Omslag AMK 7-2020

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.


fiat 500 abarth

Restauratieverslag Fiat 500 ‘Abarth’

Bij thuiskomst was Henrique Linde meteen al wel duidelijk dat de Fiat 500 uit 1974 die hij had gekocht, ‘verschrikkelijk verrot’ was. Toch besloot hij aan de restauratie van de kleine Italiaan te beginnen. En omdat er ‘niets meer aan te verprutsen’ – ook zijn woorden – was aan deze Fiat, maakte hij er zijn eigen Abarth-interpretatie van.


honda cb500

Honda CB 500 Four – signalement

Er zijn ‘kenners’ die keiharde definities hebben over wat een Echte Klassieker is en wat niet. De Honda CB 750 OHC is in hun ogen een Echte Klasieker. Wij zijn wat soepeler in de leer. De Honda CB 550 is een latere Honda viercilinder die de winst van de voorgaande ervaringen plus de toenmalige verbeteringen pakte. Hij is daarbij nog een doorontwikkeling van de Honda CB 500 Four, die bij de hardcore klassiekerliefhebber tenminste nog enige status heeft, mits hij in elk geval een originele kleurstelling en uitlaatset heeft.


chevrolet fleetmaster customizing

Chevrolet Fleetmaster custom

Geheid dat je commentaar krijgt wanneer je in ons land je hoofd boven het maaiveld durft uit te steken, vandaar dat customizing hier nooit zo’n fenomeen is geworden. Als je het toch flikt en zelfs tot in het extreme doortrekt, zoals Marco Dingemans met zijn Chevrolet Fleetmaster uit 1947, weet je zeker dat de aandacht tot ongecontroleerde taferelen leidt.


mercedes-benz 600 pullman

Mercedes-Benz 600 Pullman

Mercedes-Benz wilde de keiharde confrontatie aan met Rolls-Royce. Germaanse technische topkwaliteit, tegen wat de Duitsers zagen als ‘voornamelijk een mythe’. Zo werd als toppunt van automobielbouw, status en prestige, de Mercedes-Benz 600 Pullman geboren.


peugeot 405 mi 16 restauratie

Restauratieverslag Peugeot 405 mi 16

Hendri Kampherbeek heeft zijn hart gegeven aan Peugeot. Zelfs wanneer deze voor de tweede keer onder handen moet worden genomen. Zijn 405 mi16 kocht hij met een kapotte motor en na de restauratie was het weer bijna mis.


bmw 318i cabriolet restauratie

Restauratieverslag BMW 318i Cabrio

Zelfs de meest toegewijde partner koestert weleens wilde fantasieën. Wordt de verleiding te groot, dan kan dat ingrijpende consequenties hebben. Femko de Jong weet er alles van, aangezien hij zich als verstokte Golf-rijder liet inpalmen door een BMW 318i Cabrio in de kleur van de liefde. Het avontuur liep danig uit de hand en mondde zelfs uit in restauratiewerk.


Aprilia Moto 6,5

Aprilia Moto 6.5 volgens Philippe Starckdesign

Vroeger wilde bijna niemand zo’n ding hebben en nu is het een Design Klassieker in de culthoek. Door zijn unieke looks is er zelfs eentje in het New Yorkse Guggenheim Museum of Modern Art terecht gekomen. Maar de kans dat je er eentje in het wild treft? Zelfs in de tijd dat ze nog gewoon geproduceerd werden zag je ze al zelden.


Stirling Moss

Op de 1e Paasdag van 2020, 12 april heeft de wereld afscheid moeten nemen van de Britse racelegende Sir Stirling Moss. Zijn laatste momenten op deze aarde maakte hij mee in zijn huis in de Londense wijk Mayfair, met zijn vrouw Lady Susie aan zijn zijde. Hij werd 90 jaar. Voor ons reden voor een historisch overzicht te publiceren over de legendarische coureur.


ROZ Classic 2020

Driekwart eeuw geleden werd Nederland stapje voor stapje en dat zou vele levens eisen, bevrijd. Dat zou op verschillende manieren in ons land herdacht worden. En toen, toen stak het gewraakte coronavirus de kop op en gooide roet in het eten. Het hele programma om dit gedenkwaardig moment te herdenken moest geschrapt worden. Erg triest. Wij lieten u al eerder weten, ‘uw’ Auto Motor Klassiek zal er de komende maanden via foto’s met bijschriften extra aandacht aan besteden. Het eerste deel heeft u inmiddels kunnen lezen en bekijken in de juni-uitgave. Dit is deel 2…


Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten, Jouke Bloem en Mark van Beeck.

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

oldtimers te koop

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

Ooit werd op een mooie zonnige dag een boom omgezaagd. Een heel grote boom. Een oude boom ook. En waarom werd de boom omgezaagd? Om een trendy houten bankje te maken? Wasknijpers? Een vogelhuisje misschien? Of een stalling voor een oldtimer? Niets van dat al. De boom werd omgezaagd vanwege nieuwsgierigheid. Nu was er al een sterk vermoeden dat de boom heel oud was, maar door de grillige vorm was maar moeilijk te bepalen hoe oud precies. 

Op 6 augustus dus, in 1964, doorbraken knetterde kettingzagen in de afgelegen heuvels in Nevada de stilte die door de wandelaars daar zo op prijs werd gesteld. Toen de kettingzagen eindelijk verstomden kwam de boom krakend naar de grond om na een doffe klap doodstil te blijven liggen. En nooit meer op te staan. Een organisme dat er al stond voor de piramides werden gebouwd, zelfs al voordat de stenen van Stonehenge waren uitgehakt, ja zelfs voordat ik geboren was. Een boom die stormen overleefde, bosbranden, aardbevingen en welke ramp je maar kunt bedenken, geveld door een Husqvarna op volle toeren, gecombineerd met de nieuwsgierigheid van een wetenschapper. Dit jaar zou de boom 5056 jaar oud geworden zijn. Ironisch, eigenlijk wel. De waarschijnlijk oudste boom in de wereld omzagen, alleen maar om te kijken hoe oud die is… Was vast een vrouw, want waarom anders zo geheimzinnig over leeftijd? Zelfs mensen die niet elke herfst bewonderend naar bomen staan te turen en hout het liefst tot hoogglans gelakt in een Jaguar-dashboard terugzien, zullen dat heel erg vinden. Erger kan bijna niet. Hoewel, in de optiek van sommige klassiekerliefhebbers is het ‘customizen’ van een klassieker nog een graadje erger dan het omzagen van Prometheus, zoals de bewuste boom bekend stond. Een doodzonde. Het geval van de Fiat 500 Abarth interpretatie in dit nummer zouden ze nog kunnen accepteren, omdat de auto zo slecht was ‘dat er niets meer aan te verprutsen’ was. Maar een Chevrolet Fleetmaster uit 1947 zodanig verbouwen dat zelfs zijn eigen moeder hem niet meer zou herkennen? Dat is definitief uit den boze en staat voor sommigen op hetzelfde niveau als de droevige ondergang van Prometheus. 

Ik behoor niet tot die categorie. Het is tenslotte geen ‘banger racing’. Ik vind het prachtig. Je moet klassiekers gewoon lekker beleven zoals je het zelf leuk vindt. En – in het geval van de Abarth bijvoorbeeld – is het toch een leuke creatie geworden die de sfeer van de Abarthjes toch weet te benaderen, zonder dat het een rib uit je lijf kost. 

De Fleetmaster is helemaal een persoonlijke interpretatie en – eerlijk is eerlijk – het resultaat is on-Nederlands uitbundig en perfectionistisch uitgevoerd. En niet alleen het uiterlijk is magistraal, het interieur is zo mogelijk nog mooier! De eigenaar heeft zelfs zijn schoeisel gecustomized in de kleur van de Chevrolet. Houten klompen. Hopelijk niet van Prometheus-hout…