Auto Motor Klassiek in februari 2018

omslag-2-2018-300

Wat je van ver haalt, is lekker, zeggen ze. We willen niemand voor het hoofd stoten, maar in een door Volkswagens overspoelde klassiekermarkt zou je als liefhebber van het merk zomaar trek kunnen krijgen in iets exotisch. Nou, dat hebben wij gevonden. Maak kennis met een Braziliaans duo, dat voor de leek niet uit de toon valt, maar de kenner in vervoering brengt: de 1600 Variant en de Brasília.

De 741 cc Trident van Triumph was met zijn driecilinder motor een heel bijzondere motorfiets. De Trident was, nog voor de Honda CB750 OHC viercilinder, de eerste in serie gemaakte Superbike. En dat die Honda de Triumph direct diep in de schaduw zette? Dat was feitelijk omdat de driecilinder Triumph met zijn stoterstangenblok, kickstarter en trommelremmen bij zijn introductie eigenlijk al gedateerd was

En de beperking van Echte Porsche Speedsters is dat ze onbetaalbaar zijn geworden. Maar dat is een trend in klassiekerland. We zagen onlangs al de eerste Citroën BX met een vraagprijs van 9.750 euro… Vreemd? Welnee: een mooie BX is bijna net zo zeldzaam als een Porsche Speedster. Daarom is het nu zo, dat u er bijna 100% zeker van kunt zijn, dat als u een Porsche Speedster (of een AC Cobra) ziet rijden, u een replica/kitcar ziet.

Het was een artikel in AMK’s zusterblad het Automobiel dat Jouke Bloem in 1999 op het juiste klassiekerspoor zette. De inwoner van Leeuwarden was al fan van Britse automobielen en reed in een Mini. Hij wilde zijn wagenpark met Brits erfgoed uitbreiden, en had voorzichtig zijn pijlen gericht op klassiekers als de Triumph GT6 en de MG MGB/MGC. De reportage in het genoemde blad gaf een belangrijke doorslag binnen het aankoopproces. Op 25 juni 1999 mocht Jouke zich eigenaar noemen van de pale primrose yellow MG MGCGT uit juni 1968, die tot op de dag van vandaag wordt gekoesterd door Bloem en zijn vrouw Jolanda van der Meer.

De truttigheid hebben ze allang afgeschud, de charme overheerst. Met hun hoge aaibaarheidsfactor en de sentimenten die ze losmaken mogen DAF’jes zich verheugen in een aardige belangstelling. Bij de 55 en dan speciaal de Marathon zou je zelfs van een zekere magie kunnen spreken, maar hoe zit dat met de tweecilinder 44 en de miskende 46 met zijn enkele riemaandrijving? Laten we die eens in de schijnwerpers plaatsen.

Als je eens wat nieuws probeert, dan kan dat helemaal voud! uitpakken. Harley’s FX Boattail was zo’n misser. En de XLCR Café Racer was er ook eentje. En nu zijn ze hartstikke gezocht.

Het is dit jaar 120 jaar gereden dat de eerste internationale wegrace plaatsvond: Parijs-Amsterdam. Binnenkort wordt de race opnieuw gereden, uiteraard met klassieke auto’s. Van alle merken die in 1898 deelnamen, bestaat er nu echter nog maar één: Peugeot. Dat bracht ons op de vraag: wat zijn de oudste nog bestaande automerken?

Vanwege herinrichting van een militaire basis in Larkhill in de Salisbury Plains in Groot-Brittannië, kreeg een groep ‘schatgravers’ de kans om daar aan de gang te gaan. Omdat men zoekende was naar relikwieën uit de 2e Wereldoorlog. Het ging om wapens en artillerie uit die periode. Daarbij stuitten zij geheel tegen de verwachtingen in op een MG Midget J2 uit 1932! Hoewel er niet veel meer over is van het wagentje, stond-ie nog wel op zijn originele spaakwielen. Van dit model zijn er van 1932 tot medio 1934 toch 2083 stuks gebouwd. Om het helemaal juist te schrijven, het merk had toen nog ‘puntjes’ achter de letters: M.G.

De Essen Motor Show viert haar vijftigste editie. De populairste op tuning gerichte beurs van Europa heeft voor haar gouden jubileumeditie vooral de focus op de toekomst van de mobiliteit. Elektrisch rijden stond dan ook meer dan ooit te voren centraal in de 2017 editie.

In de vorige uitgaven publiceerden wij foto’s van botsingen en daarbij behorende takelwagens om de wrakstukken af te voeren. Allemaal plaatjes afkomstig uit de indertijd op een braderie in het Drentse Vledder aangeschafte bananendoos vol met foto’s uit de jaren vijftig, zestig, zelfs zeventig. Die zijn bijeengesprokkeld door een verzamelaar. Het merendeel in zwart/wit. Gelukkig staat op de achterzijde van die foto’s in bijna alle gevallen aangegeven waar en wanneer die foto’s genomen zijn. De plaatjes zijn afkomstig uit politiearchieven en verschillende persbureaus.

Je zou wel gek zijn als je middenin de winter met je klassieker gaat rijden. Zeker als ‘ie vooroorlogs is. En al helemaal als het een avondrit op een van de kortste dagen van het jaar is. Toch is dat precies wat tientallen klassiekerrijders ieder jaar doen bij The 100 Miles of Amsterdam.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Martin Utberg. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Het fenomeen van de comeback was mij volslagen onbekend tot Elvis Presley in 1977 overleed. De buurvrouw was zo in shock dat ze dagenlang bij mijn moeder aan de koffie zat te praten over de King en zijn ‘comeback concert’ van 1968, terwijl de een na de andere Stuyvesant in rook opging. Ik had geen idee waar ze het over had, maar ik twijfelde er niet aan dat het iets groots moest zijn. Hoe anders kun je dagenlang in de dikke Stuyvesant-smog praten over iets dat krap tien jaar daarvoor gebeurde? In die tijd wist je als elfjarige gewoon niks, want geen internet. Nog immer gaat het gerucht dat Elvis niet dood is en zijn volgende comeback-concert plant. Zelfs over Tina Turner – de koningin van de comeback – gaat het gerucht dat ze weer op zal gaan treden. Dan denk ik toch dat we eerder wat van Elvis kunnen verwachten.

Voor artiesten is het al moeilijk een succesvolle comeback te maken, maar voor automerken helemaal. Het artikel over de tien oudste automerken zette me aan het denken. In de begintijd van de auto en de motorfiets waren er miljoenen merken. Of in elk geval heel veel. En nu zijn er nog maar een handjevol. Ongeveer in dezelfde tijd dat de buurvrouw haar Elvis-leed aan het verwerken was, zat ik veel in de bibliotheek omdat ik de boekjes van de Alk had ontdekt waarin allerlei illustere auto- en motormerken de revue passeerden. Razend interessant, maar ook een beetje tragisch, zoveel overleden merken.

Kijk alleen maar eens in deze editie van AMK. Onze nationale trots DAF. Ooit een vast onderdeel van het straatbeeld en na een dappere strijd opgegaan is Volvo dat inmiddels zelf ook weer is opgegaan in Ford en nu in Chinese handen is (Geely).

Hetzelfde geldt voor de MG MGCGT. Nou ja, niet helemaal dan, want de MGC was nooit een vast onderdeel van het straatbeeld. Maar MG heeft een dappere strijd geleverd. De laatste echte MG was misschien wel de MG TF. Hoewel bij een merk als MG ook liefhebbers zijn die alles vanaf de (met puntjes) M.G. MGA verfoeiden als ‘goddeloze nieuwlichterij’ zoals sommigen dat zo mooi formuleren. En het is ook niet in handen van Geely, maar van SAIC, een ander Chinees bedrijf. Ironisch is wel dat de Chinezen beter een goed verkopende low-budget car (MG-3) kunnen maken dan de Britten dat zelf de laatste jaren konden. Nee, er zijn maar heel weinig succesvolle comebacks geweest in de auto- en motorwereld. Hooguit een handjevol. En daarvan staan er maar liefst twee in deze editie. Toeval? Welnee, allemaal onderdeel van een allesomvattend masterplan. Allereerst natuurlijk de Mini. Met kunst en vliegwerk werd de ‘classic Mini’ tot oktober van 2000 geproduceerd, ruim voorbij de uiterste houdbaarheidsdatum. Niet voor ons als liefhebbers, maar gezien de hedendaagsche veiligheids- en milieueisen. Direct maakte hij zijn extreem succesvolle comeback als de moderne Mini (by BMW). Wie die ander is? Dat mag u mij vertellen bij mijn comeback volgende maand!

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

X
X