Wat u allemaal in de nieuwe AMK kunt lezen, ziet u hieronder. Elke maand 132 pagina’s gevuld met van alles en nog wat over klassieke auto’s en motoren, soms zelfs een enkele vrachtwagen.

Elke maand nieuw in de winkel in Nederland en België. En een paar dagen eerder nog bij de abonnees. Abonneren is trouwens een stuk goedkoper, u betaalt 40% minder dan in de winkel.

1958 was een moeilijk jaar voor het Amerikaanse Cadillac. Na de Tweede Wereldoorlog deed Cadillac goede zaken, en verstevigde het zijn positie als vooraanstaand autobouwer. Maar de beurskrach van dat jaar zette een streep door het economische vertrouwen. Dat had grote gevolgen, onder meer voor de verkoop van luxe en grote auto’s. Neem de Cadillac Eldorado Seville. Daar werden anno 1958 zegge en schrijve 855 exemplaren van verkocht. Vandaag staat één ervan in het Friese Boelenslaan, en Sietse Hansma is er de trotse eigenaar van.

In AMK nummer 11 van 2018 hadden we het verhaal over een Moto Guzzi Falcone+. We gingen op bezoek bij de man die de eencilinder heeft gemodificeerd: Peter Kuitwaard.

Jonathan Zandman heeft vier jaar erover gedaan om de MG Midget weer op de weg te krijgen. “Toen ik na al het werk de sleutel omdraaide, was er echt euforie. Letterlijk heb ik daar een sprongetje in de lucht gemaakt. Tot het laatste boutje is alles los geweest en om dan de motor na al die tijd te horen lopen: een magisch moment!”

Het lijntje tussen deftig en protserig is soms heel dun. Neem de Designer Series van Lincoln in de jaren zeventig, die werkelijk op het randje van het betamelijke balanceren. Wij dompelen ons onder in de groene oase van een Continental Mark V Hubert de Givenchy uit 1978, aangekleed door de befaamde Franse modeontwerper.

Fraaie sportwagens waren er te kust en te keur in de jaren tachtig, maar wie heeft ze allemaal nog scherp op het netvlies? De Alpine V6, ook wel bekend als GTA, lijkt een beetje in de vergetelheid te raken en dat doet geen recht aan zijn kwaliteiten. Los van het unieke design en het vlijmscherpe, soms wat erg stoute rijkarakter geldt hij ook rationeel beschouwd als een interessante keuze.

In Nederland is het verhaal van Josef Ganz, de Joodse ontwerper van Hitlers Volkswagen, goed bekend. Dit met dank aan journalist Paul Schilperoord. Hij begon al in 2004 met zijn onderzoek naar de rol van Ganz in de ontwikkeling van een betaalbare en technisch vernuftige ‘volkswagen’ die de wereld moest veroveren. Eind januari is zijn tweede boek verschenen, dat vooral ingaat op de wereldomspannende zoektocht (nu ruim 15 jaar) en de interessante ontdekkingen die hij deed sinds de verschijning van het eerste boek in 2009.

In november 1971 toonde Moto Morini op de motorshow in Milaan een sportieve 72 graden V-twin, die zijn tijd ver vooruit was. Tot dat moment was de firma uit Bologna vooral beroemd vanwege de sportieve prestaties en overwinningen van zijn eencilinder viertakt machines. Het was een soort wedergeboorte van de merknaam na de dood (in 1969) van stichter Alfonso Morini. De ingenieurs Lambertini en Marchesini zetten de firma, die zijn wortels had in 1937 na afscheiding van de firma mm, opnieuw op de kaart, zij het in een bescheiden inhoudsklasse.

Van 31 januari tot en met 2 februari bezocht een recordaantal van 45.582 mensen de Bremen Classic Motorshow 2020. Liefst 738 exposanten toonden een gevarieerd aanbod en zij verkochten uitstekend. Veel reden voor optimisme dus bij de klassieke seizoenstart in Duitsland.

Op 15 februari was in Zuidbroek de jaarlijkse Oldtimer Tweewielerbeurs. Voor de veertiende keer organiseerde de klassieke brommerclub 1OP25 het evenement. Met meer dan 190 stands behoort het al jaren tot de grootste eendaagse beurs in zijn soort in Nederland. Vooral op onderdelen gebied waren er veel originele spullen te scoren.

In de februari 2020-uitgave van Auto Motor Klassiek vroegen wij ons af Waarom zijn er zo weinig Opels over? Van verschillende zijden – onder andere tijdens de laatste AMK Lezerscontactavond – dwarrelden de complimenten neer. En wat wil nu het geval, in de ook alweer enige tijd geleden in het Drentse Vledder aangeschafte tweede (!) Bananendoos-met-Oude-Foto’s bevonden zich nóg meer foto’s van Opels die op straat aan hun einde waren gekomen.

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Jouke Bloem.

Op de vaste plek na het Nieuws vindt u ook deze maand weer de belangrijkste berichten over historische autosport.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

“Als iets niet meteen lukt, geef het dan niet op. Ga door. Probeer het opnieuw. Werkt het dan nog niet, dan kun je er maar beter mee stoppen. Het heeft geen zin om te trekken aan een dood paard,” zei de acteur W.C. Fields ooit. Nu moet je de raad van iemand die als hobby constant drinkt met een korreltje zout nemen, maar toch… Voor de leek lijkt het dood zijn van een paard een vrij definitief gebeuren. Zelfs voor veel professionals. Maar in de context van het gezegde is het niet meer dan een interpretatiekwestie. Het gaat natuurlijk om de vraag wanneer het spreekwoordelijke paard echt dood is, om het zo maar eens te zeggen. Als u ooit een klassieke auto heeft gerestaureerd dan begrijpt u wat ik bedoel. Menigeen krijgt tijdens zo’n vaak jaren durend project minstens een keer het gevoel dat het allemaal onbegonnen werk is en het einde van de restauratie nooit in zicht zal komen. Vaak zelfs meer dan eens. Daarom zijn afgebroken restauratieprojecten vaak goedkoop. Je zou denken dat het is omdat de potentiële koper bang is dat het project niet compleet is. Maar de waarheid is een stuk eenvoudiger: het is een psychologische kwestie. De pure wanhoop die spreekt uit zo’n akelige berg onderdelen verspreid over talloze kisten en het falen van de bijbehorende grootse plannen zijn de belangrijkste redenen. De blik in die afgrond is zo afschrikwekkend dat potentiële kopers vaak gillend naar hun auto rennen en wegscheuren, nog voordat de onderhandeling begonnen is. Hoe gemotiveerd je in het begin ook bent, de bakken met geld en tijd die in zo’n moedig project gaan zitten, breken menigeen ooit op. Volgens de legende raakte W.C. Fields aan de drank vanwege een mislukte restauratie van een Duesenberg. Het is dan ook niet vreemd om je dan af te vragen waarom iemand er überhaupt aan begint. Dat is dan weer heel eenvoudig: het is (meestal) leuk! De MG Midget in dit nummer is eigenhandig door zijn eigenaar Zandman gerestaureerd. En met succes. Nou ja, niet meteen natuurlijk. Eerst natuurlijk wat obligate hindernissen… “De koppeling lag eruit, grote groeven in de cilinderwand” en tot overmaat van ramp “realiseerde ik me dat ik helemaal geen Engelse sleutels had…” Dan wordt het letterlijk genieten voor Zandman: “Het reviseren van de carburateurs. Ik smul van dat werk!” Elk onderdeeltje dat in nieuwstaat gebracht wordt is dan ineens puur genot. Vier jaar lang… Geen wonder dat het completeren van de hele restauratie een gevoel van euforie opriep. “Ik heb letterlijk een sprongetje in de lucht gemaakt.” Sommigen beginnen er nooit meer aan, maar Zandman heeft de smaak te pakken gekregen. Een MGC is in aantocht. “Mijn hobby is sleutelen,” aldus Zandman. Het klinkt onschuldig maar met die woorden is menig uit de hand gelopen verzameling ooit begonnen. Maar aan de andere kant, het is altijd beter dan als hobby te drinken…

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3,40 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.