Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Ford Consul Cortina Lotus als Estate?

Ford Consul Cortina Lotus als Estate?

In de volksmond wordt de Ford (Consul) Cortina Lotus aangeduid als (Ford) Lotus Cortina. Dat klopt niet! De Ford Cortina Lotus ontstond in 1963 door een samenwerkingsverband tussen de Ford Motor Company en Lotus Cars.

Panhard 17B Comfort

Panhard 17B Comfort

De Panhard 17B Comfort ontwaakt. Met een geluid zoals een Lelijke eend, maar dan krachtiger. Het uiterlijk is net zo guitig als de Eend. En de wegligging is echt Frans. Co Berends (56) en stiefbroer Henk van Maaren (59) hebben hun ziel gelegd in deze Franse voiture. Ze kochten dit paleisje voor een prikkie en na drie jaar werk staat hij sinds september 2020 gekeurd op de weg.

Laverda 750 SFC productieracer

Laverda 750 SFC productieracer

De 750 endurance racers van Laverda behoren tot de meest zeldzame in serie geproduceerde motoren ter wereld. Van alle SFC-racers werden er in de periode 1971-1976 in het Italiaanse plaatsje Breganze maar 549 gebouwd, waarvan 150 met trommelremmen.

Mini Moke

Mini Moke

Een ‘moke’ is in oud Engels een ezel. Ezels zijn slimme dieren die vaak worden ingezet als werktuig voor zwaar, ondankbaar werk. Maar als het straks weer mag, dan is een ezeltrip in Frankrijk een fantastische ervaring.

Chrysler-Simca 1308 S Jubilee

Chrysler-Simca 1308 S Jubilee

Als je eenzelfde tweekleurig-groene Chrysler-Simca 1308 S Jubilee zoekt als je ouders ooit reden, zadel je jezelf met een uitdaging op. Ronald Mink slaagde in die missie, maar het noodlot sloeg toe toen een kameraad een frontale klapper met de auto maakte. Einde vriendschap? Nee, integendeel. Met de restauratie die volgde werd de band alleen maar hechter.

Rover P6

Rover P6

Doorgaans doen erfenissen heel wat stof opwaaien. Soms zijn ze groot en soms stelt het niet zoveel voor. In een enkel geval zijn ze verrassend of worden oudjes juist het graf ingekeken. Het kan ook wel gebeuren dat ze geluidloos en ongemerkt je leven insluipen. Eén ding is zeker: ze blijven wel plakken. Coen Moolenbeek is ervaringsdeskundige.

Ford Thunderbird

Ford Thunderbird

Er kunnen maanden verstrijken dat je geen Ford Thunderbird in het wild spot. Althans, één van de tiende generatie, zoals Paul de Klerk die al 24 jaar bezit. Dat laatste is alleen al een verhaal waard, maar het wordt nog fraaier als we er even mee aanvliegen bij de zoon van de eerste eigenaar, destijds directeur van een dealerschap. Ineens gaat het gesprek over hagelpatronen en hoe je met een vogel een haas vangt.

Terug naar de oorsprong van Toyota’s rallysucces

Terug naar de oorsprong van Toyota’s rallysucces

In het weekend dat Toyota Gazoo Racing zowel de 24 uur van Le Mans als de WRC rally van Turkije wint, is Auto Motor Klassiek in het Belgische Dendermonde. Daar wordt duidelijk hoe belangrijk België en de Zweed Ove Andersson waren voor de opkomst van Toyota in de wedstrijdsport. Deze maand leest u deel één van een tweeluik. Het is ingekleurd met prachtige verhalen van zeer nauw betrokkenen. “Dichter bij de oorsprong van de wedstrijdgeschiedenis van Toyota komt u niet.”

Ardie B 252 Sport

Ardie B 252 Sport

Deze heel mooi geworden Ardie B 252 Sport is, na tientallen jaren in Nederland te zijn ingeburgerd, terug op het thuishonk. Want de brave tweetakt werd in 1955 trots uit de showroom gereden door zijn Noord-Hollandse, eerste eigenaar. Na wat omzwervingen kwam hij in de buurt van Groningen terecht, waar hij door zijn huidige eigenaar werd gevonden.

nieuws 1-2021

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

KlassiekerPost 1-2021

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

oldtimers te koop

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

De hipster lijkt een relatief nieuw fenomeen, maar blijkbaar zijn hipsters ook klassiek. In de jaren veertig waren ze er namelijk al. Maar toen was het allemaal heel anders en- vreemd genoeg- toch hetzelfde. Uitgangspunt: je wilde cool zijn. Toen deed je dat door het gedrag van jazz musici te imiteren. Je rookte wiet, had je eigen taaltje en was cool.

De hipstercultuur van tegenwoordig heeft hetzelfde uitgangspunt. Cool zijn. De moderne hipster heeft schijnbaar een hang naar authenticiteit, eigenheid en individualisme. Ironisch genoeg resulteert de hang naar authenticiteit in een gemeenschappelijke, uniforme stijl. Kortom, hipsters lijken allemaal op elkaar. 

Niet iedereen is het daarmee eens. Toen het Amerikaanse MIT technology Review een artikel publiceerde over een statistische studie over waarom anti-conformisten er uiteindelijk allemaal hetzelfde uitzien, kon het niet uitblijven dat hipsters furieus waren. Vooral de hipster die nota bene een foto van zichzelf bij het artikel geplaatst zag. Hoe durven ze! Uiteraard dreigde hij onmiddellijk met juridische stappen vanwege het ongeoorloofde gebruik van zijn afbeelding. De auteur onderzocht deze claim en wat bleek? Het was niet eens de bewuste man! De klager leek zo veel op de afgebeelde hipster dat hij zelf het verschil niet eens kon zien! Ik hou van dat soort ironie. 

Moderne auto’s zijn voor het merendeel net hipsters, ondanks alle marketing en branding lijken ze steeds meer op elkaar. Ook vroeger had je dat natuurlijk wel een beetje. Het is niet zo dat niets op elkaar leek. Ik zeg Peugeot 404 en Morris Oxford Series V. En zo zijn er wel meer voorbeelden op te noemen. 

Toch waren er meer bijzondere uitschieters in vormgeving, variatie in technische oplossingen en karakter. Neem de Panhard 17B schuurvondst in dit nummer. Lijkt echt nergens op! Als er een auto met een eigen karakter is dan moet het deze Panhard wel zijn. En toch is hij op en top Frans. 

Voor de Rover geldt eigenlijk hetzelfde. Ook zo’n markante verschijning en net zo uniek in zijn opbouw en technische oplossingen. In zijn tijd een hoogmoderne auto, zeker voor Engelse begrippen en vergeleken met zijn voorganger.  Een prachtauto, helemaal met de 3,5 liter V8 motor. En toch, ondanks zijn frivole moderniteit, op en top British…

De Laverda motorfietsen hebben ook zo’n eigen karakter. Elke Laverda vanaf de eerste 750 ademt authenticiteit. En zo klinkt zo’n Laverda ook. Ironisch is dan weer dat de grote Laverda’s meer dan een beetje leentjebuur hadden gespeeld bij de Honda 305 Dream, wat het motorblok betreft. 

Variatie maakt alles net een beetje spannender. Maar het moet ook niet te spannend worden. Dit jaar was uniek, op een negatieve manier, door de akelige coronapandemie. Laten we hopen dat 2021 een hipster wordt. Dat die lijkt op alle jaren vóór 2020, zònder corona. Wij wensen u het allerbeste voor 2021!