Auto Motor Klassiek in juli 2015

omslag-7-2015-300.qxp

Auto Motor Klassiek is ook op iPad en Android verkrijgbaar. Het is minimaal een exacte kopie van de papieren editie, maar kan en zal steeds meer multimedia inhoud gaan bevatten. Mocht er een update komen van een al gekocht exemplaar, dan krijgt u daar natuurlijk melding van en kunt u deze gewoon gratis opnieuw downloaden.

[purchase_link id=”204599" style=”text link” color=”” text=”AMK 07-2015 bestellen als PDF”]

 

iPad vindt u via deze link

Android vindt u via deze link

[d[dhvc_woo_product_page_images hide_sale_flash=””]iv class="vc_row wpb_row vc_inner vc_row-fluid">

Papieren exemplaar los kopen kunt u direct via deze link.

omslag-7-2015-300.qxp

Studebaker Champion Starlight Coupe: Martin Bijleveld is voor de vaste lezers van Auto Motor Klassiek een oude bekende. In 2013 maakten wij al kennis met deze Amsterdamse ‘petrolhead’ en diens automotive lifestyle. Zijn verzameling oldtimers is bescheiden, maar daarom niet minder begerenswaardig. In het betreffende artikel vertelt Martin met gepaste trots over die nacht dat hij in het gezelschap van ene Johnnie Walker zijn verjaardag vierde. Pas ‘the morning after’ ontdekte hij een Chevrolet Panel Truck uit 1947 rijker te zijn. Deze moest hij alleen nog even op gaan halen in de Verenigde Staten… Alcohol en Ebay, een combinatie die zorgwek­kende vormen aan lijkt te nemen. Iets verge­lijkbaars was Martin immers al eens eerder overkomen. Hoogste tijd om Martin weer eens op te zoeken, want Martin is weer jarig geweest!

Maar de motor van de lopende eeuw zal het er moeilijk mee krijgen. Met de CB 750 liet de Honda de motorwereld op zijn grondvesten schudden. Techniek en prestaties die tot dan toe alleen maar op circuits en dromen voor kwamen, waren opeens gewoon voor iedereen beschikbaar.

Alfa Romeo’s Villa d’Este 6C2500: Na de tweede wereldoorlog probeerde Alfa Romeo om met het type Super Sport de markt van de exclusieve auto’s te veroveren. Maar helaas. De in de jaren dertig behaalde successen waren geen garantie voor de jaren vijftig. Het aantal Alfa’s van het type SS bleef beperkt tot 25 en Hans Ribbens is de eigenaar van de allerlaatste.

De Citroën CX hoeft zich tegenwoordig niet meer te bewijzen in de klassiekerwereld. Midden jaren negentig lag dat anders en verschenen tijdens clubevenementen vooral doorleefde werkpaarden ten tonele. Eentje sprong er zeker uit: een maagdelijk witte CX 2200 Pallas met het Belgische kenteken EUS-267.

Triumph SSK: Toen de Nürnberger Triumph Werke in 1930 met deze motorfiets op de markt kwamen, was de heibel die er op volgde voorgeprogrammeerd.

Alfa Romeo’s Villa d’Este 6C2500: Na de tweede wereldoorlog probeerde Alfa Romeo om met het type Super Sport de markt van de exclusieve auto’s te veroveren. Maar helaas. De in de jaren dertig behaalde successen waren geen garantie voor de jaren vijftig. Het aantal Alfa’s van het type SS bleef beperkt tot 25 en Hans Ribbens is de eigenaar van de allerlaatste.

Waarschijnlijk blijft het voor u bij een bumper, hardtop of aftermarket scherm of motorkap. Maar de kans is groot dat u als klassiekerliefhebber vroeg of laat in aanraking komt met polyester. Zo ook ondergetekende, die al 25 jaar geleden koos voor een Reliant gemaakt van deze met glasvezel versterkte kunststof.

Onder de kap van een Fulvia 1300 sedan: Als zelfs een klassiekerhandelaar verliefd naar een motorblok staat te kijken, dan weet je dat je dat daar een pareltje ligt. Lancia’s Fulvia werd geproduceerd tussen 1963-1976 in drie carrosserievarianten: vierdeurs sedan, coupé en coupe Sport Zagato. Albert stond te kijken naar de motor in zijn net aangeschafte Fulvia 1300 sedan.

Ster van Heerenveen: Het hedendaagse rallycircus vermaakt zich met kaartleesritten. Van één of diverse dagen. Dat kaartlezen gaat doorgaans gepaard met kaartleessystemen. U heeft er verschillende in verslagen over dergelijke evenementen de revue zien passeren in Auto Motor Klassiek. Van ‘Bolletje/Pijltje’ tot ‘Ingetekende Lijn’ en alles wat daar tussen zit.

Erik Carlsson: Stirling Moss beschreef zijn zwager Erik Carlsson – Carlsson was gehuwd met – wijlen – Pat Moss – als ‘Het beste niet mechanische afkomstig uit Trollhättan’.

Op 31 mei vond in Surhuisterveen de eerste 2015-editie van Star Cars & Coffee plaats. Het geslaagde treffen voor Mercedes-Benz eigenaren en liefhebbers werd gehouden op de terreinen van organisator Klaas de Poel. De specialist in Mercedes-Benz old- en youngtimers zag dat liefst 175 Benz-eigenaren op het evenement afkwamen.

Youngtimer-katern Auto Motor Youngtimer

Bertone ontwierp in 1979 voor Volvo de Tundra als een mogelijke opvolger voor de 300-serie.De Tundra werd nooit een Volvo. Maar wel een Citröen BX. Voor Citroën was het een verkoophit. Voor Volvo een gemiste kans.

De twee lettertjes RS lijken onlosmakelijk te zijn verbonden aan Porsche. Want sinds de Carrera 2.7 RS toont de sportwagenfabrikant al sinds 1972 hoe een sportwagen moet zijn. Maar de afkorting voor Renn Sport is niet voorbehouden aan Porsche alléén. Ook collega- fabrikanten gebruikten sinds jaar en dag de twee magische lettertjes.

Een magazine in een magazine heeft natuurlijk ook een eigen nieuwsrubriek, waar je belangrijke nieuwtjes vindt met betrekking tot het bezit van jouw youngtimer.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Elke maand krijgt de Dutch Historic Rally Club in Auto Motor Klassiek ruimte voor haar rallyrubriek, deze maand is dat niet anders.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Een regelrechte sensatie was het, eind jaren zestig, toen het briljante Japanse mannetje Soichiro Honda de CB750 introduceerde. Daarmee liet de Honda de motorwereld op zijn grondvesten schudden. Racetechniek en prestaties en het bleef nog minstens 100.000 km heel ook, een unicum voor een motorfiets in zijn tijd. Daarbij lekte hij ook nog eens geen olie en kon je hem gewoon elektrisch starten. Ook een sensatie, zij het in duidelijk mindere mate, was de Studebaker Starlight coupé. Een groot commercieel succes was het niet, ook al kwam het ontwerp uit de studio van befaamd industrieel ontwerper Raymond Loewy en werden deze Studebakers gezien als de perfecte mix van Europees en Amerikaans design. Nu we het dan toch over Europees design hebben: ieder jaar vindt aan het Comomeer het Concorso d’Eleganza Villa d’Este plaats – al sinds 1929. Een van de meest prestigieuze klassiekerevenementen ter wereld. Zeker niet het grootste, maar iedere auto die je er ziet, zou een afzonderlijk verhaal waard zijn. Wat ons betreft stal Evert Louwman echter de show met zijn bijzondere Pegaso Cupula, een sensationele auto, die gewoon in Nederland is gerestaureerd. Maar de Pegaso sportwagen was bij de introductie in 1951 al een regelrechte sensatie met zijn gecompliceerde V8 motor met vier bovenliggende nokkenassen, al dan niet met compressor. Hoe kon een land als Spanje, dat in die dagen maar een zeer beperkte industriële traditie had, zo’n wagen realiseren? Het antwoord op die vraag is: Wifredo Ricart. Een Spaanse autoconstructeur, die weliswaar niet zo bekend is als Enzo Ferrari, Ettore Bugatti of zelfs Soichiro Honda, maar algemeen gezien wordt als een begenadigd ontwerper. Zelfs de grote Vittorio Jano, was er onder de indruk van, maar Enzo Ferrari kon hem niet uitstaan. Hij hield Ricart verantwoordelijk voor zijn ontslag bij Alfa Romeo vlak voor de oorlog. “Ricart droeg jasjes met te lange mouwen en schoenen met enorm dikke rubber zolen,” zo schreef Ferrari boos. “De reden was dat Ricart vond dat het brein van een briljant ingenieur als hijzelf was, onder geen beding mocht worden blootgesteld aan trillingen”. Wifredo Ricart bedacht bij Alfa Romeo indrukwekkende machinerie, zoals de 512 met twaalfcilinder, 1,5 liter met compressor en het type 162 een drieliter met 16 cilinder, 64 kleppen, vijf compressors en een vermogen van 560 pk. Na de oorlog lag Italië in puin, net als zijn moederland Spanje. Net toen hij op het punt stond om naar – jawel – Studebaker (!) in South Bend, Indiana te vertrekken werd hij gevraagd de technische leiding op zich te nemen van een nieuwe autofabriek die in Spanje door de overheid zou worden opgezet. Dat werd Pegaso! Je kunt het toch niet helpen dat je je gaat afvragen hoe de Studebakers onder Wifredo Ricart zouden zijn geworden. Ik weet niet hoe het met u is, maar je kunt je toch maar moeilijk voorstellen dat Louwman dan met een Starliner op Villa d’Este had gestaan…

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Meer dan 18 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

X
X