Auto Motor Klassiek in februari 2019

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Er is geen geld om de Renault 4 uit 1970 te restaureren. En dus rijdt Bauke Bos voorlopig gewoon rond in de matgroene Renault, met een paar kleine gaatjes in de vloer. De Vier zal gaan schitteren wanneer in huize Bos iets te vieren is. Een hoofdprijs in de loterij bijvoorbeeld.

De Britse gebroeders Don en Derek Rickman vonden een gat in de markt in dankzij de Japanse invasie, die de nationale motorfietsindustrie inmiddels ernstig in verlegenheid had gebracht. Zij besloten framekits te gaan bouwen voor de nieuwe krachtige en moderne generatie Japanse motoren. Het rijwielgedeelte daarvan liet namelijk veel te wensen over. Het was in 1974 een logische stap van de broers om met hun kennis en vaardigheden een framekit te ontwerpen voor de Honda CB750F en Kawasaki Z1, om de eerstgenoemde in 1974 te verkopen als Honda 750CR

Wanneer je überhaupt al van het bestaan van de Škoda Favorit 904 uit de jaren dertig weet maakt een speurtocht op internet je weinig wijzer. Ook boeken over de historie van het Tsjechische merk wijden amper ruimte aan deze commerciële flop. Een blanco pagina in de geschiedenis, maar wij spoorden het enige openbaar bekende exemplaar op.

“Ge loopt de ganse dag met die twinkeling in uwen ogen. Ge zijt een kind in de snoepwinkel ” Guy Moerenhout neemt regelmatig poolshoogte om te kijken of alles nog naar wens is. In alle gevallen valt alleen maar uit te brengen, hoe indrukwekkend zijn prachtige collectie is. Guy vermaakt zich zichtbaar vanwege het enthousiasme. Hier in het Abarth Works Museum in Lier kijk je echt je ogen uit!

Een bovenmatige belangstelling kan uitgroeien tot een obsessie. Ford Mustang-goeroe Adelbert Engler vergeet spontaan zijn grieperigheid zodra wij ons present melden voor een reportage over het ongrijpbare type dat decennialang door zijn hoofd spookte: de krankzinnige Monroe Handler. Om diens existentie te snappen, moet je de tijdgeest en de Amerikaanse autocultuur doorzien.

Inmiddels zeker 15 tot 20 jaar geleden is uw scribent live aanwezig geweest op de Arena Essex Raceway in het Britse Grays nabij Purfleet in het Graafschap Essex. De oval staat in de volksmond op het eiland bekend als de Essex Arena. Ongeacht met wie u het over dit pretpaleis heeft, het gesprek verandert, kleine kinderen worden door hun moeder gemaand plaats te nemen onder de rokken, heren houden hun hand op de knip, nemen een houding aan ter bescherming van have en goed. Dat is zo’n beetje het beeld.

Het was geen verloren schat, maar wel een bijna vergeten schat: De helemaal originele Miele uit 1939 met maar 25 kilometer op de teller die na 75 jaar dromen op een zolder het daglicht weer zag. En nu is die ZGAN veteraan te bewonderen in het Automuseum van Melle (D).

Al in 1956 begrepen de Zwitsers al dat het uiteindelijk met het verkeer verkeerd zou aflopen? In ieder geval waren er twee innovatieve geesten die zich vol overgave stortten op de markt van de zogenaamde Kleinwagen. De Soletta 750 en de Belcar. Beide wagentjes stonden in 1956 op de Auto Salon van Genève te pronken. Helaas was de animo nihil en werden ze niet in serieproductie genomen. Neemt niet weg dat het verhaal achter die wagentjes wel bijzonder is.

Een alternatieve route vanwege een gemiste afslag tijdens zijn reis in Ierland leidde tot een toevallige ontmoeting met klassiekers tijdens een grijze regenachtige dag. We zijn in Ierland, nietwaar?

Bij het horen van de naam Morris denkt de klassiekerliefhebber waarschijnlijk direct aan de Minor, de – Classic – Mini; bij het horen van de naam Austin waarschijnlijk ook direct aan de – Classic – Mini. Dat komt omdat dat auto’s waren die vooral in Groot-Brittannië en Europa decennia geleden het straatbeeld beheersten.

In onze Vledderse bananendoos vonden wij een aantal interessante foto’s met de politie als onderwerp.

Welke eigenschappen vraagt het om met een oude te gaan racen op Zandvoort in een merkencup? Wat moet je er allemaal voor doen en wat levert het op? We vroegen het Evelin Dorssers die sinds een jaar meerijdt in de Nederlandse SLK cup. Prettig gestoord zijn zijn helpt volgens Dorssers.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels en Erik van Putten. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Indianen ruilden kapitalen aan goud voor waardeloze kralen en spiegeltjes. Zo gaat het verhaal. En in zekere zin klopte dat. Maar voor de kolonisten had goud ‘echte’ waarde, veel meer dan de gepolijste stenen, de schelpen, de kralen en de spiegeltjes waartegen men het ruilde. Toch waren de Indianen niet gek, ze zagen alles gewoon anders. De materiële waarde van het goud had geen enkele betekenis voor ze. Naar verluidt geloofden zij dat alles wat glanst, glimt en straalt wees op een bovennatuurlijke aanwezigheid. Een bron van kracht en energie. Het had een spirituele waarde. En dat was wat telde. 

Glans is goed vonden zij. En ik ook. Hoewel de diepere spirituele waarde van gepolijst aluminium, chroom of diepglanzende lak mij deels ontgaat, heb ik wel die ietwat simplistische fascinatie voor glanzende dingen. 

Een satijnzwart gespoten auto is in mijn ogen dan ook zo’n beetje een doodzonde. Het meest lelijke wat je kunt bedenken, op de broekrok van vorige maand na dan. Het is alsof de auto in de primer staat, klaar om gespoten te worden. Maar goed, ik zal wel nooit bekend staan vanwege mijn hippe smaak dan wel haarscherpe trendgevoel. 

Neem dan die geniale Don en Derek Rickman. Die wisten hoe het moest. Ze bouwden niet alleen geweldige frames, maar hadden ook nog eens het briljante idee om ze te vernikkelen! Al zouden die frames helemaal niet sturen, dan nog zou je ze willen hebben vanwege het onmiskenbare glanzende uiterlijk. De warme gloed van het gepolijste nikkel leidt bijna tot een spirituele gewaarwording, je voelt de verbinding met een hogere macht. En zo kun je – zonder in een god te geloven toch een spiritueel leven leiden. 

Tenzij dat natuurlijk onmogelijk wordt gemaakt. Neem Škoda. Ooit een glansrijk merk met een geweldige reputatie. Maar na een paar jaar communistische overheidsbemoeienis was de glans hélémáál weg. Ook daar in Den Haag en omstreken lijken ze wel weer heel erg hun best te doen om de glans uit het leven van de welwillende, klassiekerliefhebbende burger tot het laatste straaltje te willen verwijderen. Als je alleen al dat pakket bekijkt aan ‘milieumaatregelen’ dat je voor de kiezen gaat krijgen. Structureel goede plannen om onze aarde minder te belasten kun je alleen maar toejuichen, maar dit is pure symboolpolitiek. Een pakketje schroot met een dun laagje chroom. Je zou toch denken dat we inmiddels genoeg goud geruild hebben voor kralen en spiegeltjes? 

En zo zie je dat de geschiedenis zich blijft herhalen. Pakweg een flinke eeuw geleden, toen er voor het eerst sprake van was dat zowel rooksignalen alsook de vredespijp verboden zouden worden vanwege de CO2 uitstoot, zag het wijze opperhoofd van de Hunkpapa Sioux, Sitting Bull, dat er eigenlijk maar één antwoord mogelijk was op zoveel onzin. “Ugghh!”

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,30 in plaats van € 5,50

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

X
X