Motoren

Jawa 350: Goedkoop of Duurkoop

By  | 

We hebben het hier wel vaker over voormalige Oostblok brommers. In de jaren vijftig en zestig waren ze toonaangevend, vervolgens waren ze geruime tijd helemaal niets waard. Daarna vonden ze hun liefhebbers. Nu stijgen de prijzen. Tot in het onbetamelijke. Want onlangs werd er een nog in het krat gevonden Jawa Californian verkocht voor $ 12.000,-

We publiceren deze artikeltjes gratis, en willen dat natuurlijk ook blijven doen. Maar u begrijpt dat dat voor ons niet gratis is. Ondersteunt u dit initiatief en waardeert u het? Overweeg dan eens een abonnement op Auto Motor Klassiek. U helpt ons dan niet alleen de gratis initiatieven betaalbaar te houden, maar ontvangt als bonus ook nog eens elke keer een AMK in de bus. En u betaalt nog maar € 3,30 per nummer in plaats van € 4,99. Elke maand goed voor uren leesplezier.

Maar gelukkig zijn nog niet alle Jawa’s serieus geprijsd. Vanaf de Jawa 636 zijn ze nog even ‘waardeloos’ als voor die tijd. Maar ze zijn er niet minder vertederend om.

Een Jawa TS350 bijvoorbeeld…

Zo’n tweetakttwin wordt op Jawa’s unieke manier gestart: Je drukt de schakelas naar binnen en klapt hem op. Dan heb je de kickstarter. Qua vermogen en geweld kun je bij verkeerslichten sneller weg zijn dan een ongehaaste automobilist. De topsnelheid ligt tussen de 120-130 km/h, maar die moet je zeker niet constant rijden. Bij normaal gebruik verstookt zo’n Jawa 1 liter per 18 km. Er zijn Jawa 350 die op mengsmering lopen en er zijn 350’s die een oliepomp hebben. Op mengsmering rijdend is een meng verhouding van 1 op 40 prima. Dat scheelt ook een hoop rook ten opzichte van de echt oude tweetakt Jawa’s die 1 op 25 smeerden. Op moderne banden rijdt zo’n Jawa prima. Of in elk geval goed genoeg. Het is immers geen GSX-R. Dat merk je ook aan de remmen. Die vragen toch een wat vooruitziende blik. Tenminste: als de Jawa een trommelrem aan de voorkant heeft. Sinds 1987 zit er (optioneel) een schijfrem in het voorwiel. Maar ach: een Jawa heb je niet voor razen of lange ritten op snelwegen. Denk 1960. Denk landelijke dreven en secundaire wegen. Koffie met appelgebak op een terras.

De Jawa is in tegenstelling tot sommige ‘lichtere’ motoren een klassieker met voldoende ruimte voor twee serieuze Nederlandse volwassenen.

Jawa 350 twins zijn best goed

In principe is zo’n Tsjecho-Slowaakse twin vrij solide. Maar net als bij andere oostblokkers zijn kleine storingen niet ongebruikelijk. Meestal zijn ze gevolg van het gebruik van kwalitatief mindere onderdelen en/of slordigheden bij eerdere montage. Een moderne motorrijder pakt dan zijn smartphone en claimt zijn recht op vervangend vervoer. Een Jawa-rijder lost het probleem zelf en ter plekke op. Zo om en nabij de 30.000 km is een Jawa 350 doorgaans aan een stel verse zuigers toe. Vervanging is in geen enkel opzicht een probleem en een klus die iedereen aan kan. Alleen het uitboren van de cilinders moet je even uitbesteden. Of je koopt gewoon nieuwe cilinders. In de – inmiddels – landen van oorsprong zijn complete Jawa’s intussen best aan de prijs. Maar de onderdelen zijn vaak nog goedkoper dan dat ze hier zijn. Kijk maar eens op een site als www.bazos.sk.

Bijna Italiaanse elektriciteit

De elektrische installatie is geen wonder van betrouwbaarheid. De zwevende zekering in het systeem is in geval van ongerief de eerste verdachte. Raadpleeg de lokale automaterialenhandel voor vervanging. De ontsteking heeft een bedenkelijke reputatie. Maar er is kwalitatief goede vervanging in de vorm van elektronische ontstekingen.

De Jawa van je dromen zult u zelf moeten zoeken. Maar voor de mensen die zich het Jawa gevoel eigen willen maken ligt hier nog een hele doos met oude clubbladen vanaf 1994-1999. De eerste mail naar dolf.peeters@xs4all.nl mag hem hebben.

 

Nu in de winkel, het julinummer

BMW 318i, Fiat 500 Abarth, Chevrolet Fleetmaster

Auto Motor Klassiek van juli ligt nu in de winkel. Dus snel naar de boekwinkel voor een nieuw nummer. Voor maar 4,99 een garantie voor zeker een paar uur leesplezier.

Lekker zomers prijkt op de omslag de BMW 318i cabriolet van Femko de Jong. Hij bracht de auto tot in perfectie. U leest er alles over in nummer 7.

Erg interessant vinden we zelf de ombouw van een Chevrolet Fleetmaster naar een custom. Dat is niet zomaar klakkeloos gedaan. Het was een echt ingrijpend project. Zelfs de klompen van de eigenaar moesten eraan geloven. Ook de restauratie van de Fiat 500 waarvan in dit nummer een verslag, zou je onder de noemer custom kunnen scharen. De auto was in erbarmelijke toestand, dus een intensieve restauratie volgde. Eigenaar Henrique Linde gaf er meteen een eigen 'Abarth'-draai aan. Wij vonden het resultaat meer dan geslaagd. Hendri Kampherbeek heeft zijn hart gegeven aan Peugeot. Zelfs wanneer deze voor de tweede keer onder handen moet worden genomen. Zijn Peugeot 405 mi16 kocht hij met een kapotte motor en na de restauratie was het weer bijna mis.

Natuurlijk worden alle auto- en motorverhalen weer voorafgegaan aan tientallen pagina's met korte berichten, vanaf praktische tips tot en met historie, klassiekers die we onderweg tegenkwamen en diverse columns waar het hebben van een klassieker, het sleutelen aan een klassieker en zelfs het hobbymatig handelen van klassiekers centraal staat. Bovendien natuurlijk ook rond de veertig pagina’s met klassiekers te koop, die soms online niet eens aangeboden worden. Het perfecte leesvoer. Haal hem daarom snel in huis en neem alvast een abonnement, zodat u de volgende editie niet mist.

En verder ook nog:

  • Aprilia Moto 6.5 restauratie
  • Honda CB 550
  • Mercedes-Benz 600 Pullman
  • Herinnering aan Stirling Moss
  • Beleef de bevrijding deel 2

Meer over wat er in deze editie allemaal staat ziet u op onze pagina deze maand.

 

Dolf Peeters, automotive journalist, tekstschrijver, vertaler, lid van de Heeren van Arnhem

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *