omslag amk 7-2021

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Mercedes-Benz G-Klasse AMG

Mercedes-Benz G-Klasse AMG uit 1991 op speciale bestelling – Razendsnelle zandhaas

Op het eerste gezicht zie je niets raars aan deze Mercedes-Benz G-Klasse, of je moet als kenner toevallig weten dat de grille met zijn gelakte oppervlak afwijkt. Wacht eens… wat doen de ‘AMG’-opschriften op de portieren? Hier moet een verhaal achter zitten en dan was dat merkwaardige dubbele dak je waarschijnlijk nog niet eens opgevallen.

BSA Goldstar Catalina Scrambler

BSA Goldstar Catalina Scrambler 1961 – Een echte?

Een bezoekje in 2000 aan het ‘Working Museum’ van de toen nog in leven zijnde verzamelaar en handelaar Derk de Vos in Hellendoorn (overleden 20 december 2003) bracht de schrijver oog in oog met een zeer zeldzame en originele BSA Goldstar in Scrambler uitvoering. Zou het een echte zijn?

Opel Olympia restauratie

Restauratie Opel Olympia uit 1950. Schuurvondst verbergt interessante geschiedenis onder haar groene laklaag

Deze Opel is een kind van na de oorlog, maar is gebouwd volgens vooroorlogs recept. Het is een van de eerste modellen die na de Tweede Wereldoorlog in Rüsselsheim weer in productie werd genomen. In haar werkzame leven diende deze wagen met dubbele bediening voor het Belgische leger. Nadat ze was afgezwaaid kwam de Olympia uiteindelijk terecht bij Henk Luiten. Hij vertelt vol vuur zijn verhaal.

Autobianchi Bianchina Panoramica F

Kleine Autobianchi Bianchina Panoramica F heeft pretenties – Petieterig premium

De wereld zit raar in elkaar. Iedereen loopt te dwepen met de Fiat 500. Niemand kijkt om naar zijn exclusievere derivaat uit de Autobianchi-stal, met nota bene een lagere aanschafdrempel. Hoog tijd om de Bianchina eens in de schijnwerpers te plaatsen, in dit geval een Panoramica F uit 1969. Je zou hem zo in je broekzak willen steken, om er thuis mee te gaan spelen.

Land Rover Series 3

Land Rover Series 3. Noeste werker

De Land Rover is netjes schoon. Je zou bijna zeggen dat hij blinkt in de ochtendzon, maar dat is niet zo. Eigenaar Ard Vergunst heeft hem matgroen gerold. Nu staat hij klaar voor de rit richting de bossen, met een pad vol hobbels en gaten.

Moto Guzzi V65

V35, V50, V65 – De ‘kleine’ Guzzi’s. Zwaar ondergewaardeerd

Moto Guzzi had – net op tijd – succes met de grote V-twins. Maar voor de thuismarkt en uit fiscale redenen moesten er ook kleine Guzzi’s komen.

MG ZT 190 +

MG ZT 190+, briljante sportsedan. Zinnenprikkelende performer

Het bijna honderd jaar geleden opgerichte MG stond decennialang bekend als bouwer van mooie saloons en fraaie sportwagens. Menig model groeide uit tot een illustere klassieker. De productie van volledig Europese MG-modellen stopte na het faillissement van MG Rover in 2005. De bouw van nauwverwante opvolgers van de MG- en Rovermodellen werd onder nieuw eigenaarschap in China voortgezet. Ook daarom is het bijzonder dat Auto Motor Klassiek met een late MG ZT 190+ reed. Hij stamt uit het laatste bouwjaar en behoort in verschillende opzichten tot de laatsten der Mohikanen.

Dubbel gebruikte typeaanduidingen-2

Dubbel gebruikte typeaanduidingen, deel 2

In de vorige uitgave heeft u het eerste deel kunnen lezen over typeaanduidingen die te kust en te keur door verschillende fabrikanten aan hun automobielen werden gekoppeld. In eerste instantie werd gedacht dat het om hooguit vijftien, zestien dubbel gebruikte typeaanduidingen zou gaan. Bij het schrijven van het artikel groeide en groeide de collectie en wel zodanig dat het niet meer was samen te vatten in één boeiend artikel.

Musée du patrimoine Agricole et Automobiles de Salviac

Musée du patrimoine Agricole et Automobiles de Salviac. Prachtige laatste rustplaats

Benoît Jouclar ontwikkelde op jonge leeftijd een fascinatie voor de historie van Frans gemotoriseerd materieel. Dat die jeugdliefde uit zou monden in een bijzonder museum kon ook hij onmogelijk bevroeden. Vandaag is het Musée du patrimoine Agricole et Automobile de Salviac een pleisterplaats voor wie terug wil naar het Franse platteland van vroeger. Talloze klassiekers, vrachtwagens, bestelwagens, landbouwvoertuigen, motoren, brommers en andere relikwieën creëren een heerlijke atmosfeer, die nog veel méér historie onthult.

nieuws 7-2021

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

KlassiekerPost 7-2021

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimerstekoop

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

“Eenvoud is niet eenvoudig” schijnt Charlie Chaplin ooit gezegd te hebben. Van alle citaten die de schoonheid van de eenvoud proberen over te brengen moet dit wel een van de simpelste en daarmee treffendste zijn.

Mensen – waar ik mezelf ook min of meer toe reken – hebben de neiging om alles moeilijker te maken dan het is. Om complexiteit toe te voegen die het resultaat nauwelijks verbetert. Het verhaal van de ballpoint in de ruimte maakt dat mooi duidelijk. In de tijd dat men de Apollo naar de maan wilde sturen realiseerde men zich bij de NASA dat een pen zonder zwaartekracht niet werkt. Dat gaf een probleem want onderweg moest er toch heel wat genoteerd worden. Dus werden er miljoenen gestoken in de ontwikkeling van een pen die het ook zou doen wanneer er geen zwaartekracht zou zijn. De Russen – bezig met hun eigen voorspoedig verlopende ruimtevaartprogramma – waren natuurlijk niet gek. Ze wisten ook donders goed dat een pen in de ruimte niet werkt. Ze kwamen echter met een andere oplossing. Het potlood!

De originele Fiat 500 is op automobielgebied misschien wel het toppunt van eenvoud. Het potlood als het ware. Met zijn eenvoudige, maar betrouwbare en doeltreffende tweecilinder motor. En zijn kenmerkende totale afwezigheid van een radiateur, waterpomp, waterslangen, koelvloeistof en thermostaat. Een kenmerk dat je veel eenvoudiger kunt omschrijven als luchtgekoeld. En natuurlijk zijn eenvoudige, maar briljante vormgeving die iedereen fascineert en toch ook wel vaak vertederd. Het concept was zo succesvol dat Fiat er nu nog op voortborduurt!

En wat doet Bianchi? Hij maakt de ballpoint die werkt in de ruimte terwijl het potlood al bestaat. Wel goed dat hij zich niet door Chaplin heeft laten tegenhouden, want het resultaat, hoewel minder eenvoudig, mag er zeker zijn. De kleine Autobianchi Panoramica F is een Fiat 500 met pretenties. Op een leuke manier. Eenvoud met luxe. En nog betaalbaar(der) ook!

Ook bij de Landrover Series 3 in dit nummer staat eenvoud hoog in het vaandel. De rijervaring met zo’n Landrover is puur autorijden in optima forma. Eigenaar Ard Vergunst omarmt die eenvoud. “Je bent echt 100% bezig met het rijden.”

Hoe mooi dat ruimteballpoint verhaal ook is, het was in werkelijkheid niet zo eenvoudig. Ook de Amerikanen hadden namelijk al aan het potlood gedacht. Maar ronddwalende potloodpunten en (geleidend) grafietpoeder zijn verre van ideaal in een met elektronica volgestouwd ruimteschip. De pen die uiteindelijk werd gebruikt in de ruimte was een particuliere ontwikkeling door een Amerikaan. Die er 400 verkocht aan de NASA en… aan de Russen. Voor maar zes dollar per stuk. Daarom zei Einstein dan ook dat je alles weliswaar zo eenvoudig mogelijk moest maken, maar zeker niet eenvoudiger!

Maar terugkomend op de vraag wat wijsheid is, dat is moeilijk te beantwoorden. Een ding is zeker, als het je lukt om je zestienjarige dochter zo enthousiast voor een Ford Mustang te krijgen dat ze al haar spaargeld erin wil steken, dan is er iets heel erg goed gelukt in de opvoeding. En dat terwijl ze er nog twee jaar niet in mag rijden! Chapeau! Dat is me nooit gelukt. Een zekere wijsheid – zowel bij ouders als bij dochter – valt moeilijk te ontkennen!

Is het wijsheid als je probeert een Nederlands ‘automerk’ te laten herleven? Kort antwoord: nee. Lang antwoord: neen. Hoewel ‘automerk’ misschien een groot woord is voor de creaties van Ed Martaré is er toch moed (en geld) voor nodig om zoiets weer opnieuw proberen op te zetten. Grappig is dat ik de creaties kende uit de Autotest van 1975, mijn bijbel als 11-jarige, maar ik had me nooit gerealiseerd dat er maar zòòò weinig van gemaakt waren. Maar een handjevol… Een moedig ondernemer heeft plannen (en mallen) om de creaties te laten herleven. We zijn in elk geval benieuwd wat er gaat gebeuren, als de boot eenmaal verkocht is…!

Wat in elk geval geen wijsheid is, is een baanbrekende geweldige motorfiets te bouwen, met nooit eerder vertoonde snufjes, om vervolgens met een paar knullige constructiefouten bijna de reputatie van het hele merk om zeep te helpen. Maar dat is precies wat Yamaha deed met de TX750. Churchill zei ooit “een leugen kan de halve wereld al rondgereisd hebben, voordat de waarheid zijn broek aan heeft.” Hetzelfde geldt voor een reputatie, eenmaal onderweg, kun je er weinig meer aan doen. Geklopte slagroom is een hemels genoegen, maar het tegendeel geldt voor olie. De unieke balansassen van de TX750 klopten de olie tot een heerlijk luchtige romige massa. Met funeste gevolgen voor de smering van de moderne DOHC-twin. Verder ‘klopte’ alles aan de motor, maar toch konden de (effectieve) latere modificaties in het veld de reputatie uiteindelijk niet redden.

Ik denk dat wijsheid wat overschat wordt. Het is vaak een excuus om geen risico te nemen. Maar wat is het leven zonder een beetje risico? Saai. Toch heeft het op zijn tijd wel nut. De beroemde filosoof Bill Murray omschreef het ooit zo: “Wijsheid is een beetje zoals ondergoed, handig om over te beschikken, onnodig om het iedereen steeds te laten zien.”