Auto Motor Klassiek in februari 2020

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Citroën Dyane (1976-1983)

Tijdens een toerrit door Gelderland en Overijssel kwamen we telkens 2 CV’s en twee keer dezelfde oranjerode Dyane tegen. Drie ontmoetingen staan voor een traktatie. We troffen de Dyane en zijn baasje Dibert Ketting op een terras tijdens werkoverleg. Dat was de derde ontmoeting. Proost! De oranjerode Dyane bleek een ondergeschoven kind bij 2CV verhuurder Duckville uit Diepenheim. De auto was net keuringsklaar gemaakt en maakte zijn probleemloze maidentrip.

Nimbus model C

Onderweg zag Ben Geutskens door toeval naar wat bleek een Nimbus model C. Een opvallende verschijning met een lijnmotor in de lengterichting en afwijkend frame. Na een zoektocht vond Ben voor zichzelf een prototype uit 1934. “Daarbij wilde ik geen concessies doen aan de originaliteit.”

Opel Senator

Laat bij verstokte autofielen de naam ‘Opel Senator’ vallen en er volgt een reactie in de trant van ‘o ja, mijn guilty pleasure’. Hij snijdt als een bliksemschicht door je ziel heen, ook al heb je niets met het merk. Jarenlang leek de limousine uit Rüsselsheim vergeten, maar nu begint de belangstelling voor de A-generatie hand over hand toe te nemen. Dat vraagt om een nadere beschouwing.

Taunus 12M P4

Tijdens de 2019 editie van Eelde Classics viel het oog op een fraaie Hellblauwe Taunus 12M P4. Hij stond bij de Taunus M club Nederland. Fokke Jansma, een oude bekende, bleek de eigenaar. Het resultaat? Een verhaal over een volstrekt originele auto uit 1966, die bovendien een bijzondere ontwerpgeschiedenis kent.

Fait 130

Stel vragen over een Fiat 130 en je kunt er donder op zeggen dat de naam Alex van der Laan op tafel komt. De term ‘uit de hand gelopen hobby’ krijgt een nieuwe dimensie wanneer hij in volle glorie vertelt over ruim veertig jaar sleutelen, restaureren, slopen, in- en verkopen. Internationaal een wandelende vraagbaak, deze goeroe, die ver over de honderd Berlina’s en Coupés in bezit heeft gehad. Tegen de 130, waarschijnlijk.

Triumph Roadster

Het is direct na de oorlog, de wereld lijkt weer iets tot rust te zijn gekomen, de wonden worden gelikt, men lijkt op een nieuwe toekomst te kunnen kijken. Er is nog schaarste aan van alles. Bij de Standard Motor Company – de voorloper wat later Standard Triumph zal gaan heten – zijn de (overgebleven) werknemers ook bezig met de toekomst. Er moet een sportwagen in het leveringsprogramma worden opgenomen worden, een roadster.

Norton M50 restauratie

Klassieke motorfietsen zijn helemaal Dieter Freitag’s ding. Zijn Nimbus zijspancombinatie is zijn grootste liefde, maar hij heeft ook interesse en aandacht voor eigenwijze constructies van- en bij andere merken. Voor machines die zeldzaam, technisch en of historisch van belang waren. Of gewoon leuk.

Opel ongelukken

U heeft zich misschien ook wel eens afgevraagd, waarom zijn er zo weinig Opels over? Welnu, de Bananendoos-uit-Vledder, boordevol zeer interessante foto’s uit het grijze verleden, kan daar misschien licht op werpen.

Drie Provinciën Rally

Niet alle deelnemers die op 26 oktober 2019 van start gingen in de Drie Provinciën Rally zullen zich ervan bewust zijn geweest, dat het hier om een avontuur gaat dat amper twee jaar na het einde van 2e Wereldoorlog zijn eerste editie beleefde.

oldtimernieuws

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

sportnieuws

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

oldtimerpost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

“De wereld wordt onderhand zo krankzinnig gevaarlijk dat je van geluk kunt spreken als je er levend vanaf komt,” sprak de onnavolgbaar irritante W.C. Fields ooit. De Amerikaanse komiek was schijnbaar trots was op zijn alcoholverslaving en volgens de overlevering altijd onder invloed. Alleen de mate waarin varieerde. Zijn percepties zijn daarom met een korreltje zout te nemen. Immers, dronken mensen zijn er ook vaak van overtuigd dat ze in die staat beter rijden dan nuchter. 

Maar het blijft opvallend dat hij deze woorden al decennia geleden sprak. Nog voordat de de wereld veel krankzinniger werd en zaken als ‘fake-news’ via social media, cyberwapens, radicalisering, massale schietpartijen, militante veganisten, Jinek en de aanstaande dood van de door velen zo geliefde verbrandingsmotor de norm zijn. Waarmee ik maar wil zeggen dat je perceptie direct afhangt van je focus. Want, laten we eerlijk zijn, het is eigenlijk ook wel weer een heel mooie tijd waarin we leven. Ik heb echt het gevoel dat we tegenwoordig ‘the best of both worlds’ – met dank aan Robert Palmer – onder handbereik hebben. Een glorieus verleden, maar ook een fascinerend heden. 

Natuurlijk, is het niet meer dan logisch dat het verleden altijd net iets glorieuzer is dan het heden. Maar tegen de tijd dat het heden verleden is, denk je daar precies zo over. Eind jaren zeventig groeide je op met ‘Staying Alive’ en ‘I Will Survive’ en je was stiekem jaloers op de vroegere tijden waarin klassiekers gemaakt werden als ‘All Right Now’ van the Free en legendarische festivals als Woodstock plaatsvonden. De auto’s waren er na de oliecrisis ook niet spannender op geworden, spaarversies als de BMW 315 – die niet vooruit te branden was – waren meer de norm dan de uitzondering. 

En dan gebeurt er iets wonderlijks. Je zet de radio ineens harder als ‘I will Survive’ op de radio hoort. Shocking… De jaren zeventig waren het verleden geworden en ineens veel leuker. En het mooie van alles is, dankzij moderne techniek heb je tegenwoordig klassiekers als ‘All right now’ gewoon in je broekzak op je smartphone binnen handbereik. Of – als guilty pleasure – the BeeGees. 

Datzelfde geldt eigenlijk voor de auto’s. De BMW 315 is leuk geworden. Hoewel een 323i natuurlijk nog steeds veel leuker is. En dan de Dyane, ooit mijn eerste auto, of dan toch in elk geval mijn eerste auto waar ik echt mee de straat op kon. Niet dat het ooit mijn droomauto was, maar zoiets schept een band. Bij een weerzien maakt je hart dan ineens een sprongetje van geluk. Bizar.

De Opel Senator is ook zoiets. De Opel zescilinders hadden altijd al iets magisch. Dat geluid was magistraal. Dat begon bij mij eigenlijk met de oude Commodore Coupés. Een vader van een schoolvriend had er een. Geweldig! En de Senator was min of meer een van de laatste vertegenwoordigers van dat genre… althans in mijn beleving. 

Zelfs de moderne(re) auto’s zijn interessanter dan ooit. Niemand weet hoe lang nog, maar maakt dat wat uit? Nee, ik moet zeggen het is – al met al – een geweldige tijd om in deze wereld te leven. Zelfs al komen we er nooit meer levend vanaf…

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,30 in plaats van € 5,50

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.