Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.
Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.
Fiat 850 Familiare klaar voor 50 jaar zorg door tweede eigenaar
Plechtig beloofde Mike van Leeuwen aan de weduwe Violetti dat hij de volgende vijftig jaar voor de ‘baby’ zou zorgen. “Toen liepen haar tranen nog harder en gaf ze me een dikke knuffel.” Aandoenlijk, dat typisch Italiaanse sentiment als herinnering aan een rijk gezinsleven. Nu mag de Fiat 850 Familiare een nieuwe generatie gelukkig maken.
Suzuki GS1000 – de overtreffende trap
Er was een hardnekkig gerucht halverwege de jaren zeventig, dat Japanners geen goede motorfietsen zouden kunnen bouwen. De mening over de kwaliteit van de motorblokken uit het land van de rijzende zon was toentertijd al aanzienlijk milder. Gerenommeerde framebouwers waaronder Bimota en Rickman gebruikten de moderne en krachtige motoren van onder andere Honda, Kawasaki en Suzuki al voor beroemde creaties als HB1, KB1, SB1 en Honda CR750. Firma’s als Laverda en Benelli waren zelfs al zover gegaan om Honda motorblokken te kopiëren in de gedaante van de Benelli 500 Quattro, 750 Sei en Laverda 650 en 750. Wanneer de kopieerder zelf wordt gekopieerd, moet er tussentijds duidelijk iets gebeurd zijn met de negatieve reputatie van de voormalige ‘copy-cat’.
Restauratie Opel Rekord 1700
Erwin Roosink kocht een paar jaar geleden een bijna afgeschreven matzwarte Opel Rekord 1700 uit 1971. En wat doe je dan wanneer je een groot fan bent van de televisieserie Dukes of Hazzard? Juist. Dan geef je die Opel de looks van de oranje Dodge Charger uit 1969.
Volvo 340 GL
Vaste lezers van Auto Motor Klassiek herinneren zich ongetwijfeld de reportage van Max de Krijger over de gerestaureerde Volvo 343 DL uit 1976. Hij stamde uit de tijd dat de 343 last had van de nodige kwaliteitsissues en opstartproblemen. Het is weer tijd voor een Volvo uit de 300 serie, maar dit exemplaar stamt uit de periode dat de kinderziekten allang verleden tijd waren.
Toyota Corolla Coupé GT Twin Cam 16
Een geinig ding, zo’n Toyota Corolla Coupé GT Twin Cam 16, maar als je vertelt dat de waarde richting de dertig mille schiet staan mensen aan de grond genageld. Na eerder een middelmatige belangstelling wordt deze achterwielaangedreven dwarsligger de laatste tien jaar totaal gehypet. Waaraan ontleent de AE86 die plotselinge heldenstatus?
Leren interieur opknappen
Veel van onze geliefde klassiekers hebben een lederen interieur. En hoewel dat leer nieuw enorm chique en mooi was, is het vaak door leeftijd, gebruik en slecht onderhoud niet meer om aan te zien.
BMW R100 Mono (1990-1996) – signalement
Ongeveer één ton, zo’n 120.000 km en het profiel op het rempedaal. Voor BMW tweeklepsboxer rijders is het duidelijk. We komen er op terug.
Saab 96V4 versus Saab 96V4… rallypreparatie
Het is medio 2019 wanneer Ad van Beurden zich met zijn nieuwe aanwinst meldt. Een prachtige, puntgave auto in een opvalland kleurschema, ten dele bekend van de fabrieks Saab 96 van Stig Blomqvist. De motor loopt beroerd, het ding remt amper – terwijl er toch een bijna kakelverse APK opzit – de rolkooi is verkeerd gemonteerd, evenzo de twee kuipstoelen en de full harnass veiligheidsriemen. Dat zijn in grote lijnen de mankementen die betrouwbaarheid en veiligheid danig in de weg zitten. Het grote werk kan beginnen.
75 Jaar later…
Is er wat veranderd in deze wereld? Het is inmiddels meer dan driekwart eeuw later en de wereld is nog steeds in de greep van ellende. Ellende die ook vroegtijdig vele levens heeft geëist. Om de bevrijding van de Duitse bezetter te herdenken, zouden in ons land verschillende ceremonies plaatsvinden. Helaas, dat ging allemaal niet door. Reden om de-tijd-van-toen middels foto’s-Uit-de-Oude-Doos onder uw aandacht te brengen. Dankzij de onverzettelijke inzet van de geallieerden, konden onze Oosterburen teruggedrongen worden naar hun eigen territorium.
Korte berichten
Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten, Jouke Bloem en Mark van Beeck.
Lezerspost
Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.
Oldtimers te koop
Oldtimers te koop, Youngtimers te koop, Klassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.
Voorwoord
Doe mij maar een sneller paard… Volgens Henry Ford was dat wat mensen ‘dachten’ dat ze wilden. Maar hij bedacht iets beters. De T-Ford. De oude Ford was overtuigd van het belang van verbeeldingskracht. Ook Einstein – toch ook niet de minste – vond verbeeldingskracht een stuk belangrijker dan kennis en het ware kenmerk van intelligentie. Zelfs Winston Churchill was ervan overtuigd dat het universum op zou houden te bestaan zonder dromen.
Voorstellingsvermogen bestaat natuurlijk op vele niveaus. De een ziet een interieurlampje in een MG dat uit is voordat je de sleutel in het contact hebt kunnen steken. Om vervolgens een vertragingsschakelaar te bedenken zodat het lampje net een paar seconden langer blijft branden. De ander ziet een matzwarte loop of sloop Opel Rekord en herkent daarin een potentiële General Lee. Dromen alleen brengt je natuurlijk niet waar je wezen moet, maar het is het begin. De rest is vaak hard werk.
Ik heb altijd een mateloze bewondering gehad voor mensen met de verbeeldingskracht om dingen te bedenken, op ideeën te komen die er nog nooit eerder waren. Vanaf mijn prille jeugd schep ik er een genoegen in om dingen uit elkaar te halen om te kijken hoe ze werken. Veelal om te eindigen in een stapel onderdelen die nooit meer doen waarvoor ze ooit gemaakt zijn. Met gepaste trots kijk ik dan naar zo’n stapel onderdelen omdat ik ongeveer snap hoe het werkt. Tegelijkertijd realiseer ik me dan dat snappen hoe het werkt een ding is, maar het bedenken is dan toch weer van een heel ander niveau.
Een ware meester in verbeeldingskracht is Allen Millyard. De constructeur achter de bizarre creaties als de Flying Millyard, een 5 liter V-twin gebaseerd op twee Pratt & Whitney R1340 vliegtuigmotor cilinders. Of zijn ombouw van de monsterlijk mooie Kawasaki Z1300 zescilinder in het summum van monsterlijke mooiheid: een V12, die eruit ziet alsof hij zo uit de Japanse fabriek komt. Dat is nog maar een kleine greep, want zijn verbeeldingskracht kent geen grenzen. Hij bouwde ook een 500 pk Dodge Viper V10 ongelooflijk harmonieus in een motorfiets. Zijn gereedschap: een handzaag uit 1972, een lade vol vijlen, een draaibank en freesbank uit 1954. Maar zijn allerbelangrijkste gereedschap: zijn verbeeldingskracht. Zijn antwoord op de vraag van een verbaasde interviewer hoe hij dat alles toch zo bedacht heeft: “Heel simpel. In mijn hoofd zie ik mezelf rijden. Dan kom ik steeds dichterbij, en als ik dan stop dan kijk ik hoe ik dat allemaal gemaakt heb…”. Wauw!
Tja, logisch denken brengt je van A naar B, maar met verbeeldingskracht kom je duidelijk overal. Toch denk ik – met mijn beperkte voorstellingsvermogen – als ik zo kijk naar die eeeenorme 500 pk Millyard Viper V10, dat een sneller paard misschien verstandiger zou zijn…