Auto Motor Klassiek in december 2019

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Het zal erom houden of Andreas van Zoelen meer kilometers op de achterbank of op de linker voorstoel van zijn Ford Escort heeft doorgebracht. Feit is dat de brave familieauto van weleer nooit meer van zijn zijde zal wijken en zorgvuldig gekoesterd wordt, onder toeziend oog van pa op het dashboard. Dat de gouden geluksbrenger het nog eens tot televisiester zou schoppen, kon niemand van het gezin ooit vermoeden.

Wanneer we de motorfiets niet alleen bekijken als vervoermiddel of vrijetijdsartikel zou men zich af kunnen vragen waarom het kracht-ei van Giuseppe Benelli geen plaatsje heeft gekregen in het boek ‘Motoren, 130 jaar design op twee wielen’ van het Guggenheim museum. Het heeft namelijk een bijna uniek en zeer goed doordacht ontwerp, dat zowel in twee- als later in viertaktuitvoering door zijn hoge prestaties wereldberoemd zou worden op straat en circuit.

Zoon Vincent en vader Willem Schippers zijn echte sleutelaars. Vader werkte vanaf zijn 17e bij de Simca en Mercedes-dealer. ”De liefde voor Simca is altijd blijven hangen. Als monteur is hij een tijd lang opzoek geweest naar een Ti met schade maar dit is nooit gelukt. De wens om ooit een Ti te hebben bleef dus altijd hangen. Pogingen om deze liefde over te brengen op mij wilde eerst nog niet bepaald lukken, maar langzaamaan begon het steeds meer te komen”, vertelt Vincent in zijn blog over zijn Simca-leven en liefde voor de vierwieler.

De 914-6 werd ongeveer tegelijkertijd met de 914-4 uitgebracht. Volkswagen zocht een imago-booster. Porsche zocht een vervanger voor de 912. Maar de productie van de VW-Porsche hybride zescilinder werd in 1972 gestopt nadat er 3381 exemplaren gebouwd waren. En intussen zijn deze exemplaren ernstig gezocht. Zo ernstig dat er al ‘opgeketste’ zescilinders zijn gesignaleerd die toch echt met vier cilinders uit de fabriek rolden. AMK vond een gereïncarneerde 914-6 in Spankeren, op maar 519 kilometer vanaf Porsches Zuffenhausen.

Het is een prachtige kans. In de buurt van Paasloo staat een kleurrijk rijtje Eindhovense wagentjes klaar. Het zijn bijna allemaal Daf 33 exemplaren, die in diverse kleuren en een gevarieerde staat van onderhoud een Daf 32 met zichtbare levenservaring omringen. De wagentjes stammen zowel uit de jaren zestig als de jaren zeventig. Vandaag staat in het teken van het rijden met een drietal exemplaren van het A-body type en het ervaren van pure Hollandse nostalgie.

“Als je van autorijden houdt, kun je niet anders dan verliefd worden op een Mazda MX-5,” stelt René Bohnen en het doorslaande succes van het model onderstreept zijn gelijk. Hij heeft sowieso recht van spreken na het laten restaureren van ‘Beauty’ en het rijden van Amsterdam naar Singapore met ‘The Beast’, maar het blijft nu bij herinneringen.

Er mag gesteigerd worden. Maar ‘origineel’ is deze Honda. Niet fabrieksorigineel, maar wel helemaal tijdsorigineel.

Classic Wings & Wheels is een eendaags evenement dat op klassiekergebied op aarde en in de lucht gerekend kan worden tot de mooiste evenementen van ons land.

Opel bestaat 120 jaar. Dat werd gevierd. En dan mogen verhalen over een van de beroemdste, succesvolste en betrouwbaarste vrachtwagentjes niet ontbreken, ook al is het oorlogsverleden van de Blitz niet iets om trots op te zijn. Maar je kunt er niet omheen: de Opel Blitz is toch wel een beetje een legende.

Deze uitspraak van acteur en coureur Steve McQueen zullen bezoekers die voor de races naar de Goodwood Revival Meeting komen op waarde kunnen schatten. Want inderdaad: omdat het Goodwood Motorcircuit een listig en razendsnel baantje is en er op het scherp van de snede wordt gestreden zijn de races de moeite van het bekijken meer dan waard. Of al het andere tijdens de Goodwood Revival Meeting als wachten moet worden aangemerkt? Voor de verandering zoom ik in deze bijdrage maar eens in op enkele zaken uit de entourage van de Revival Meeting 2019.

De vijfde editie van ClassicsNL in het WTC Expo Leeuwarden heeft een vaste plaats op de oldtimerkalender verworven en is met extra aandacht voor de uitstraling een goede aanvulling op succesvolle beurzen als Leek en Eelde, die elk hun eigen karakter hebben. Met opnieuw 9000 bezoekers kijkt de organisatie tevreden terug op deze jubileumeditie en ziet volop potentie voor de toekomst.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

“De helft van mijn geld heb ik gespendeerd aan gokken, alcohol en gewillige vrouwen, de andere helft heb ik verkwist” zo sprak de onnavolgbaar grappige W.C. Fields ooit. Deze opmerking maakt op briljante wijze duidelijk dat de betekenis van verkwisting heel persoonlijk is. En daarom ook vaak een reden van flamboyante huiselijke meningsverschillen. En niet alleen in huiselijke kring…

Zo blijken er in Nederlandse operatiekamers meer dan twintig Da Vinci robots rond te zwerven. Bijna twee miljoen euro per stuk. Twee ton aan onderhoud per jaar. De voordelen zitten – naar verluidt – vooral tussen de oren van de artsen. Zij ‘kicken’ op de nieuwste technologische snufjes. Artsen zijn soms net echte mensen…

In mijn werkplaats heb ik weliswaar geen DaVinci robot, maar ik zou niet willen uitsluiten dat die er te zijner tijd komt, mits het budget het toelaat. Dat gezegd hebbende, hij staat al vol met gereedschap en machines die ik misschien een keer per jaar nodig heb. Op zijn hoogst. Maar de gedachte dat ik aluminium kan tig-lassen of een onderdeel kan cnc-frezen wanneer de nood aan de man is stemt mij bijzonder tevreden en maakt dit in mijn optiek allesbehalve verkwisting. 

Mijn vroegere buurman was – net als W.C. Fields – een man van stellige meningen. Hij kocht zijn auto’s altijd twee jaar oud – want dan is de kop eraf – en hij vond al mijn gerommel met ‘oud roest’ weliswaar fascinerend, maar een enorme verkwisting. Zowel van tijd als geld. Daar moest ik aan denken bij het verhaal van de schitterend gereïncarneerde Simca 1100 Ti. Perfecte kleurkeuze ook, dat felgeel. Beter kan niet. De economische waarde van zo’n restauratie is ontegenzeggelijk veel hoger dan de waarde van de auto zelf. De genoemde ex-buurman zou dit zonder meer onder verkwisting hebben geschaard. Maar zowel W.C. Fields als ik hebben heel andere meningen over verkwisting. Het is meer het gevoel van de Mastercard reclame. Een gerestaureerde Simca 1100 Ti? Onbetaalbaar! Dat intens tevredenstellende gevoel dat deze auto bij de eigenaren moet opleveren. Het onberispelijke resultaat, maar ook het idee dat elk onderdeel door je handen is gegaan, gecontroleerd, waar nodig hersteld of vervangen. Dat had een Da Vinci-robot waarschijnlijk niet beter gekund…

Je zou hieruit op kunnen maken dat verkwisting een leeg woord is, zonder daadwerkelijke betekenis. Maar dan zou je de EU tekort doen die – volgens de Telegraaf – verantwoordelijk is voor treinen naar nergens, lege luchthavens en speeltjes op de duurste locaties. Duidelijk is hopelijk wel dat de restauratie van een klassieke auto of motor nooit onder de noemer verkwisting valt. Net als mijn werkplaats. Of de aanschaf van een Mobylette. En misschien – maar daar heb ik geen ervaring mee – ook wel gokken, alcohol en gewillige vrouwen…

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,30 in plaats van € 5,50

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.