Auto Motor Klassiek in juli 2018

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Bij het gros van degenen die klassiekers begeren zullen ze niet zo snel door het hoofd spoken, de twee zustermodellen die in de jaren zeventig het Europese Ford-gamma aanvoerden. Werp je een nadere blik op de laatste lichting Consul en de eerste generatie Granada, dan sta je ervan versteld dat je er nooit eerder oog voor hebt gehad.

Herman Noorman is met zijn zeldzame Blackburne uit 1914 een opvallende verschijning op oldtimerritten. Restaureren is zijn grote passie getuige de uiteenlopende motorfietsen die hij in perfecte staat heeft terug gebracht. De hobby verbindt. “Het gaat niet alleen om het technische gedeelte, maar zeker ook het sociale aspect met alle vriendschappen die je ermee opbouwt. “

Martijn Donker uit Leek was negentien jaar toen hij zijn eerste auto in 2013 kocht. Zijn aanwinst werd gebouwd in Duitsland. Hij was voorzien van een krachtige motor, goed voor aansprekende prestaties en drager van een respectabele naam. Het ligt voor de hand om deze uitgangspunten te koppelen aan meer gepeperde versies van de BMW 3-serie, de VW Golf of een Audi A3. Minder vanzelfsprekend is de keuze, waarmee Martijn Donker zijn eerste schreden op het pad van autobezit zette. Hij kocht een Porsche 944 uit 1984. Wij hadden de eer om deze transaxle coupé uit Neckarsulm te leren kennen. En een boel op te steken van een autodidact.

Wat bezielt een auto-ondernemer om aan de lopende band splinternieuwe personenwagens van doodgewone snit voor zichzelf achter te houden? Dat antwoord zal wijlen Heinz Macchi uit het Zwitserse Root ons nooit meer kunnen geven, maar hij liet in ieder geval een verbijsterend erfgoed na, dat zich over de wereld begint te verspreiden. Daaronder deze ’86-er Mazda 626 Sedan 2.0 GLX met slechts 265 kilometer op de teller.

Tegenwoordig denken heel wat mensen dat alternatieve motorisering iets van deze tijd is. Maar daarmee zitten ze er helemaal naast. Want de strijd tussen de krachtbronnen woedde dik een eeuw geleden al volop. Toen was er al de harde confrontatie tussen elektromotoren, stoomaandrijving en de uiteindelijke overwinnaar die eerst een underdog positie had: de explosiemotor.

De Bentley Blue Train. Dat is een legendarische auto. En iedereen die denkt dat met die auto de fantastische weddenschap om sneller te zijn dan de ‘Train Blue’ is gewonnen, die heeft het (waarschijnlijk) mis.

Klein, wendbaar en snel. Dat was de ranke sportversie van de 90 cc Honda zoals de makers uit Hamamatsu hem tussen 1964-1969 aan de wachtende mensheid aan boden.

Spa. De enige plek op de wereld waar je met Spawater kunt douchen. Het is ook de plek waar je het allermooiste circuit van Europa kunt vinden. Beroemde bochten als Bruxelles, Les Combes en Raidillon verbinden zeven kilometer asfalt die zich door een prachtige omgeving slingeren.

Het Oldtimer Festival in Hoornsterzwaag wordt traditioneel op Hemelvaartsdag gehouden. Vaak gaat het Friese spektakel vergezeld van fraaie weersomstandigheden. Voor dit jaar hadden de weergoden aanvankelijk een ander scenario in petto. De vele oldtimers boden gelukkig een prettige schuilplaats en waren de thuisbasis van ongeduld. De in grote getale opgekomen bezoekers wilden namelijk zo snel mogelijk de veelheid aan activiteiten én het getoonde in zich opnemen. Nog vóór de middag van Hemelvaartsdag 2018 kwam alles goed.

In de jaren na de 2e Wereldoorlog moest ook ons land weer opgebouwd worden. En daar heb je niet alleen mensen voor nodig, maar ook gereedschap, werktuigen, geld en vrachtwagens. Aan dat laatste was natuurlijk ook een groot gebrek. Gelukkig lieten de geallieerden praktisch al hun materiaal achter, dat dan via de Nederlandse staat verkocht werd.

De Mille Miglia is zonder enige twijfel de mooiste en beroemdste klassieke autorally ter wereld. Dit jaar namen maar liefst 467 museumstukken deel aan de 61e editie van de 1000 mijl van het Italiaanse Brescia naar Rome en weer terug en in één van die kostbare oldtimers zat AMK columnist en tv-presentator Martin Utberg. Voor hem was het de dertiende keer, dat hij aan de start stond aan de Viale Venetia. Dit keer in een van de mooiste sportwagens ooit gebouwd; een Mercedes Benz 300 SL Coupe, beter bekend als de Gullwing en hij reed- wellicht nog interessanter – samen met F1 legende Jochen Mass.

Alle ingrediënten om van de AMK Lezerscon­tactavond van 17 mei een groot succes te maken, waren aanwezig en dus niet geheel tegen de verwachtingen in werd het een druk bezocht evenement. De deelnemers reisden van heinde en verre aan.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Erik van Putten en Martin Utberg. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Katten zijn fascinerende dieren. Ze kunnen met speels gemak vijf keer hun eigen hoogte springen en bewegen ongelooflijk soepel. Ze stellen weinig voor, maar lopen rond met de bedaardheid van de onvervalste koning-van-de-jungle. Zij zijn het middelpunt en de rest wordt hooguit geduld. Voor nu. Die mentaliteit is volledig onverdiend want erg veel doen ze niet. 75% van de dag slapen ze en de andere helft van de dag doen ze nutteloze dingen. Maar het meest fascinerende is toch wel dat ze de godganse dag bezig kunnen zijn met zichzelf op te poetsen. 

Ik vind dat normaal gesproken wat overdreven, maar…  in het voorjaar wordt alles anders. De dagen zijn weer langer. Het is zonnig, er is mooi weer. De klassiekerevenementen vieren hoogtij. Zo was er de enthousiasmerende Mille Miglia en een bruisend Spa Classic. Het Oldtimer Festival in Hoornsterzwaag illustreerde perfect dat na regen zonneschijn komt. En de AMK lezerscontactavond was goed bezocht. Het voorjaar is een prachtig seizoen!

Zelf merk ik dat ik zo gauw het voorjaar aanbreekt ik ook meer een neiging tot schoonmaken krijg. Niet zozeer van mezelf, zoals een kat. Ook niet dat ik direct dat ik aan een grote schoonmaak van het huis ga beginnen. Maar in het voorjaar is het poetsverlangen wel hoger. Dan kan het zijn dat een kort optillen van de beschermingshoes van de klassieker ontaardt in een heel ritueel. De hoes wordt helemaal verwijderd. Effe kijken. De auto naar buiten geduwd, want dan zie je het toch beter. Zal ik hem maar even wassen? Voordat je het weet ben je de carrosserie behoedzaam aan het droogzemen. Ongemerkt raak je in de zone. Tijd bestaat niet meer. Je gaat helemaal op in het moment. Portieropening zemen. De matten stofzuigen. Het houten dashboard in de was zetten. De leren bekleding schoonmaken en voeden. Dan de autowas. Want de lak is toch wel iets van zijn glans verloren in de stalling, denk je dan. Het is niet zo, maar toch… voorjaar enzo. 

Het schap met poetsspullen waarvan je in de winter nog dacht dat je het net zo goed weg kon gooien vanwege tijdgebrek, wordt tot de laatste flacon ingezet. Zelf de ruiten worden gepolijst. Hoe groter het verschil, des te meer voldoening levert het op. Ook onder de bumper achter wordt schoongemaakt. De wulps gebogen verchroomde uitlaatpijpjes van de XJ krijgen een extra behandeling. 

Voordat je het weet zakt het voorjaarszonnetje langzaam aan de horizon. De Jaguar glanst als nooit tevoren lijkt het wel. De grasmaaier staat onaangeroerd in de schuur. De heg is niet geknipt. Het onkruid is niet gewied. En ik heb ook geen kalk voor het gazon gehaald. Niets op mijn lijstje is gedaan. Helemaal niets. En toch… het voelt alsof alles is zoals het moet zijn. Voldaan pak ik een biertje, en terwijl de zon langzaam verdwijnt staar ik naar de diepglanzende blauwe, nog originele lak. Toch mooi dat deze kat zichzelf niet poetst!

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

X
X