Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt bijna € 15 minder dan in de winkel.

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

 

 

<– klik op de cover voor een preview van het januarinummer

Austin Eight

AMK lezer en zijn verzameling:  Een Eight voor iedere gelegenheid

Hermann Egges is de belangrijkste man in de wereld van de Austin Eight. Hij neemt zijn taak als registerbeheerder uiterst serieus. Lees hoe dat ontstond.

Sunbeam B24

Sunbeam B24: sportieve kwaliteit die niet kon scoren Markant karakter

De Sunbeam B24 werd bij de introductie in 1938 geprezen vanwege de rijprestaties. Door de kwaliteit en het markante karakter was het merk al populair. Toch zouden er maar enkele honderden van de band rollen. Oorlog en overnames duwden het prestigieuze Sunbeam de afgrond in. Of de veelbelovende B24 anders wel een verkoopsucces was geweest? Dat zullen we nooit weten.

Lancia Fulvia Coupe 1967 restauratie

Lancia Fulvia Coupé 1967 – Een herboren Fulvia

Justin van der Vlist is nog maar 25 jaar jong, maar heeft zijn eerste project met succes afgerond. De Lancia Fulvia Coupe uit 1967 is sinds kort weer mobiel en lijkt uit de showroom te zijn ontsnapt.

Volvo 122S

De Volvo 122 S van Theo Hoekstra – Volvo for life

Als er één fabrikant een historisch patent heeft op robuustheid en veiligheid, dan is het Volvo wel. De historische filosofie van het merk sprak door de jaren heen veel mensen aan. Theo Hoekstra uit Heerenveen hoort bij die bloedgroep. Hij heeft in verschillende opzichten een langdurige geschiedenis met het merk. Op dit moment heeft hij verschillende Volvo’s in eigendom. Eén daarvan is een Volvo 122 S uit 1966. Deze auto kwam via enkele omzwervingen bij Theo terecht. De Volvo staat centraal in deze reportage.

lAlpine Classique

Houten ski’s, vintagekleding en alleen maar oldtimers bij l’Alpine Classique – Plastic is verboden

Klassieke auto’s en motoren voelen zich ontheemd in de lelijke moderne wereld. Hoe anders is het tijdens dat ene weekeind in maart, wanneer zich in het Franse skidorpje Chamrousse een compleet tafereel uit het verre verleden voltrekt. Yuri Colman en Boudewijn van de Bogaert lazen over l’Alpine Classique en hebben er sindsdien een onbeheersbare hobby bij. Een Mercedes-Benz 190 Heckflosse redt zich trouwens beter in de sneeuw dan een Nekaf Jeep.

Ducati Indiana

Ducati Indiana – Schoenmaker, blijf bij je leest

De merknaam Ducati was vanaf de jaren vijftig bijna een synoniem voor een sportieve racer of straatmachine. Er zouden echter ook ‘missers’ worden geproduceerd. Een daarvan was de parallelle twin, die ondanks zijn fraaie uitstraling in 350 of 500 cc gedaante niet aan de sportieve verwachtingen had kunnen voldoen. Maar ook de Indiana serie was allesbehalve een succes…

Con Moda Honda Prelude

Con-Moda toverde Honda Prelude om in cabriolet – Zwaaien naar vriendjes en vriendinnetjes

Waarschijnlijk zullen we de tweede generatie Honda Prelude – die van de knipogen – nooit meer los kunnen zien van Bassie & Adriaan. Spijtig dat het illustere duo het bestaan niet kende van de cabrioletversie uit de keuken van de Duitse firma Con-Moda, ideaal om naar alle vriendjes en vriendinnetjes te zwaaien.

Dubbel gebruikte typeaanduidingen Deel VIII

Dubbel gebruikte typeaanduidingen, deel 8

In deze uitgave zijn wij inmiddels bij Deel VIII aangekomen en het eind is nog niet in zicht. Het gaat (nog steeds) over door verschillende automobielfabrikanten gebruikte typeaanduidingen. Dat betekent ook dat u er nog niet op kunt reageren dan wel aanvullingen insturen. Dat kan pas als u het laatste deel heeft kunnen lezen…

nieuws 1 2022

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

KlassiekerPost 1 2022

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Klassiekertjes 1 2022

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

“♬ Strangers in the night, exchanging glances, lalala…” Ik heb het al twee dagen in mijn hoofd en het blijft maar terugkomen. Vreemd, want hoewel ik sommige Sinatra-songs wel kan pruimen staat er niet een op mijn playlist. Het zal wel komen door mijn tienerzoon die – verbazingwekkend genoeg – verschillende nummers van ‘ol’ blue eyes’ op zijn playlist heeft staan. Je zou denken dat deze liefde voor muzikale klassiekers misschien doortrekt naar klassieke auto’s, maar dat is helaas (tot nu toe) niet het geval. Samen sleutelen, daar doe ik hem absoluut geen plezier mee. Nu hoor je vaak dat de jeugd niet meer van sleutelen houdt, maar er zijn blijkbaar nog genoeg uitzonderingen.

Het verhaal van de ‘Herboren Fulvia’ toont zo’n uitzondering. Justin van der Vlist is nog maar 25 jaar, maar heeft zijn Fulvia vrijwel helemaal eigenhandig gerestaureerd en met een voortreffelijk resultaat. En dat terwijl de gemiddelde (Italiaanse?) auto uit de jaren zeventig nu niet direct de makkelijkste auto is om te restaureren, althans wat plaatwerk betreft. Hoe komt zo’n jongen op een Lancia Fulvia, zou je je kunnen afvragen. Een toevallige ontmoeting… een beetje zoals in “Strangers in the Night”. “Something in your lines, was so inviting…” zou je met een beetje goede wil in het liedje kunnen horen. En dat was precies wat gebeurde. “Tien jaar geleden zag ik dit model rijden… dat moment is altijd blijven hangen.” Sinatra blijft maar doorgaan. “Love was just a glance away, a warm embracing dance away.” Nu moet je in dit geval de “warm embracing dance” zien als een intense restauratie die pakweg drie jaar duurde. Sinatra: “… in love forever …” En jawel “verkopen, dat gaat nooit gebeuren”, concludeert Van der Vlist aan het einde van het verhaal.

Ook het verhaal over de passie van Herman Egges, de Austin Eight, is anders dan andere verhalen. Hoe vaak is het niet dat het bezit van een klassieker gebaseerd is op “de auto die ome Piet vroeger had” of de auto die je wilde hebben toen hij nieuw was, maar niet kon betalen. Maar ook in dit geval was het een toevallige ontmoeting die leidde tot een ongebreidelde passie. De willekeurige zoektocht naar een vooroorlogse Engelse auto, en dan het liefst een cabrio, lag daaraan ten grondslag. Het resultaat was een Austin Eight Saloon – inderdaad, geen cabrio – die hun leven zou veranderen. Inmiddels heeft Egges vier toch wel bijzondere modellen van de Austin Eight. En dat niet alleen, hij is ook nog eens de belangrijkste man in de wereld van de Austin Eight geworden toen hij en passant met verve de rol van registerbeheerder is gaan vervullen! De oude Sinatra maakte het al duidelijk, toevallige ontmoetingen kunnen je leven veranderen. Omdat het december is en dit het januarinummer is, is dit dan natuurlijk bij uitstek de gelegenheid om u een fantastisch nieuwjaar toe te wensen met hopelijk veel spectaculair mooie toevallige ontmoetingen. “♬ lalala, so exciting, lalala ♬”