omslag 8 2021 300

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Mitsubishi Galant 1600 GL

Mitsubishi Galant 1600 GL – Welgemanierde, modieuze Mitsubishi voor de middenklasse

‘Slap design’, ‘alles namaken’; de Japanners kregen in de jaren zeventig nogal wat naar hun hoofd geslingerd. Van de stijlvolle Mitsubishi Galant Sigma kon je echter weinig lelijks zeggen en het duurde niet lang of de drie diamanten begonnen hevig te stralen op de Europese markt. Roest ontpopte zich als de grote vijand, maar wij vonden een overlever die al 43 jaar lang het Nederlandse klimaat trotseert.

Suzuki RE 5

Suzuki RE-5 Suzuki wankelt

In 1970 waren wereldwijd in twintig landen ingenieurs bezig met de ontwikkeling van de rotatiemotor gebaseerd op het principe van ingenieur Felix Wankel. Ook Suzuki Motor Company kreeg een licentiecontract om een rotatiemotor te ontwerpen. De altijd zo behoudende en ‘trendvolgende’ Japanse firma wilde het superbike tijdperk ingaan met een motor, die ‘toekomst’ zou hebben.

Restauratie modificatieverslag Jaguar Mark II 1964

Restauratie-modificatieverslag: Jaguar Mark II 1964. Heart & Soul

Je moet het maar durven. Een klassiek Jaguar ontwerp restaureren, aanpassen én moderniseren. Maar hoewel deze legendarische klassieke Jaguar een nieuw gezicht en verbeterde techniek kreeg bleven de ‘heart en soul’ volop aanwezig.

Mercedes Benz 400 SE W140

Dertig jaar Mercedes-Benz Baureihe 140 – imposante en beladen jubilaris

Dit jaar viert een illuster Mercedes-Benz model de dertigste verjaardag. De Baureihe 140 geldt als één van de meest imposante modellen uit de rijke historie van het merk uit Stuttgart. De ontwikkeling ervan verliep echter niet vlekkeloos. Bovendien was het moment van lancering van deze immens geproportioneerde auto bepaald ongelukkig. Maar alles kwam goed. De ster rees snel en ook vandaag boezemt de Kathedraal ontzag in. Auto Motor Klassiek reed met een indrukwekkende Mercedes-Benz 400 SE uit een vroeg bouwjaar en ondervond zelf waarom deze auto een respectabele status geniet.

Fiat 124 Familiale (1973) & Lada 1200 Combi (1975) – Scoren met een cover

‘Proud Mary’ van Ike & Tina Turner. ‘I will always love you’ van Whitney Houston. Twee typische voorbeelden van hoe een mateloos populaire cover het – mischien wel betere – origineel totaal overschaduwde. Zo werkt het ongeveer ook bij de Fiat 124 en de Lada 1200. We laten ze beide opdraven om de onderlinge verhoudingen en vooral ook de verschillen scherp in het vizier te krijgen.

VW 181

VW 181 – Rubber door de blubber

Jorien Levert en Koos van der Boon zijn gek op autorijden buiten de gebaande paden. Dus wanneer het even kan trekken ze erop uit. Vorig jaar was de restauratie van deze VW 181 Kubel Sitz Wagen klaar en kon het aanmodderen ermee beginnen.

Cagiva 250 Ala Verde en Alazzura 350

Cagiva 250 Ala Verde en Alazzura 350 – Twee heel verschillende Cagiva’s

Na een bezoek aan de beurs van Hardenberg – alweer meer dan een jaar geleden – ging de rit over Wezup, waar een paar koffers opgehaald moesten worden. Daar zagen we een 250 cc Ala Verde uit 1983. Voor het eerst van ons leven. Want het was geen Aermacchi viertakt, maar een Cagiva tweetakt Ala Verde.

Dubbel gebruikte typeaanduidingen Deel III

Dubbel gebruikte typeaanduidingen, deel 3

In de juli uitgave heeft u het tweede deel kunnen lezen over typeaanduidingen die te kust en te keur door verschillende fabrikanten aan hun automobielen werden gekoppeld. In eerste instantie werd gedacht dat het om hooguit vijftien, zestien, dubbel gebruikte typeaanduidingen zou gaan. Bij het schrijven van het artikel groeide en groeide de collectie en wel zodanig dat het niet meer was samen te vatten in één boeiend artikel. Vandaar een verhaal-in-delen.

nieuws 8 2021

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

KlassiekerPost 8 2021

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Klassiekertjes 8 2021

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

Stel je kunt een tennisbal en een racket kopen en ze kosten samen 1,10 euro. Het racket is één euro duurder dan de bal, wat kost dan de bal? Eenvoudige vraag toch? Het blijkt minder eenvoudig dan gedacht. Want het eerste wat bijna iedereen zegt is 10 cent. En dat is fout. Het grappige is dat als je dat eenmaal bedacht hebt, je maar heel moeilijk tot een nieuwe conclusie kunt komen.

De theorie is dat je brein een automatische modus en een bewuste modus heeft. Het brein kiest het liefst voor de automatische modus, want dat kost minder energie en is veel sneller. En je stoot ook nog eens minder CO2 uit. Snel en zuinig en goed voor het milieu, wat wil je nog meer?

Het is ook het gedeelte van je brein dat eenvoudige associaties maakt gebaseerd op gebeurtenissen uit het verleden. En des te sterker de emotie, des te sterker de associatie.

Daarom denk je automatisch dat alle Alfa’s roesten in folder, als je ooit een Alfa met roest hebt gezien. Of denk je dat alle Engelse motoren olie lekken, omdat je er toevallig een hebt gehad die olie lekt. Of denk je dat Lucas de ‘Prince of darkness’ is omdat je een keer een elektrische storing hebt gehad aan je Triumph TR 6. Of je denkt dat alle politici liegen, omdat er een op een leugen betrapt is. Zo ontstaan dus vooroordelen.

Dat had ik met Japanse auto’s. Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig vond ik ze fantasieloos en technisch achterhaald. Het verwonderde me, want ze konden wel zeer appetijtelijke motorfietsen bouwen die probleemloos 10.000 toeren per minuut konden draaien en ook nog heel bleven! Of zoiets als de Suzuki RE-5, toch wel een van de best uitgevoerde wankelmotorfietsen…

Maar de auto’s? Ik dacht altijd, behalve een enkele uitzondering, knudde met een rietje. Totdat ik meereed met iemand in een Mitsubishi Galant. Ik heb het hier wel eens eerder verteld volgens mij, maar de beste man reed elke snelheid tussen 0 tot circa 90 km/h uitsluitend in tweede versnelling. Op dat moment raakte ik onder de indruk van die arme Mitsubishimotor, die het misbruik tolereerde en opvallend soepel en turbine-achtig bleef lopen, zeker voor een viercilinder. Toen ik door toeval enkele maanden later enkele van die Galants van de ene plaats naar de andere moest rijden, kwam ik erachter dat zo’n Japanse versnellingsbak ook nog eens als boter schakelde. Vele malen beter dan vergelijkbare auto’s in die tijd. En… je kon probleemloos zonder koppeling op- en terugschakelen. Natuurlijk wel met een beetje gevoel en tussengas, maar toch… doe dat maar eens met een Opel of Mercedes uit die tijd! Het werd tijd voor de bewuste modus… Een van mijn ‘ontdekkingen’ was dat de Mitsubishi balansassen gebruikte. Tamelijk bijzonder in die tijd. Alleen de Ford V4 had balansassen, en had die ook heel hard nodig!

Tja, vooroordelen, ze komen automatisch. Maar dat wil niet zeggen dat je er niets aan kunt doen. Hoewel dat natuurlijk wel extra energie kost. Daarom, in het kader van de energiebesparing, het goede antwoord is 5 cent.