Auto Motor Klassiek in augustus 2018

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Mercedes-Benz lanceerde in het najaar van 1974 als eerste personenwagen­fabrikant ter wereld een personenauto met een vijfcilindermotor. Een dieselkrachtbron met vijf verbrandingskamers debuteerde in de Mercedes-Benz 240 D 3.0. 59 kW, 80 pk, een top van 148 km/h en een tijdspanne van 19,9 seconden om van 0 naar 100 km/h te accelereren zijn waarden waar vandaag de dag niemand van onder de indruk raakt. Eind 1974 waren zij echter ruimschoots voldoende om de 240 D 3.0 de kwalificatie van snelste dieselpersonenauto ter wereld te mogen geven. Het gegeven zette de primeurstatus luister bij.

Viercilinder motoren waren in 1968 zeker niet nieuw. Ze bestonden op dat moment al 72 jaar. Maar de nieuwe vier-in lijn-motor die Honda in dat jaar aan het publiek presenteerde, was de juiste motorfiets op het juiste moment. Na in eerder stadium via een wereldwijde reclamecampagne de motorfiets van zijn negatieve imago afgeholpen te hebben, lanceerde Honda als totale verrassing een zware en luxe motorfiets die zijn gelijke niet kende.

Hendrik Jan Hofman had al een paar Kevers cabrio gerestaureerd voordat hij aan zijn grootste autowens begon. Weer een Kever cabrio, maar dan uit het begin van 1955. Hij vond een redelijk originele in Californië. Meer dan 600 werkuren later is de Kever weer als nieuw.

Nash schreef ooit aardige verkoopaantallen, Healey naar sportwagenbegrippen ook, maar de combinatie werkte niet zo lekker. Oké, de wereld werd getrakteerd op een schoonheid die nog immer begeerte opwekt, maar zich sporadisch in het openbaar vertoont: de Nash-Healey. Een zeldzaamheid, met ruim 500 gebouwde eenheden? Nou, één Nederlander bezit er drie.

Alle kwaliteiten van de Alfasud werden jammerlijk overschaduwd door zijn belabberde reputatie op het gebied van roestgevoeligheid. Het concept evolueerde echter tot de betere 33, die langzaam meer in het vizier begint te komen van de liefhebbers. We wegen de voors en tegens, met de eerste categorie sterk in de meerderheid, tegen elkaar af.

En met die overeenkomst in neuzen zetten die auto’s een trend voor ‘the seventies’. Daarbij had de Ferrari al de looks van de ‘eighties’. Maar de Ferrari is zoveel meer dan zijn neus. Het is een heel chique, messcherp getekende GT. Een Gran Turismo in de meest zuivere zin van het woord. Een comfortabele, snelle auto om lange reizen mee te maken

Friedl Münch was geboren om de meest fantastische motorfietsen te maken. Niet om winst te maken. Friedl Münch was tot 2014 nog onder ons. En als een Europese Münch Mammut-eigenaar problemen met trots had, dan was er, tot zijn gezondheid ging opspelen, een redelijke kans dat ‘der Friedl zelf’ op huisbezoek kwam om de problemen op te lossen.

Eens in de drie jaar organiseert de stichting ZZ Races demonstratieritten voor klassieke en historische motorfietsen. Naast alle HMV-klassen voegde de organisatie in deze zevende editie de jaren zeventig klasse weer toe. Het evenement kenmerkt zich vooral door zijn unieke circuit tussen de Groningse dorpen ‘t Zandt en Zeerijp.

Talloze manden met bloembollen heeft hij vervoerd. Van kwekers naar klanten en van exporteurs naar de haven van Rotterdam. En steeds deed Piet den Hartogh dat met vrachtwagens van het merk Ford. Hij was er aan verknocht. Zo verknocht dat hij verwoed begon te verzamelen. Honderden had hij er, allemaal tot in de puntjes gerestaureerd. Zijn vrouw vertelde hem dat hij er een museum van moest maken.

De AMK Lezerscontactavond wordt doorgaans door vele vaste bezoekers aangedaan. Liefhebbers die al vele tientallen edities hebben meegemaakt. Regelmatig nemen zij dan kameraden mee die zelf geen klassieker hebben maar zodoende ook kennis kunnen maken met de klassiekerhobby.

Ondanks het voorspelde slechte(re) weer werd leek op zaterdag 9 juni niet getroffen door hydrometeoren voorafgaand tijdens de georganiseerde Cars & Coffee meeting bij Hofman Sportscars in het Groningse Leek. Zo rond de klok van tienen raakten de parkeerplaatsen rondom het pand vol en moest uitgeweken worden naar nabij en tegenover gelegen grasvelden. Ook deze keer naast een riant aanbod ook weer bijzondere automobielen.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Erik van Putten en Martin Utberg. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

De mammoet is een diersoort die de mens altijd zeer tot de verbeelding heeft gesproken. Met zijn lange haar de hippie onder de olifanten. Voerde niet veel uit behalve gras eten en wiet roken de hele dag. De oude Egyptenaren maakten er al tekeningen van, hoewel toen al uitgestorven. Veel mensen denken dat de mammoet een van de grootste dieren was die ooit heeft geleefd. In veel talen is mammoet dan ook een synoniem voor gigantisch. Saillant detail: veel soorten waren helemaal niet zo groot, er waren er zelfs die niet groter waren dan de mens. Nog saillanter… volgens Wikipedia werd het dier eigenlijk een mammont genoemd, maar door een spelfout in een Franse publicatie raakte de naam “mammouth” in zwang. 

Interessant, maar het aller, allerinteressantste mammoet-feit is misschien wel de Münch Mammut, die geen Mammut mocht heten. De legendarische creatie van Friedl Münch. Een magistrale motorfiets met een beul van een motor die – ietwat ironisch – uit een klein NSU-tje kwam. Vanaf het moment dat ik het eerst van zo’n Münch hoorde – via een artikel in het populair wetenschappelijk maandblad ‘Kijk’ notabene –  was ik verkocht… dit is de ultieme machine. Het idee was simpel: Autobahnfest. Er was iets speciaals nodig om heel lang, heel hard te kunnen motorrijden zonder dat er wat kapot ging. Dat was eigenlijk onmogelijk met de motoren uit het begin van de jaren zestig. Friedl Münch had de oplossing. Het was niet subtiel. Het was niet elegant. Maar het was geweldig. Tot 1968 dan… want toen kwam die vervelende Soichiro Honda de boel verzieken. De CB750 kon alles ook, sommige dingen zelfs nog beter en voor veel minder geld. De oude Kawasaki kwam in 1971 met de Z1, die kon het allemaal nog weer beter. Maar de Münch 1200 TTS bleef de grootste, de zwaarste en de meest indrukwekkende. Mijn innerlijke Texaan is er stellig in: bigger is better. Always. Daarom is de Münch TTS perfect. Alles is mammoet. Neem alleen al die indrukwekkende remtrommel in het voorwiel. Zelfs groter dan het voorwiel. Of lijkt dat zo? En die tank… hij ziet eruit alsof je alleen bij de 10.000 km beurt hoeft te tanken. En die NSU-motor… die hoorde altijd al in een motorfiets, wat een prachtige unit. Zonde om dat onder een motorkap te verbergen. De markante enorme dubbele koplamp is de kers op de cake. Het gietstuk is indrukwekkend. De aanblik boezemt angst in, als de slagtanden van een mammoet. De koplampen wekken de indruk dat ze een pikdonkere Autobahn kilometers ver uit kunnen lichten zodat je ook diep in de nacht op topsnelheid kunt jagen. En dan het gewicht… een dikke 298 kg! Hoe krijg je dat in godsnaam weer overeind als het omvalt? Heel moeilijk lijkt me. Waarschijnlijk net zo moeizaam als Friedl Münch telkens de productie weer overeind kreeg na elke existentiële crisis. Helemaal onverwacht is het natuurlijk niet. Begin je niet onder een slecht gesternte als je je product noemt naar een langharige, wietrokende, peace-kettingdragende, uitgestorven hippie olifant?

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

X
X