Auto Motor Klassiek in augustus 2014

Auto Motor Klassiek is ook op iPad en Android verkrijgbaar. Natuurlijk voor een speciale – lagere – prijs. Het is minimaal een exacte kopie van de papieren editie, maar kan en zal steeds meer multimedia inhoud gaan bevatten. Mocht er een update komen van een al gekocht exemplaar, dan krijgt u daar natuurlijk melding van en kunt u deze gewoon gratis opnieuw downloaden.

iPad vindt u via deze link

Android vindt u via deze link

[dhvc_woo_product_page_images]

Papieren exemplaar los kopen kunt u direct via deze link.

Lamborghini Countach 5000 qv: Toen Lamborghini in 1974 de Countach op de markt bracht, was het een schok. De fraaie Miura werd opgevolgd door een wilde, woeste, ruige sportauto waar je mond van openviel. Veertig jaar later wordt de Countach nog steeds nagestaard of ‘ie van een andere planeet komt.

Ford Mustang Fastback 1966: Melle Witzenburg (58) uit Garyp kreeg de liefde voor oldtimers door zijn vader met de paplepel ingegoten. Als jongvolwassene kocht hij eerst een oude Kever. Toen zijn latere buurman hem 25 jaar geleden wees op een te koop staande Ford Mustang Hardtop, aarzelde hij echter geen moment. De Kever werd verkocht, de Mustang aangekocht. Het betekende het begin van een liefde voor de Ford Mustang die nooit meer overging. En die volgens Melle nooit meer overgaat ook.

Laverda 750 SF: Met dank aan RTL7 voor de koptekst. Laverda’s werden kwalitatief de Italiaanse BMW’s genoemd. Dat de grote Laverda’s meer dan een beetje geïnspireerd waren door Honda’s CB 72?

Meyers Manx Buggy: Volgens overlevering moet Carroll Shelby’s fameuze Cobra de meest gekopieerde auto zijn. Maar wie zich verdiept in de historie van de Meyers Manx kon nog wel eens op andere gedachten worden gebracht. De nu 88-jarige Mr. Manx, Bruce Meyers, is er stellig van overtuigd dat de in 1964 uit zijn brein ontsproten dune buggy, al zo’n 300.000 keer gekloond is: ‘And the clock is still counting’.

Felber Lancia FF V (1976): Lancia varieerde lustig op het Beta-thema, maar qua luxegraad liet de reeks blijkbaar nog ruimte voor een overtreffende trap. Hoe anders verklaren we dat de Zwitserse firma Felber zich flink te buiten ging aan een Berlina en die omtoverde tot een salon op wielen?

Panther KS 175 S: De naam Panther sprak Duitse en Engelse motorfabrikanten blijkbaar al aan vanaf het moment dat motorfietsen leerden lopen. Maar al die Panthers kwamen uit verschillende nestjes. Om verwarring te voorkomen werden Duitse Panthers in de jaren vijftig daarom in de Britse markt gezet als ‘Leopard’.

SS Jaguar 2,5 Litre uit 1939: Ondanks de kreet “Internet is fabulous, but it will kill us all” ging Frank Ruppert digitaal op zoek naar zijn droomauto. Hij vond hem in Zuid-Afrika. Waar hij gerestaureerd was. Op zijn Zuid-Afrikaans.

Facebook fotowedstrijd – selfies: Hoewel het fenomeen eigenlijk al veel langer bestaat is het blijkbaar pas dit jaar dat de wereld het massaal omarmt… selfies. Natuurlijk kunnen wij daar als hip (…) klassiekermagazine niet achter blijven, dus had onze juni-fotowedstrijd die je ook weer op de AMK Facebookpagina (www.facebook.com/classiccars01) dagelijks kon volgen het thema selfies. Natuurlijk wel weer mét klassieker. Het resultaat? De allerleukste én natuurlijk de winnaar zie je hieronder.

Automuseum Tunesië: Tijdens een reis door Tunesië in april van dit jaar kwam Okke Groot tot zijn verrassing oog in oog te staan met een volkomen verouderd wagenpark. Hoewel je in de grotere steden in dit Noord-Afrikaanse land overwegend nieuwere auto’s ziet, speelt zich daarbuiten toch een heel ander tafereel af.

Misschien heeft u dat ook wel, dozen vol met foto’s van de auto’s en motorfietsen die u tot nu toe in uw leven gehad heeft. Een enkel plaatje heeft het gered om ingelijst te worden en ergens aan de muur te hangen. Dat schept een band.

Een Saab Turbo onder de kap gekeken: Vroeger was Saab heel wat. Het merk had een toegewijde schare liefhebbers. Maar toen kocht GM Saab en moesten er volumes gedraaid worden. Saabs werden een soort halfwas Opels en dat verhaal kwam na overname door dromenmaker Spyker ook tot zijn eind. Zal Saab ooit weer echte Saabs gaan maken? Het lijkt onwaarschijnlijker dan ooit!

Classic Gelderlandrit: Terwijl veel uitbaters van kaartleesritten en rally’s voor klassiek vervoer toch wel te kampen hebben met een geringe animo, is dat bij de Classic Gelderlandrit wel anders.

Een van de meest populaire rubrieken is die van de lezerspost. Niet alleen vragen, antwoorden en commentaren van andere klassiekerliefhebbers net als u, maar ook talloze bijdragen van klassiekers in allerlei landen waarmee het verkeerd is afgelopen.




Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.

Elke maand krijgt de Dutch Historic Rally Club in Auto Motor Klassiek ruimte voor haar rallyrubriek, deze maand is dat niet anders.

Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen

In Bob’s Boekenhoek brengen we iedere maand een aantal boeken onder de aandacht. Tenslotte verschijnen er ieder jaar weer veel interessante exemplaren. Nu gaan we in Bob’s Boekenhoek niet alleen nieuw verschenen boeken bespreken, maar ook boeken die al langer op de markt zijn of in een ver verleden zijn gepubliceerd. Omdat veel van de in het verleden verschenen schatten in boekvorm, mede door internet en gespecialiseerde boekhandels best goed verkrijgbaar zijn.

Oldtimers te koopYoungtimers te koopKlassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.

It’s my party, and I cry if I want to. Het was een emotioneel moment laatst op een verjaardagsfeestje. Niet omdat het mijn eigen verjaardag was, maar meer vanwege wat er gezegd werd. Dat greep me nogal aan… Auto’s kwamen uiteraard ter sprake. En toen riep iemand “Straks zijn toch alle auto’s elektrisch!” Een enge gedachte. Ik wilde er niet aan denken, maar het was te laat…

Ik opperde nog dat het zo’n vaart niet zou lopen. Men moet toch eens bij zijn verstand komen? Want laten we eerlijk zijn, wat is een elektrische auto anders dan het verplaatsen van het probleem? Je houdt nog steeds de milieuvervuiling, de elektriciteit komt voor een groot deel nog uit kolencentrales die een rendement hebben van maximaal 46%, en dat alleen voor een hypermodern ding. Een oude – waarvan er ook nog zat zijn – ligt nog eens 10 procent lager.

Het rendement van een moderne dieselmotor is net zo hoog, ook zo’n 46%. En dan hebben we het nog helemaal niet over verliezen over het stroomnet, het laadapparaat in de elektromotor zelf!

Niet dat ik iets tegen elektromotoren heb, sommige van mijn beste apparaten hebben een elektromotor. En laten we wel wezen, je zou zo’n Lamborghini V12 Quattrovalvole met 5,2 liter motorinhoud toch niet aan willen slingeren. Nee, op zijn tijd komt zo’n elektromotor best van pas.

Toch heeft de klassieke verbrandingsmotor iets dat een elektromotor niet heeft. Kijk ik naar mijn favoriete tuingereedschap – als ik dat al heb – dan zit daar steevast een verbrandingsmotor op. Natuurlijk, je hebt ook elektrische kettingzagen of grasmaaiers, maar dat is niet alleen veel minder leuk, het is ook gewoon onhandig, dat gedoe met die snoeren. Wat is dat toch, die ongrijpbare aantrekkingskracht van de verbrandingsmotor?  Ik heb daar natuurlijk lang en breed over nagedacht. Waarom kan ik niet net zo enthousiast worden van een elektromotor? De voorlopige conclusie is dat de verbrandingsmotor kosmisch en spiritueel in lijn staat met het universum. Jawel. Diep, hé? Even heel in het kort de theorie over het ontstaan van het heelal: je had de oerknal en alles begon te bewegen en kwam tot leven. Ziet u de parallel met de verbrandingsmotor? Je hebt een oerknal en het ding zet zich in beweging… en dan nog een knal, en nog een, enzovoort!

Daarom zullen we waarschijnlijk nooit zo bewonderend boven de motorkap van een elektrische Lamborghini staan als over een klassieke… Kun je het je voorstellen? ‘Prachtig hé, die vier bovenliggende condensatoren? En dan dat aluminiumgietwerk van het motorhuis. Ah, zo kunnen alleen de Italianen dat doen.’ ‘En heb je die batterij Webers gezien. Mooi, hé? Dubbele Weber lithium DCOE 44’s, niet 22, maar 44 Volt. Dat geeft zo’n Italiaanse elektromotor pas echt vleugels. Alleen het geluid… dat valt me een beetje tegen, pas vanaf 14.000 toeren begint ‘ie een beetje te huilen.” Huilen, da’s het goeie woord toch?

In de nieuwe editie van Auto Motor Klassiek:

  • DHRC kolommen
  • Lamborghini Countach 5000 qv
  • Laverda 750 SF
  • Ford Mustang Fastback 1966
  • Meyers Manx Buggy
  • Saab Turbo
  • Panther KS 175 S
  • SS Jaguar 2,5 Litre uit 1939
  • Felber Lancia FF V (1976)
  • Automuseum Tunesië
  • Classic Gelderland Rally
  • Facebook Fotowedstrijd – selfies
  • Plaatjes uit de oude doos
  • Klassiekertjes Duizenden oldtimers en youngtimers te koop

En ook deze maand weer boordevol weetjes, feiten, tips en nieuws over klassieke auto’s en motoren.

En:De beste kans op de leukste klassiekers en oldtimers heeft u als abonnee. Want abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:

  • GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
  • Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
  • Meer dan 15 EURO korting

Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.