… en natuurlijk de 4×4 Steyr Puch Haflingers.
Off road is best een dingetje in de klassiekerwereld. Land Rovers, vroege Range Rovers, Land Cruisers, Jeeps, Unimogs… En er zijn zelfs nog best off road mogelijkheden in Nederland. Natuurlijk zijn die wel strikt georganiseerd en gereglementeerd want ondanks het feit dat de Achterhoek nog meer dan 200 km onverharde openbare weg telt is Nederland toch wel… vol.
Klein maar dapper
In het kader van het kleinschalige offroad gebeuren is de wereld eerder vertederend dapper dan woest stoer dynamisch. We ‘kennen’misschien de Steyr Puch ‘Haflingers. Haflinger is een Oostenrijks merk van terreinauto’s met vierwielaandrijving die werden geproduceerd door Steyr-Daimler-Puch (SDP) in Graz. Van 1958 tot en met 1974 zijn 16.647 stuks gebouwd. De meeste werden afgenomen door de legers van Oostenrijk en Zwitserland, maar Haflingers werden ook over de hele wereld geëxporteerd. Dus zijn er ook in Nederland.
Net zo klein en net zo dapper
Waar er veel minder van zijn gebouwd, dat zijn de Ferves Rangers
De Ferves(FERrari VEicoli Speciali) Ranger 4X4 was een Italiaanse off road die verkocht is van 1966 tot 1970. Dat maken gebeurde door Fiat en de basis van het idee was de Fiat 500. Dat verkopen liep zo hard niet. Er zijn er ongeveer 600 van gebouwd. Daarvan zijn er nu nog minder dan zestig bekend/bestaand.
De Ferves was een multi-purpose auto in zakformaat en hij werd aangedreven door een achterin gemonteerde 499 cc tweecilinder lijnmotor. De Ferves was leverbaar met twee aangedreven wielen of als 4Wd en had een topsnelheid van zo’n 70 km/u. De motor en de besturing waren afkomstig uit de Fiat 500 en de vering en remmen van de Fiat 600. Maar er zaten ook onderdelen in van de Fiat 850, en de Autobianchi Primula.
Er is een markt voor
Dit soort autootjes wordt tegenwoordig druk gezocht door liefhebbers van klein snoepgoed op vier wielen. De – voor gewoon gebruik op de openbare weg bedoelde – Heinkels, Messerschmids, Fulda’s en dergelijke vallen onder dezelfde noemer. Ze hebben daarbij natuurlijk niet alleen de vertederingsfactor gemeen. Want het verzamelen van micro cars geeft je ook de kans om een serieuze collectie op een beperkt oppervlak aan te leggen.
Technisch gezien zijn de meesten van dit soort simpel
Dat komt door hun geboortetijd en het doel waarvoor ze bedacht waren. De onderdelenvoorziening gebeurt doorgaans via ebay en het relevante club verband.
Microcars hebben – zeker als ze zo stoer zijn als een Haflinger of een Ferves – echter een heel beperkt inzetgebied omdat ze doorgaans minder snel zijn dan een haastige pizzakoerier. De eigenaars zullen er dus hoogstens mee over de meest rustieke openbare wegen rijden. Als het een ‘off road’ exemplaar is, dan kun je er misschien een keer mee spelen op een golfbaan of bouwterrein.
En als we dan weer terug in het terrein zijn: Haflingers zijn er nog wel te vinden. Maar hoeveel van de ongeveer 500 gemaakte exemplaren van de Ferves er nog zullen opduiken? Het exemplaar dat wij vonden bij Potomac Classics in Terborg is in elk geval een van de 50-60 overlevenden. Misschien past hij bij u in de gereedschapsschuur. Of op de schoorsteenmantel.
Een poosje terug heb ik een Ferves op Marktplaats voorbij zien komen, maar kan me niet meer herinneren of het nou deze was of niet.?(wat ik gezien de zeldzaamheid niet onlogisch acht; het móet haast deze wel zijn geweest.)
Erg leuk speeltje!?