Auto Motor Klassiek in januari 2020

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Hij lijkt denigrerend, de kop boven dit artikel, maar zo wordt de basis-BX in Citroën-kringen steevast aangeduid. In zuinig Nederland vond deze absolute schrapersuitvoering gretig aftrek, tactisch aangeboden nét onder de twintig mille. Zo’n exemplaar bleef in fabelachtig mooie toestand bewaard en dat heeft alles te maken met de extreem lage kilometerstand.

Je zou je af kunnen vragen waarom sommige motorfietsen na 40 jaar nog steeds geen echte klassiekerstatus hebben gekregen. Voor sommige modellen ligt een verklaring voor de hand. Zo zal Kawasaki’s snelle, goed sturende en zeer soepel schakelende Z650 als ‘gedownsized’ model altijd in de schaduw blijven staan van zijn legendarische 900 cc metende Z1 stamvader. Maar deze visie kan niet worden losgelaten op de eerste moderne viertakt van Suzuki, de GS750.

Gezinsuitbreiding en aanverwante activiteiten, dan past een Triumph TR7 niet meer in het leven. Kees Kappetijn hield zichzelf zoet met driftig automobilia verzamelen en nam zich voor dat hij na dit interbellum de schade zou inhalen met een TR8, het V8-model. Twee zelfs, inclusief één van de 150 coupé-prototypen ter verkenning van de Amerikaanse markt. Onvermijdelijk was een restauratie, met het handicap van onderdelenschaarste.

De Volvo PV 544 stamt uit de tijd dat de Zweedse fabrikant de naam had, vaak auto’s voor het leven te bouwen. Het neemt niet weg dat zij ook toe kunnen zijn aan een ingrijpende restauratie. Zoals de PV 544 Special van Harry Polling. In 1987 kwam de Volvo zelfs als onderdelenpakket naar Drenthe. Polling maakte van die bonte verzameling een herboren PV 544, die in 1996 gereed kwam. De Volvo verkeert járen na de restauratie nog steeds in een onberispelijke conditie.

Er is al jarenlang veel blauw op straat in het piepkleine dorpje Steenwijksmoer in Drenthe. Dat komt door Piet van Leeuwen, alias Piet Pruttel. Hij is verknocht aan de tweetakt. Zijn Barkas is zojuist door de keuring gekomen. Sleuteltje om en daar is de walm.

In dit artikel laten we u kennismaken met een vereniging waarvan de leden nou niet bepaald alledaagse voertuigen bezitten; de Naoorlogse Legervoertuigen Vereniging Limburg. De doelstelling van deze club is bij te dragen aan het in stand houden en koesteren van legervoertuigen van na de Tweede Wereldoorlog.

Op bezoek bij Guzzi specialist Jan Robers uit Boekelo zagen we… Een Hercules Wankel. Die motor bleek van Karl Heinz Lichtenwagner, de baas van TMR – de Twentse Motoren Revisie – uit Enschede. En de motor was al ruim dertig jaar dapper inzetbaar geweest.

Na een flinke verbouwing is het DAF-museum nu groter en biedt plaats aan de hele historie van DAF door de jaren heen. Prof. mr. Pieter van Vollenhoven deed de openingshandeling. AMK was er natuurlijk bij.

Op uitnodiging van Visit Portugal en de Cascais Tourism Board bezochten wij van 11 tot en met 14 oktober Estoril Classics in Portugal. Daar, in de regio Cascais, wachtten mooie klassiekers en nieuwe inzichten in het organiseren van een klassiekerevenement. En die inzichten bevielen, daar in die wonderschone omgeving, uitstekend.

Twee rallyhelden uit Finland maken hun entree in de chique hotellobby van Hotel Palacio in Estoril. Zij zijn speciale gasten op Estoril Classics en zijn onder meer in Portugal om demonstraties te verzorgen. De sfeer is ontspannen. Ari Vatanen en Mikko Hirvonen kunnen geïnterviewd worden. Vooral Vatanen baart in Palacio en een dag later tijdens de persconferentie op Circuito Estoril opzien met boeiende verhalen en een heel eigen kijk op historische, actuele en toekomstige thema’s: “Wie risico’s mijdt, leidt een eentonig bestaan”.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

“If you can’t dazzle them with brilliance, baffle them with bull” was het gevatte antwoord van de onnavolgbaar grappige W.C. Fields op de vraag waarom hij zoveel onzin sprak. 

Nu is onzin van alle tijden. Tot een paar honderd jaar geleden hadden we niets anders. Vrijwel alle opvattingen bestonden toen uit een curieuze mix van onzin en grotere onzin, gecombineerd met een vleugje godsdienst naar smaak. Als je verdacht werd van hekserij dan bestond er een extreem onzinnige test. De waterproef. De ‘heks’ werd in het water gegooid. Bleef ze drijven, dan werd ze vermoord, want heks. Verdronk de ‘heks’ dan kreeg ze als geluk bij een ongeluk toch een mooie christelijke begrafenis, want geen heks. Sinds de eeuw van de rede, ofwel de verlichting van de 18e eeuw, werd hoe langer hoe meer wetenschap het uitgangspunt. Dit was de basis voor de enorme wetenschappelijke en technische vooruitgang die in de Westerse wereld geboekt werd. Feiten zijn pas feiten als ze bewijsbaar zijn. De mooiste theorieën zijn niets waard als ze in de praktijk niet werken. Ik zeg Wankelmotor. Een draaizuigermotor moet efficiënter zijn dan een traditionele verbrandingsmotor, je hoeft immers geen oscillerende beweging meer om te zetten in een roterende. Felix Wankel spendeerde zijn leven aan het bewijzen van die theorie. In de jaren zeventig was iedereen doodsbang dat Felix Wankel gelijk had. De fabrikanten vielen bijna over elkaar heen voor een licentie om deze Wankelmotor te mogen bouwen. De Nederlandse Van Veen OCR1000 was misschien wel de mooiste wankelmotorfiets ooit. En de Hercules W2000 is mooi van lelijkstheid. Maar hoe dan ook, het idee van Felix Wankel werd nooit bewezen. De Wankelmotor was nooit efficiënt. De bedoeling was goed, maar de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. Het leidde tot de ondergang van NSU en bijna Suzuki. De angst om de boot te missen was zo groot dat fabrikanten enorme risico’s namen, feiten negeerden en de rede uit het oog verloren. Het hebben van goede bedoelingen is geen excuus om het verkeerde te doen. Toch doen emoties en goede bedoelingen ons steeds meer afglijden naar de donkere tijden van voor de verlichting, wie kan zich die barre tijden niet als de dag van gisteren herinneren? Ik krijg het nog benauwd van water. Emoties en goede bedoelingen vieren hoogtij bij de anti-vaxxers, waarbij handig wordt ingespeeld op de angst en de rede totaal verloren is gegaan. Maar ook bij de hele milieudiscussie en de vaak volstrekt willekeurige maatregelen. En vanwege de ‘goede bedoelingen’ is kritiek uit den boze. Natuurlijk zal dat afglijden ook zijn voordelen hebben. Het idee van de waterproef voor heksen moet John de Mol een gouden tv-format op kunnen leveren. Mogelijk denkt u inmiddels, mijn god, wat een onzin zo op de valreep van het nieuwe jaar. En daar moet ik u gelijk in geven, maar tegelijkertijd wil ik daarbij refereren aan W.C. Fields: Als je ze niet kunt imponeren met je genialiteit, verwar ze dan met onzin. Voor 2021 wens ik u dan ook allen een verlicht jaar met niet al teveel onzin…

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,30 in plaats van € 5,50

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.