Auto Motor Klassiek in juni 2020

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.


Restauratieverslag- Innocenti 90L uit 1981

Op de ClassicsNL beurs in Leeuwarden stond een frisgekleurde Italiaanse Brit te stralen. Zo’n auto waar je er niet veel meer van ziet maar die je als liefhebbers zeker nog kent. Gelukkig trof ik eigenaar Ben Wilbrink later die dag op de stand van AMK. Een man met restauratie-ervaring die duidelijk schik had gehad in ‘iets anders’ en zich graag sterk maakte voor de restauratie van een auto uit de jaren tachtig.


Victoria Vicky type 117 restauratie, DKW en Express

Onlangs kregen we een mailtje van één van onze lezers met de vraag of we geen interesse hadden om iets te publiceren over enkele DKW bromfietsen. Dus gingen we eens op bezoek bij deze jongeman uit de buurt van Antwerpen.


Aankoopadvies Mercedes-Benz S-Klasse W116 (1972-1980)

Hij was in de jaren zeventig het privilege van topindustriëlen en andere lieden die belangrijke posities bekleedden. Tegenwoordig schept de Mercedes-Benz S-Klasse type W116 niet zo’n afstand meer en kunnen meer mensen genieten van de exclusiviteit van weleer. De prestigemobiel uit Stuttgart vraagt daar wel wat zorg voor terug, wil hij zijn gratie niet verliezen.


Ford Thunderbird 1966

Als je meent dat simplisme regeert in Amerikaanse auto’s uit de jaren zestig… think again, want de vierde lichting Ford Thunderbird puilt uit van de draden en vacuümslangen. “Onder het dashboard tref je een compleet Spaghetti Incident aan,” beweert Frank Poll, met een knipoog naar de cd van Guns ’n Roses. Het belette hem niet om een langslaper uit Californië te halen en die in Riverside op de oprit van een vriend rijklaar te maken.


Panhard 24 CT

Als er één historisch merk is dat eigenzinnigheid en ontwerpkunst hoog op het lijstje had staan, dan is het Panhard wel. Toch was het in 1967 gedaan met de bijzondere Franse autofabrikant. 53 jaar na dato zijn er nog altijd liefhebbers voor het merk. Nico van Kraaij uit Meeden is er één van. Hij heeft twee Panhards: een PL17 in revisie én een prachtige 24 CT, die bovendien uit een heel vroege bouwserie stamt.


Beleef de bevrijding

Driekwart eeuw geleden werd Nederland in etappes bevrijd en dat zou op verschillende manieren herdacht worden.


Restauratie Moto Guzzi V7 Special uit 1971

In zijn leven en in zijn huwelijk waren motorfietsen altijd heel belangrijk. Dat tweede is een meer dan prettige bijkomstigheid. Gelukkig was de echtgenote van de inmiddels 81-jarige, levenblije voormalig machinekundig contructeur al vroeg in hun huwelijk door de motorbacil besmet.


Nu een Solex en een BX

En na de BX een XT, en daarna een Harley 750 cc zijklepper, een WLA of WLC. Dat is het plan van aanpak. Maar we beginnen met een Solex. In Auto Motor Klassiek schrijven we niet zo veel over brommers. We verheugen ons wel over ‘jeugd’ die onze passie oppikt. Maar echt verbazend is het gebrek in interesse in klassiekers bij veel van de jeugd niet. “Jeugd’ onder de 25 jaar jong is niet opgegroeid in de tijd dat een auto het sterkste statussymbool was. Zo kwamen we onbevangen terecht bij Tivan Cremers zijn Solex. En zijn BX.


ROZ Classic 2020

Was het zo dat de editie van maart 2019 ineens onder erbarmelijke omstandigheden verliep, compleet met plotselinge wolkbreuken, onwaarschijnlijk heftige rukwinden, daardoor veel omgevallen bomen waardoor het deelnemersveld volledig uit elkaar werd geslagen, noopte deze misère de wedstrijdleiding in te grijpen. Het rijtijdschema van de ROZ brengt normaal gesproken geen stress met zich mee. De finish TC tijd werd verruimd en een ieder kan deze veilig bereiken. Dit had echter weer zijn weerslag op een tijdige uitslag en mede door een onverwachte computerbug duurde het produceren van de uitslag lang, té lang.


Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

Schokkend. Als ik elektriciteit in een woord zou moeten omschrijven, dan zou dat het zijn. Dat kan te maken hebben met persoonlijke ervaringen. De eerste aanraking met elektriciteit die ik me echt kan herinneren was namelijk een tamelijk schokkende ervaring. Als kleuter zag ik de breinaalden van mijn moeder rondslingeren en het gelukkige toeval wilde dat er direct in de buurt een stopcontact zat. Dus… breinaald in het stopcontact. Er gebeurde helemaal niets. Vreemd? Vond ik toen wel, maar veel later realiseerde ik me dat ik meer door geluk dan wijsheid direct de nul te pakken had en daar voel je dus helemaal niks van. Nu moest uiteraard de tweede breinaald in het andere gat. Dat was op zijn minst meer dan een beetje schokkend. Maar nu was die tijd sowieso een traumatische periode. Niet alleen omdat de elektriciteit die me zo mateloos fascineerde mij zo genadeloos afstrafte, maar vooral ook omdat mijn moeder in haar breifase zat, en ik die vreselijke gebreide producten moest dragen. Ik heb nog steeds een intense breiwerkfobie. Gebreide sokken, dassen of truien zijn in mijn optiek pure martelwerktuigen. Vreemd genoeg heeft deze traumatische periode niet geresulteerd in een hekel aan elektriciteit. Integendeel, naar verluidt hadden al mijn vroegere kleutertekeningen van huiskamers, volledige bedrading, schakelaars en een lamp in het midden. Toch blijft het idee van elektrische auto’s me vervullen met afschuw. Het lijkt onverklaarbaar, vooral ook omdat er technisch gezien enorme voordelen aanzitten. Het moet in de betovering van de verbrandingsmotor zitten. Die heeft zoveel facetten. Het geluid, de werking, de opbouw en de historie om maar eens wat te noemen. Elk detail van de opbouw fascineert me.

Een van de vele eigenzinnige merken uit de historie is Panhard. Zelfs nog in de jaren zestig. De Panhard 24ct is een bijzonder gelijnde auto, maar ook onder de motorkap toont hij karakter. Waar bijna elk merk koos voor een viercilinder, heeft deze Panhard een markante tweecilinder luchtgekoelde boxermotor. Die ook nog eens bijzonder is opgebouwd. Neem alleen de torsieveren voor de kleppen. Of het karakteristiek geluid.

En wat te denken van de eenvoudige Amerikaanse achtcilinders, zoals in de Ford Thunderbird van Frank Poll. Qua opbouw misschien niet heel geavanceerd, maar met een uitstraling die nog groter is dan zijn cilinderinhoud. Alleen voor het geluid zou je hem al willen hebben… De eenvoudige opbouw van de motor zegt dus niets over de aantrekkingskracht en uitstraling van deze gietijzeren brok techniek. En de betrekkelijke eenvoud houdt overigens op na de motorkap: “Onder het dashboard tref je een compleet spaghetti-incident aan,” aldus eigenaar Frank Poll.

De betovering van de verbrandingsmotor zit hem in de ongeëvenaarde uitstraling en de beleving. Daarmee vergeleken heeft de elektromotor de uitstraling van een grijze stoeptegel. Of, wat mij betreft, een gebreide trui…