Auto Motor Klassiek in juli 2017

Wat doe je wanneer niet zo goed in de markt ligt? Dan tover je de make-up-doos tevoorschijn om je attractiewaarde op te krikken. Citroën haalde deze truc uit met de matig verkopende Visa en lanceerde de uitbundig opgesmukte Sextant… die het publiek alleen maar meer afschrok. Nu vinden we dit actiemodel aandoenlijk, willen we het knuffelen.

Voordat Honda het nieuwe motorrijden uitvond was er maar één zware, snelle, betrouwbare motorfiets: de 594 cc BMW R69S. Met een zittende berijder liep de R69S in elk geval 150+ km/h. Hij lekte geen olie en explodeerde niet. Dat was indertijd uitzonderlijk

Tegenwoordig zijn autonome auto’s hot, en voor- en tegenstanders discussiëren eindeloos over de wenselijkheid en de haalbaarheid ervan. Tijd om terug te gaan naar 1969, toen een zelfrijdende auto nog een volstrekt onrealistische toekomstdroom was, maar ook een filmhit: we gingen op pad met een van het smaakmakers van het komende Concours d’élégance Paleis Het Loo, een van de originele filmauto’s van Herbie.

Waag het niet deze CJ-2A als ‘auto’ te betitelen, want Rinze van Slooten corrigeert je subiet: “Het is een Jeep!” Hier klinkt de trots een werkpaard te bezitten dat zijn opa in 1947 nieuw aanschafte. Na een eerste aanzet in 1966 beleefde de restauratie pas in 2007 zijn afronding en duurde het nog eens tien jaar eer de CJ in de publiciteit mocht treden.

Zeg “X300” en de kenner weet dat het gaat om de vijfde Jaguar XJ generatie, die van 1994 tot in 1997 werd gebouwd. De luxury class Jag kwam in meerdere hoedanigheden op de markt. Eén van de top versies binnen de range droeg het Daimlerlabel, en werd regelmatig in combinatie met een lange wielbasis besteld. Het was ook mogelijk om de verlengde edelbrit als Jaguar Sovereign te bestellen. En wij kwamen in de gelegenheid om juist in déze versie met de interne codenaam X330 te rijden. Een meesterlijke exoot, die sinds 2010 in eigendom is van Peter van Wijk en is voorzien van de zalige 4.0 liter zes-in-lijn motor.

Bij Yamaha zelf waren ze er ook verbaasd over. De gok die het bedrijf had genomen de grote eencilinder viertakt ‘opnieuw uit te vinden’ bleek een gouden idee te zijn geweest. Dat succesverhaal begon natuurlijk met de XT 500, maar werd – zeker in Duitsland, Italië en Frankrijk – net zo succesvol met de klassiek gelijnde SR 500.

Het vooroordeel dat vooroorlogse vintage auto’s vooral worden bereden door oude knarren is een misverstand. Op het Vintage Revival Festival van Monthlery wordt het tegendeel bewezen. Alleen bij de gemotoriseerde tweewielers overheersen de krasse oude knarren.

Zo af en toe moet je iets speciaals ondernemen. ‘Later is nu’ en ‘de bucketlist afwerken’, zijn termen die de gedachten bepalen als je wat ouder wordt. ‘De Mille Miglia narijden met een paar Austin Healeys’, was er een van.

Misschien heeft ons verslag over de vijfde editie in juli 2016 gezorgd voor een tsunami aan deelnemers voor deze zesde uitvoering van de Alzheimer Rally? Wie het weet mag het zeggen. In ieder geval heeft het credo van dit evenement ‘Meerijden is Meehelpen’ (maar ook ‘Ik (st)rijd mee voor een wereld zonder Alzheimer’) heel wat losgemaakt!

Feitelijk begon het Hemelvaartsweekeinde voor veel mensen al op donderdag 25 mei. Traditioneel heeft het bewuste weekend veel te bieden op oldtimergebied. Routes, tochten, kleine festivals, themabijeenkomsten en grote evenementen strijden in toenemende mate om de gunst van de bezoeker en liefhebber. Het Oldtimerfestival Hoornsterzwaag is echter al jaren een vaste waarde op Hemelvaartsdag, én een pleisterplaats voor iedereen die van oldtimers en méér houdt.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Martin Utberg. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

“The blue screen of death”. Alleen het woord al kan de oudere jongere die al meer dan een paar maanden met computers werkt een paniekaanval opleveren. Meer dan eens zat je ‘s avonds laat nog een tekst te bedenken voor de volgende dag, bijna klaar en verscheen plotseling een beeldvullend intens blauw scherm “An error has occurred. …. Press any key to continue”. Dat klinkt nog enigszins hoopgevend maar in verreweg de meeste gevallen was dat ‘continue’ ijdele hoop en moest je de hele zaak herstarten. Ondanks ‘autosave’ kon het zo zijn dat je bestand zodanig beschadigd was dat je helemaal opnieuw kon beginnen. ALLES KWIJT. Na een paar keer ontwikkelde je een intense angst voor de kleur blauw.

Toch ben ik een techniek-freak. Ondanks de blue screens. Vastlopende iPhones. Vastlopende brommers. De fascinatie blijft. Nieuw, oud, het maakt me allemaal niet uit.  Ik kan verlekkerd kijken naar een foto van de Bugatti-fabriek met de enorme draaibanken. Of een verhaal over de fascinerende constructie van de holle vooras van een Bugatti en wat erbij komt kijken om zoiets opnieuw te smeden.

Maar net zo goed kan ik gefascineerd zijn als ik een verhaal lees over iPad processoren die opgebouwd zijn uit componenten die slechts enkele atomen dik zijn. Hoe bestaat het dat je met aan/uitschakelaars zoiets geweldigs kunt maken… als je er maar genoeg hebt (3.300.000.000 op een iPhone 7 microprocessor).

En als ik naar ‘Herbie’ kijk op (p. 46) dan geniet ik ook van de wat barbaarse maar solide methode van ombouw van de bediening. Een solide ketting met twee tandwielen zorgt voor een strakke 1:1 overbrenging naar het stuur achterin. Solide L-profiel aan de bodem gelast. En de pedalen zijn met lange stangen doorgeschakeld naar achteren. Een heerlijk eerlijke mechanische constructie. Daar kun je vertrouwen in hebben. Je ziet het en je weet dat het goed is. Maar eigenlijk heeft Herbie natuurlijk helemaal geen bediening nodig. Herbie heeft tenslotte zijn eigen wil. Herbie rijdt in principe autonoom en beter dan wie ook dankzij pure magie.

Een Tesla is een wonderlijk stukje techniek. En ziet er nog mooi uit ook. Jammer dat er geen V8 in zit. De bediening via een groot touchscreen is prachtig. En Musk’s rijdende visie voor de toekomst kan net als Herbie autonoom rijden. Het was het eerste merk dat een ‘autopilot’ aanbood. En hoe leuk ik het ook vind dat je cruise control tegenwoordig zelf afremt en gas geeft als het nodig is; ik heb zo mijn bedenkingen bij zelfrijdende auto’s. Behalve Herbie dan. Maar wel als het dan allemaal afhankelijk is van die miljarden transistoren van een paar atomen dik. Wat nu als er een niet meer mee wil doen? Of er is een software glitch? Dan kan het zomaar heel letterlijk een Blue Screen of Death worden…

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

X