Auto Motor Klassiek in april 2017

Een kwart eeuw geleden introduceerde Mercedes-Benz de C140, de coupé-variant van de S-Klasse die bekendstond als ‘de Kathedraal’. Tijd om te onderzoeken of de coupé net zo monumentaal is.

Benelli uit Pesaro was in 1911 opgericht door Teresa Benelli, die zekerheid zocht voor haar zes zonen. Een deel van het familiekapitaal werd gebruikt voor de opening van ‘Officina Meccanica Benelli’, waar men zich bezig hield met het uitvoeren van reparaties en zelf maken van reserveonderdelen voor auto’s en motoren. Het bedrijf behaalde veel – duur betaalde – racesuccessen en werd legendarisch door de Benelli ‘Kracht-ei’ motorblokken. De broers kregen ruzie. Het bedrijf werd gesplitst en de Benelli en Motobi modellen waren ongeveer even verschillend als de chocolade-biscuitrepen van Twix uit de linker- en de rechterfabriek.

Een ezel stoot zich in ’t algemeen geen tweemaal aan dezelfde steen. De prestigieuze Peugeot 604 Heuliez Limousine viel in genade bij staatslieden en andere (politieke) hoogheden, maar flopte commercieel minstens zo hard als het donormodel, dus hoefde de wereld niet op een vervolg te rekenen. Oh ja, er was nog iets anders met een ezel.

In 1982 baarde Ford opzien door de oude vertrouwde Taunus te vervangen door de volledig nieuw vormgegeven Sierra. De nieuwe middenklasser stond symbool voor een nieuwe generatie modellen van het merk met de blauwe Ovaal en combineerde gebruiksgemakken met een moderne en aerodynamische vormgeving. Een geheel andere auto werd ook groot dankzij praktische voordelen. De Renault 4 van 1961 maakte op een multifunctionele wijze het betaalbare autorijden volwassen en hield het maar liefst 33 jaar vol. Wij reden zowel met de Sierra als met de Renault 4. Twee volstrekt verschillende auto’s, die een eigen doelgroep aanspraken, maar meer gemeen hebben dan het cijfer vier in de type-aanduiding alleen.Robbert Willems heeft wat met auto’s. Ja, en ook met oudere auto’s. Met de restauratie van deze BMW realiseerde hij een droom. Zonder dom toeval was het niet van deze restauratie van een BMW CSL gekomen. Soms heb je gewoon geluk.

Toen Eef Peeters, eigenaar van het Arnhemse Oorlogsmuseum 40-45 in Zeeland tegen de auto van – volgens zeggen en diverse papieren – de vrouw van de voormalige Reichskommissar Arthur Seyss Inquart opliep dacht hij goud voor zijn museum te hebben gevonden. Het bleek zilver. Of brons. Of volgens sommige kritische geesten de miskoop van de eeuw, de JSF even buiten beschouwing gelaten.

Spaanse viertakten zijn aardig vergelijkbaar met Spaanse vechtstieren: Buiten de grenzen van het thuisland zie je ze nauwelijks. Want wanneer heeft u voor het laatst zo’n krachtig imponerende, als uit één stuk gebeeldhouwde kopklepper uit Pueblo nuovo (en later uit Hospitalet) bij Barcelona gezien? Wanneer zag u voor het laatst (en mogelijk was dat ook voor het eerst) een Sanglas?

De AMC Pacer Wagon van Bas de Vos en autovriend Christiaan Aaldijk is een bijzondere auto. Dat is hij nu, maar ook toen deze Amerikaan in 1979 van de band rolde. Met de breedte van een Cadillac en de lengte van een Opel Astra kom je slechts twee soorten mensen tegen. They hate it or love it.

Geen middenklasser in de jaren zeventig en tachtig verscheen in zoveel gedaantes als de Lancia Beta. Zo bediende deze reeks premiumproducten fijnproevers van alle mogelijke bloedgroepen en doet dat nog steeds. Wie anticipeert op de serieuze dreiging van roest, kan redelijk onbezorgd zijn smaak laten gelden en een favoriete lekkernij selecteren.

Sinds de opening in 2008 hebben er in het Pantheon Basel, het museum dat de boodschap uitdraagt via ‘Forum für Oldtimer’, regelmatig speciale tentoonstellingen plaatsgevonden. Zoals wij u in de januari uitgave lieten weten, gaat het tot 17 april om een expositie gewijd aan het misschien wel meest toonaangevende Italiaanse Carrozzeria Zagato.

Vorige maand publiceerden we het Nationaal Klassiekeronderzoek 2017. Deze maand reageren diverse automerken op de resultaten van het onderzoek, waaronder natuurlijk winnaar Porsche: ‘Zonder geschiedenis geen toekomst.’

Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns de column van Maria Pels, Erik van Putten en Martin Utberg. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Onze lezersrubriek staat elke maand vol met reacties van lezers, ontdekkingen die ze op (verre) reizen deden, of correcties op eerder gestelde vraagstukken.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

Explosief! Dat was mijn eerste gedachte bij de titel van de verslaggeving van RTLZ: “Fakkeltocht tegen gaswinning”. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Fakkel & gas dus. Vooral omdat dit misschien wel het laatste is wat geplaagde Groningers nodig hebben, een gasexplosie. Alsof het nog niet erg genoeg is dat alle huizen in Groningen scheuren en op instorten staan.

Van de meeste dingen weet je wel dat het explosieve combinaties zijn. Donald Trump bijvoorbeeld. Iets minder explosief maar toch ook iets om mee op te passen is nitroglycerine, uitgevonden door een Italiaan en geproduceerd door Alfred Nobel in Duitsland. Grappig detail: omdat het zo’n instabiel materiaal was werd er een fabriek voor gebouwd in ‘the middle of nowhere’, in de heuvels van Krümmel. Dat was niet voor niets want de hele fabriek ging twee keer per ongeluk volledig de lucht in terwijl productie en distributie voor talloze kleinere en grotere catastrofes zorgde. Maar het spulletje bewees enorme diensten bij het ‘maken’ van de Gotthardtunnel waar we nu nog elke vakantie van kunnen genieten.

In de tijd dat de verzuiling in Nederland nog hoogtij vierde had je veel explosieve combinaties. VVD versus PvdA bijvoorbeeld. Of Vara versus Tros. Dat was haat en nijd. En dat beperkte zich zeker niet tot omroepen of politieke partijen. De strijd Mercedes versus BMW was indertijd genadeloos. Een BMW-rijder zou je NOOIT in een Mercedes zien en vice versa. Tegenwoordig maakt het allemaal niet zo veel meer uit. Ik zie bijna geen verschil meer tussen VVD en PvdA en een BMW-rijder kan volgend jaar gewoon een Mercedes kopen als de aanbieding goed is. Bestaan omroepen nog?

Kortom, het is op veel punten allemaal wat minder explosief geworden en op andere punten weer meer, maar dat is weer een ander verhaal. U zult begrijpen dat wij hier op kantoor hogelijk verbaasd waren toen wij afgelopen maand een heel erg boze mijnheer aan de lijn hadden. Niet een beetje heel boos, maar heel, heel, heel erg boos. Furieus eiste de gewaardeerde abonnee dat zijn abonnement met onmiddellijke ingang gestopt werd. Wat was het geval? Er stond een BMW op de omslag! Hoe konden wij ons in godsnaam in ons hoofd halen om een BMW op de omslag te zetten? En wij maar denken dat een BMW E9 coupé – en zekere een CSl – een heerlijke auto is die elke autoliefhebber op zijn waarde weet te schatten.

Niet alleen bij BMW is het traditie om fraaie coupé’s te bouwen, ook bij rivaal Mercedes bestaat een lange traditie van indrukwekkende coupés. In dit nummer besteden we onder andere aandacht aan zo’n coupé. De W140 500 SEC, ook bekend als S 500 coupé of het alias CL 500. Wij zijn er wel een beetje benauwd voor hoe dit gaat vallen bij BMW-liefhebbers van de oude stempel. Explosief?

Abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Slechts € 3 in plaats van € 4,99

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.

X