Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt bijna € 15 minder dan in de winkel.

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

 

 

<– klik op de cover voor een preview van het decembernummer

Baja Kevers

Prachtige avonturen met twee Baja-Kevers – Globetrotters en jongensdromen

Een droom werd werkelijkheid. Samen onherbergzame gebieden in Europa doorkruisen, vriendschappen smeden bij het kampvuur en heel goed gedijen onder minimalisme. Egbert en Roy Spinder deden het in de zomer van 2021, mét twee VW Baja Bugs. De indrukwekkende verhalen zijn legio. En dat niet alleen: we kregen ook een prachtige toegift van Roy. Hij kocht zijn Baja Bug in Australië en trok een jaar lang dwars door Down Under. Voor u ligt een verhaal over avonturiersbloed, keverliefde en prachtige ontmoetingen.

Helmut Dahne Replica

Helmut Dähne (Replica) – een eerbetoon

Op 8 juni 1976 gingen Hans-Otto Butenuth en Helmut Dähne naar het eiland Man om in de Production TT-race te rijden met een BMW 1000 cc, net voordat deze in productie werd genomen. Dat was om het vermogen te testen en de betrouwbaarheid van de machine te bewijzen. Met de aangepaste BMW R 90 S reden ze allebei tegen de rest van de internationale spelers en wonnen ze de Production TT.

MG MGA 1955 1962 aankoopadvies

MG MGA (1955-1962) – Eeuwig begeerlijk

Van de specialist in typisch Britse roadsters mag je natuurlijk een knappe open sportwagen verwachten, maar de MGA is wel echt een adembenemende schoonheid. Voeg daarbij het merkimago, het onversneden klassiek rijplezier en de eenvoudige, redelijk solide techniek, dan wekt het weinig verwondering dat hij alle trends overleeft en eeuwig begeerlijk lijkt te blijven. Financieel valt de entree niet mee, maar daarna begint wel het grote genieten.

Lagondas van handige Harry

De Lagonda’s van handige Harry – The Wedge

Harry Kielstra legt, zoals hij zelf zegt, ‘zijn ziel, zaligheid, creativiteit en technische kennis in de Aston Martin Lagonda, The Wedge’. Hij heeft een zeldzame kijk op auto’s, met een wagenpark dat minstens zo uniek is.

Fiat X1 9 restauratie

2000 uur restauratiewerk aan Fiat X1/9, maar daarna kartsensatie – X-factor

Een soort speedbootje op wielen met het rijgedrag van een kart, dat is de Fiat X1/9. Henk Janssen moest echter nogal wat overwinnen om die sensatie zelf te mogen ondervinden. Drie jaar lang offerde hij zo’n 2000 vrije uurtjes op om het sportwagentje te restaureren, waarvan meer dan de helft opging aan slijpen, lassen en plaatwerken. Ondertussen heeft hij al die inspanningen ruimschoots beloond gezien.

Yamaha RD350LC uit 1981

De Yamaha RD350LC uit 1981 – Van renner tot racer tot ornament

Eigenlijk was het aan het einde van ‘the seventies’ vanwege de aangescherpte emissie-eisen al einde verhaal voor de sportieve tweetakten. De toen al actuele snelheidsbeperkingen deden de zaak ook al geen goed. Maar toch herinnerde Yamaha zich toen dat de wortels van het bedrijf stevig gegrondvest waren in de successen met productieracers.

Oldtimer Classic beurs Leek

25e editie Oldtimer & Classic beurs Leek: Blije gezichten

Voor velen de eerste beurs na een vacuüm van twee jaar en dat zorgde voor extra enthousiasme bij organisatie en standhouders om er iets goeds van te maken. Dit werd beloond met bezoekers vanuit het hele land, een opsteker voor deze noordelijke beurs. Burgemeester Ard van der Tuuk van de gemeente Westerkwartier, zelf ook liefhebber, verzorgde vrijdagmiddag de opening. Op zondag was er bij zonnig weer een rit met lunch voor alle 70 deelnemers.

Dubbel gebruikte typeaanduidingen Deel VII

Dubbel gebruikte typeaanduidingen, deel 7

Het blijft maar doorgaan. Ieder moment van de dag flitst er weer iets nieuws qua typeaanduiding door het geheugen. Dubbel gebruikte typeaanduidingen, daar gaat het over. Die werden door verschillende automobielfabrikanten door de jaren heen gebruikt. Soms zelfs gelijktijdig. Een onwaarschijnlijke hoeveelheid. Het is nog niet alles. Deze maand zijn wij inmiddels bij Deel VII aangekomen.

nieuws 12 2021

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

KlassiekerPost 12 2021

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Klassiekertjes 12 2021

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

Een enorme knal luidde het einde in. Stukken accu vlogen in het rond en ik voelde de spetters accuzuur in mijn gezicht. Met de ogen dicht strompelde ik naar de kraan om mijn gezicht grondig af te spoelen. Als een geluk bij een ongeluk was de blijvende schade vrij beperkt. De accu, die was reddeloos verloren. En de kleren die ik aanhad ontwikkelden na de eerste wasbeurt gapende gaten. In die tijd was een spijkerbroek met gaten nog gewoon afval in plaats van mode. Gelukkig leerde ik er ook drie dingen van. Dat iets nog nooit gebeurd is wil niet zeggen dat het nooit gebeuren kan, het waterstofgas uit een opgeladen accu in combinatie met een vonk door het verwijderen van de kabels kan spectaculaire effecten opleveren. En – last but not least – dat er een logische reden is dat je met je ogen knippert als iemand met een hamer slaat. Hoe je het ook probeert, je kunt het niet tegenhouden. Het is een natuurlijke reflex om je ogen te beschermen. En het werkte ook nog! Ik kon nog steeds zien, hoewel ik soms dingen niet kan vinden die recht voor mijn neus liggen, maar dat terzijde.

Je zou denken dat je na zo’n traumatische gebeurtenis voor altijd helemaal genezen bent van het zelf sleutelen, maar het tegendeel is waar. Jammer genoeg maak ik er – om allerlei redenen – tegenwoordig te weinig tijd voor.

Toch gaan mijn handen jeuken als ik de foto’s zie van zo’n prachtige restauratie als van de Fiat X1/9. Ik vond het altijd al mooie auto’s, maar als ik de foto’s zo bekijk, de scherpe lijnen en dat prachtige felle groen gecombineerd met de matzwarte elementen, dan is het helemaal een begerenswaardig machientje. Het niveau van de restauratie is adembenemend hoog als je kijkt naar het detailwerk van bijvoorbeeld de motor, of de hoogstaande carrosserierestauratie. Niet ‘over the top’, maar gewoon echt top! Als je het een leuke auto vindt, waarom zou het dan economisch verantwoord moeten zijn?

Helaas kost een restauratie op dat niveau gewoon heel veel tijd. Hoe lang? Henk Janssen spendeerde er een kleine 2000 uur aan … en dat is de auto aan te zien! Het is natuurlijk bekend dat restauraties ontzettend veel tijd kunnen kosten, maar 2000 uur spreekt natuurlijk boekdelen over het niveau. Niets wat de moeite waard is, is makkelijk, toch?

Waarbij ik moet denken aan de Engelse plaatwerker die een prachtig driedimensionaal kunstwerkje had gemaakt met welvingen in alle richtingen. Het was maar een klein onderdeel, maar toch indrukwekkend. En dat uit een vlak stukje plaatstaal. De vraag van een bewonderende toeschouwer over het aantal uren in dat stukje plaatwerkbeantwoorde ietwat droog met: “45 years.” Zo zei hij in slechts twee woorden dat het natuurlijk niet alleen het werk is, maar ook de ervaring! Mijn jarenlange ervaring in de knutselarij reikt helaas niet zover dat ik dat soort hoogstandjes maak, maar een accu loskoppelen kan ik inmiddels wel!