinig meer aan doen. Geklopte slagroom is een hemels genoegen, maar het tegendeel geldt voor olie. De unieke balansassen van de TX750 klopten de olie tot een heerlijk luchtige romige massa. Met funeste gevolgen voor de smering van de moderne DOHC-twin. Verder ‘klopte’ alles aan de motor, maar toch konden de (effectieve) latere modificaties in het veld de reputatie uiteindelijk niet redden.

Ik denk dat wijsheid wat overschat wordt. Het is vaak een excuus om geen risico te nemen. Maar wat is het leven zonder een beetje risico? Saai. Toch heeft het op zijn tijd wel nut. De beroemde filosoof Bill Murray omschreef het ooit zo: “Wijsheid is een beetje zoals ondergoed, handig om over te beschikken, onnodig om het iedereen steeds te laten zien.”