Chevrolet C10 omslag

Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand volop pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen. Auto Motor Klassiek ligt nu in de winkel, in Nederland en België.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

Peugeot-205-GE

Een tweede leven voor een Peugeot 205 GE

De Peugeot 205 wordt vaak gezien als reddende engel van het merk. Direct na zijn introductie in 1983 sloeg de kleine Fransman aan bij een groot publiek. En wel zo, dat de 205 het Franse PSA Peugeot Citroënconcern weer in de benen kreeg. De 205 werd bij velen symbool voor mooie herinneringen. Dat is nog steeds zo. Christiaan Okkema uit Goutum hoort bij die grote groep. Hij kocht in 2020 een 205 GE uit de eerste volledige productieserie en gaf de Peugeot zijn glans terug.

Honda-CBX-1000

Honda CBX 1000. Een droom die wel uitkwam

Het duurde even voordat het zover was, maar toen werd hij uiteindelijk de tweede en de vierde eigenaar van de motor van zijn dromen. De eerste keer dat Christiaans hebberigheid werd getriggerd was toen hij in 1983 een zescilinder Honda zag staan bij de lokale motorhandelaar, die feitelijk gespecialiseerd was in Yamaha’s. De CBX stond ondanks het Yamahaspecialisme vlak bij de showroomruit.

MG-Sebring-replica

MG Sebring replica. Fout of stout?

In den Beginne was er natuurlijk de MG MGA, die werd in 1962 afgelost door de MGB. De nieuweling werd door MG’s huisontwerper Sydney Enever getekend en die had er zijn best op gedaan. Bij MG zaten ze echt op een opvolger van de MGA te wachten die commercieel net zo succesvol of zelfs beter zou verkopen. In de tussentijd heeft de MGB de verwachtingen niet alleen waargemaakt, maar ruim overtroffen: Er zijn er meer dan 500.000 van verkocht en dat kwam meer dan een beetje door de verkoopprijs. Drie van de vier MGB’s waren open roadsters. Het resterende kwart was coupe. De productie eindigde in 1980.

Rolls-Royce-Silver-Spirit

Rolls-Royce Silver Spirit geeft je dat gevoel van verhevenheid

Niets ten nadele van de voortreffelijke limousines die gerenommeerde merken al vele decennialang voortbrengen, maar een Rolls-Royce is echt van een ander niveau. Nestel jezelf in de weelderige salon van deze Silver Spirit uit 1985 en onmiddellijk bekruipt je dat gevoel van verhevenheid, zonder dat je jezelf in dit calvinistische land moet verantwoorden. Met zo’n exemplaar op leeftijd kom je namelijk wel weg.

Brexit… en nu?

Brexit… en nu? Vertraging, onduidelijkheden, compensaties, extra kosten

Werkelijk niemand op het Europese vasteland zat op de Brexit te wachten, maar de Britten wilden zo nodig. In de klassiekerwereld, met een hoog aandeel van Engelse auto’s en bijbehorende onderdelen, worden we er zeker niet wijzer van. Heeft het nu echt zulke ingrijpende consequenties? Dat blijkt mee te vallen, maar enig veldwerk leert ons dat er wel kinderziekten optreden.

Chevrolet-C10

Chevrolet C10 1965. Een restauratieverslag.

Na vijf jaar werken en op stoeptegels rusten is hij eindelijk goedgekeurd door het RDW. De Chevrolet C10, uit 1965 is nu een plaatje. Richard Pleizier zocht een Suburban, maar vond deze op E-Bay.

Ducati-Mach-I

Ducati Mach I. Geen Grootspraak

De ‘kwartliter’ metende Ducati Mach 1 is één van de eerste echt sportieve eencilinders, die de firma uit het Italiaanse stadje Bologna ooit op de openbare weg heeft gezet. Het verhaal van de kleine door een koningsas aangedreven single met vijf versnellingen begon feitelijk met het ontwerp van de Gran Sport met de bijnaam ‘Marianna’ in 1954.

RAI-tentoonstelling-door-de-jaren-heen

Uit de oude doos. RAI-tentoonstelling decennia geleden

De Auto- of Vrachtwagen- of Motorfietsbeurs in de Amsterdamse RAI was jarenlang hèt evenement om kennis op te doen. Ook voor de jongelingen onder ons. Heeft u dat allemaal gemist, dan hebben wij nog een aantal interessante foto’s gevonden in de Oude Doos… Helaas zijn de stempels op de achterzijde tot een blauwe vlek verworden. Het zijn waarschijnlijk opnamen die gebruikt zijn voor kranten?

oldtimernieuws

Korte berichten

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

KlassiekerPost

Lezerspost

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

oldtimers-te-koop

Oldtimers te koop

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Voorwoord

Good Old England. Ondanks alle frivole moderniteit staat het land nog steeds bol van traditie. Natuurlijk, sommige tradities sneuvelen, omdat de tijd tenslotte niet stil staat. Maar sommige komen ook weer terug. 

Neem de traditie van ‘Splendid Isolation’, de politieke koers uit de vroege negentiende eeuw waarin Engeland zich bewust zoveel mogelijk afzijdig hield van alle gemorrel op het vasteland van Europa. Al jaren weg en dan ineens, na jarenlang de EU ondersteund te hebben, keert die filosofie weer (deels) terug met de ‘Brexit’. En dan nog zien de Britten zichzelf niet snel als ‘geïsoleerd’. Als er vanwege weersomstandigheden niet gevlogen kan worden vanaf Heathrow dan zien ze dat daar curieuzer manier als ‘The continent is isolated’. Britse humor.

Een andere traditie – die ondanks moderne tijden – niet de kop in te drukken was, is het ‘Cheese Rolling’ in Coopers Hill. Daar wordt elk jaar een ‘Double Gloucester’ kaaswiel van een heuvel afgerold, waarbij een hele meute dan die kaas achterna rent. Wie wint mag de kaas houden. Sommige mensen zijn nu eenmaal gek op kaas. Pakweg een decennium geleden sneuvelde de traditie, vanwege de moderne claimcultuur en de daaruit voortvloeiende aansprakelijkheidsperikelen. Er raakten toch elk jaar wel een man of twintig gewond. Maar niet lang, want nu is er gewoon geen organisatie meer en is het een ‘spontaan’ evenement. Tja, traditie…

Een klassieke Rolls-Royce vertegenwoordigt het Britse gevoel van traditie in optima forma. Hoewel men bij BMW er aardig in is geslaagd om die Britse traditie te verweven met Duitse perfectie en Gründlichkeit, was de ‘moderne’ Silver Spirit een van de laatste ‘echte’… Rolls-Royce had altijd een eigen definitie van de perfecte auto. Dat uitte zich dan niet zozeer in de nogal Duitse perfecte productiekwaliteit, maar vooral in een uitermate soepele en stille motor, een zijdezacht schakelende automaat, veercomfort van het niveau vliegend tapijt en een perfecte ambachtelijke afwerking. 

Verder viert vooral in het interieur traditie hoogtij. Dikke lederen Connolly bekleding op uitermate comfortabele clubfauteuils, dik tapijt van de hoogste kwaliteit en tot in perfectie gepolijst wortelnotenhout. De contactsleutel bleef natuurlijk ook waar die hoort: in het dashboard, en niet ordinair aan het stuur. 

Maar zelfs bij de Rolls-Royce Silver Spirit kwamen wat frivole moderniteiten aan boord. De traditionele SU’s weken voor de Bosch benzine-inspuiting en er kwam ABS. Tja, vooruitgang valt niet te stoppen. Zelfs de traditionele en legendarische spreuk dat het mechanische klokje het luidste geluid dat je hoorde in een Rolls-Royce, werd verleden tijd. Die klok maakte plaats voor ietwat wanstaltige digitale tijdsaanduiding. Geruisloos. Vanaf dat moment was het luidste geluid dat je hoort in een RR het tandenknarsen van jaloerse buren…