Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Volvo 245 restauratie

Een servicewagen van de Volvo-dealer was natuurlijk een Volvo. Met deze 245 uit 1987 zijn veel Volvo-rijders geholpen die in nood waren. Dit jaar was de behulpzame Volvo zelf aan de beurt. Ard Vergunst pakte de auto aan. Hij heeft genoeg kennis in huis. “Een Volvo repareren, dat kan ik inmiddels met mijn ogen dicht…“

Citroën GS Pallas

Eén van de meest opvallende auto’s die 1970 voortbracht is zonder twijfel de Citroën GS. De jubilerende en 50-jarige Fransman verdient het om in de spotlights te worden gezet, al is het alleen al vanwege de onbetaalbare herinneringen waar hij goed voor was. André en Chris de Vries hebben hun eigen memoires aan de GS. Hun ouders kochten in 1979 een nieuwe GS Pallas. Precies die auto is vandaag in eigendom van André en Chris.

Moto Guzzi cafér-rat

Al vanaf zijn prille jeugd bouwt Geert Visee (54) motorfietsen om. Een “café-rat” gebaseerd op vier verschillende Moto Guzzi-modellen is zijn laatste project. Waarbij je goed moet kijken om alle veranderingen te zien. Die zorgvuldigheid leverde hem op de Ital-dag de eerste prijs in de categorie retrobikes op. “Toch denk ik weleens dat het nog wat extremer moet.”

Renault 4CV

Nooit wordt hij in één adem genoemd met de Volkswagen Kever, de Citroën 2CV en de Fiat 500, terwijl hij die eer toch alleszins verdient. De Renault 4CV hielp Frankrijk op wielen te zetten, verkocht ruim een miljoen keer en heeft ook nog eens een ontzettend hoge aaibaarheidsfactor. Hoogste tijd om ons te onderwerpen aan de charmes van deze vrolijke Frans.

Chevrolet C1500 met 10.000 mijl

Je kunt een pick-up nog zo opdirken met allerlei fancy accessoires, hij blijft een werkpaard, ontwikkeld om tot in lengte van dagen te zwoegen en daar weinig technische aandacht voor terug te vragen. Hoe kan deze 26 jaar oude Chevrolet C1500 Silverado dan op 10.000 mijl zijn blijven steken? Kijkt hij terug op een comfortabel luizenleventje of werd hij totaal verwaarloosd?

Willys Jeep

De meest gevaarlijke investering? Op de eerste plaats een Bugatti replica op een VW1200 platform. Maar op een sterke tweede plaats komt de ‘echte Jeep’, de alleskunner uit WO2 die nu ook alweer 75 jaar voorbij is. Waarom? Daar komen we op terug! Maar eerst bekijken we de zaak eens vanuit een paar andere invalshoeken.

De garage van… Theo Jansen

Theo Jansen en zijn zonen Harry en Dick, en neef Johan, hebben een uit de hand gelopen hobby. Die hobby is meer een liefde: Lancia. In de serie hobbygarages is hun garage een walhalla voor Lancia-liefhebbers. De heren noemen zich Jancia en hebben inmiddels een internationale kennissenkring van liefhebbers. Hoogste tijd voor AMK om een kijkje te nemen.

Ducati 750 GT

Ducati is één van de vele Italiaanse merken die het met regelmaat moeilijk heeft gehad. De Ducati 750 GT (1971 – 1974) was een noodgreep die fantastisch uitpakte, de redding van het merk. En tot vandaag de dag ‘het signalement’ van het merk werd.

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten, Jouke Bloem en Mark van Beeck.

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

Ze zeggen wel eens, je weet pas wat je mist als het er niet meer is. Het is een gezegde, dus waar, want hoe vaak hoor je iemand niet zeggen: “Ik had hem nooit moeten verkopen” als ze het over historisch auto- dan wel motorbezit hebben. 

Natuurlijk, er zijn mensen die zo slim zijn dat ze het niet zover laten komen. Zoals de broers André en Chris de Vries. Voordat hun vader – na elf (!) jaar – besloot om de nieuw gekochte Citroën GS voor een appel en een ei aan de buurman te verkopen om plaats te maken voor wat nieuws, staken zij daar een stokje voor en hielden ze deze markante Citroën tot op de dag van vandaag in de familie. 

Toch is het een algemeen geaccepteerde wijsheid dat je niet alles kunt houden. Jay Leno is het bewijs dat dit pure onzin is. Volgens mij heeft Leno nog nooit het gevoel gehad van “ik had hem nooit moeten verkopen”. Leno moet wel het ultieme voorbeeld zijn van iemand die zijn onmetelijke rijkdom nuttig besteedt, want zijn auto- en motorcollectie is extreem veelzijdig en uitgebreid. En zijn collectie is misschien ook wel het bewijs dat je iets ook kunt missen terwijl je het nooit hebt gehad. 

Als ik de Renault 4CV zie, dan heb ik ook het gevoel dat ik iets mis, ook al heb ik er nooit een gehad. Ik heb deze auto’s eigenlijk nooit bewust meegemaakt. De eerste keer dat ik er een in het echt zag was het al een klassieker. Maar het autootje maakte onmiddellijk indruk op me, ik dacht zelfs in eerste instantie dat hij gecustomized was. Het is zo’n sierlijk gevormde kleine auto, alles klopt gewoon. En dan die details als die mooi gestileerde samengestelde wielen en die prachtige ventilatieroostertjes in de achterschermen. Nu zie ik in mijn garage alleen nog maar een Renault 4CV-vormige leegte. 

Ik heb ook nog nooit een Ducati 750 GT gehad. Maar toch heb ik door het artikel heel sterk het gevoel dat ik hem mis. Geweldige machine, niet alleen om te zien of qua geluid, maar ook vanwege de historie. Met de briljante 90° V-twin, eigenlijk een noodgreep, wist Ducati zich voor altijd op de kaart te zetten. 

Toch – eerlijk is eerlijk – het gevoel van gemis is vaak sterker als het er eerst wel was en nu niet meer. Soms zit het hem in de details.  Een tijdje geleden was ik samen met een vriend bezig aan wat onderhoudswerkzaamheden aan zijn klassieker. Gezellig samen sleutelen. Is altijd leuk. Doen we al vanaf onze bromfietstijd. Aandrijfasje vervangen. Luchtfilter. Kleppen stellen. Olie verversen. Dat soort dingen. Soms kan het ook iets te gezellig zijn. Zo tegen het eind, terwijl we nieuwe motorolie in het carter goten, kwamen we achter het ultieme bewijs van het gezegde dat je pas weet wat je mist als het er niet meer is. De oliecarterplug…