in ,

Glas 2600 V8. Puik schaalmodel van Schuco in 1 op 18

Het was een prestigeproject van Hans Glas Gmbh, een serieuze V8 coupé uit Dingolfing. De Glas 2600 V8, ontworpen door Frua, moest een tegenstrever worden van de grote luxe sportcoupés uit die tijd. Glas had zich sinds de jaren vijftig ontwikkeld van Motorrollerbouwer en Goggomobil producent tot fabrikant die ook in staat was om grotere creaties te produceren. Het bedrijf groeide uit naar de status van ernstzunehmen autobouwer. En die betrad tijdens de welvarende jaren zestig de hogere echelons van de automobielmarkt. Paradepaard Glas 2600 V8 was binnen die sage voorbestemd om het hoogtepunt te worden.

Binnen een jaar na de beslissing om met een grote coupé te komen ontstond- geïnspireerd tot het aardige succes van de 1300 GT- een luxe coupé. Dingolfing rustte de Glas 2600 V8 uit met een “dubbele 1.300 motor in V-vorm”. Niet geheel toevallig was deze geïnspireerd op….de 1300 motor die door Glas werd gebruikt in enkele modellen. Voor de V8 betekende dat één bovenliggende nokkenas per cilinderbank én twee distributieriemen. De riemaandrijving was in de jaren zestig een handelsmerk van Glas, die de constructie van bovenliggende nokkenas en riemaandrijving ook al op de kleinere modellen liet debuteren (1004), Voor de handtekening van de carrosserie tekende Frua, die meerdere fraaie constructies voor (onder meer) Glas op naam zette. De 1500 en 1700 sedan en de coupés (1300 GT en 1700 GT) zijn daar bekorende voorbeelden van.

Vuurdoop in 1965

De Glas 2600 V8 kreeg in 1965 zijn (of moeten we “haar” zeggen?) vuurdoop tijdens de IAA van Frankfurt. Het duurde nog een jaar voordat de Glas Serienreif was. De eerste exemplaren werden door Glas in augustus 1966 geleverd. De nieuwe exoot van Glas kreeg de 2.580 cc motor met 3 dubbele Solex valstroom-carburateurs. De krachtbron was goed voor 150 DIN-PK. De V8 stelde de Glas 2600 in staat om een top van 200 kilometer per uur te behalen. Het onderstel bestond uit een De Dion as, panhardstang, half-elliptische bladversen en zelfregulerende Hydromat schokdempers achter. De voorwielen waren onafhankelijk opgehangen aan dubbele driehoeksdraagarmen. Ook monteerde men in Dingolfing een stabilisator aan de voorzijde. Remmen? Schijven voor en trommels achter.

Glaserati

De techniek werd verpakt in een prachtige koets met grote glaspartijen. De Italiaanse handtekening onder het koetswerk was duidelijk zichtbaar. Door de Maserati gelijkenis kreeg de Glas 2600 V8 zijn bijnaam “Glaserati”. Hoe fraai ook: de pretentieuze en fabuleus mooie Glas 2600 V8 bracht niet het grote geld naar het oosten van Beieren. Glas kwam in de financiële problemen, en op 10 november 1966 werd Dingolfing van BMW. Dat zette de 3 liter versie als BMW-Glas 3000 V8 in de markt. Het was de opvolger van de 2600 V8, die feitelijk maar een half jaar werd gebouwd en 300 keer werd verkocht.

Schaalmodel in 1 op 18

Het bescheiden productieaantal neemt niet weg dat Glas een prachtige coupé bouwde. Modelautofabrikant Schuco zag eerder al aanleiding om de BMW-Glas 3000 V8 achttien keer te verkleinen. En voegde met de oer Glas V8 een schitterend model toe aan de PRO.R.lijn. Opnieuw deed men dat in de schaal 1:18. Ook dit is een waarheidsgetrouwe versie, die het één op één voorbeeld van de Glas 2600 V8 heel veel recht doet. Het is een volledig gesloten model, de portieren, motorkap en kofferklep kunnen niet worden geopend.

Kloppende details, uit hars opgetrokken

Dat neemt niet weg dat er veel aandacht is besteed aan de detaillering. De Frua logo’s in de C-stijlen, de maatvoering, de grille, de verhouding banden-velgen, de kozijnlijnen, de verlichtingsunits: overal is op gelet. Een kniesoor zal opvallen dat de raamstijlen aan de zijkant iets meer geprofileerd hadden mogen zijn, maar die kritiek valt binnen het totaalpakket (wat ondergetekende betreft) in het niet. Ook het interieur is een staaltje van mooie miniatuurbouw. Het houten stuurwiel met drie spaken is zeer natuurgetrouw, de kleurstelling van het interieur is prachtig. Zelfs aan het ontbreken van de rechter buitenspiegel is gedacht. Over de hele linie is het uit hars opgetrokken model zeer geslaagd.

Stevige prijs voor een heel puik model

Schuco- dat in meerdere opzichten sterk inzet op vooral Duitse pré jaren zeventig modellen- heeft vakwerk geleverd, zoals men dat al jaren doet. Schuco heeft het model nog op voorraad (27-10-2020). De modellenbouwer uit Duitsland produceerde het Glas 2600 V8 schaalmodel in een oplage van 500 stuks. Voor wie heeft opgelet: vaker dan het origineel. Voor deze exclusiviteit tast de verzamelaar wél diep in de buidel. Schuco hanteert op de eigen website een adviesprijs van €159,–. Dat is fors, maar de liefhebber krijgt voor dat bedrag echt een héél puik model in handen.

Fotocredits: © 2020 DICKIE Spielzeug GmbH & Co. KG

MIS GEEN ARTIKEL MEER

REGISTREER GRATIS

EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

 


 

6 Comments

Leave a Reply
  1. ik heb van 1967 tot 1970 met een Glass 1304 CL gereden. Een parel in die tijd.
    Mijn beste vriend reed met een 1304 TS met 5 versnellingen.
    De heer Glass zou beter meer aandacht besteed hebben aan kwaliteit. Grote minpunten waren: De handrem werkte nooit, altijd stuk. Tijdens het optrekken aan een bepaalde snelheid, bevroor de inlaathals tussen motor carburator en dan stokte de motor en dan had je geen power meer. Dus moest je stoppen en wachten tot het ijs gesmolten was. Levensgevaarlijk bij het voorbij steken. Als het soms 2 of 3 dagen na elkaar geregend had, waren de bougies en de rotor in de delco nat. Nieuwe bougies en delco droog maken. Best Touring Wegenhulp bellen voor hulp.
    De betrokken garage, met agentschap, had geen geschoold personeel en bood niet veel hulp. Ondanks het feit dat ik gek was op die auto, heb ik hem van de hand gedaan van miserie. Mocht Hans meer aandacht besteed hebben aan kwaliteit, zou hij een vaste klantenkern opgebouwd hebben. In laatste instantie heeft het type 1700 hem helemaal de nek gebroken. Dat was niets waard. Echt jammer voor een man met die kwaliteiten.

  2. Prachtige wagen, ik heb er een paar jaar geleden nog een voor de APK keuring gehad in het zuiden des lands, In redelijk goede staat. De klant heeft hem verkocht aan een andere liefhebber. Solide techniek, mooie styling.
    Mbt de automusea Jan, ben je al een in Sinsheim in het Technikmuseum geweest? Fantastisch! Het is even karren maar dan heb je ook wat.

  3. Prachtig model. Het dashboard werd “Uhrenladen” genoemd wegens de zeven ronde wijzerplaten. De fraaie ovalen koplampen waren voor zo’n kleine serie natuurlijk erg duur om te produceren, daarom werden al bestaande Setra-bus-koplampen gekocht bij Kässbohrer.

    • Mooi aanvulling Olav! Dank je wel. Glas maakte in meerdere opzichten overigens gebruik van bestaande fabrikanten voor de toelevering van onderdelen, zoals van Mercedes-Benz. Zonde dat zo’n fraai model relatief snel ter ziele ging omdat BMW aanleiding zag om zelf modellen te gaan ontwikkelen.

  4. Met veel interesse lees ik jullie brokken leesvoer alsmede het maandblad Auto Motor Klassiek. Ik meen dat het erg belangrijk is dat de schrijvers hun stukjes schrijven en er zo voor zorgen, dat hun kennis bewaard blijft. Oude auto’s kun je restaureren, hun berijders niet.
    Het rijdend houden van oldtimers is een dure hobby maar ook inspirerend.
    Bij de gepensioeneerden onder ons is een schat aan ervaring aanwezig die gebruikt moet worden zolang het kan. Ik heb zelf nu mijn 13e auto in gebruik en ben best onder de indruk van de technische vooruitgang. Hoe kijken jullie aan tegen Auto musea?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here




Nu in de kiosk

Bekijk de bijna veertig pagina's tellende preview via deze link of een klik op de omslag.

Het decembernummer, met daarin:

  • Alfa Romeo Giulia 1300 Super
    Erik van Putten verkent de tijdloze charme van de Alfa Romeo Giulia 1300 Super, met beelden van Bart Spijker en hemzelf. Het verhaal duikt in de wereld van Alfa-liefhebber Koen de Groot, wiens familie diep geworteld is in de Alfa Romeo-cultuur. Koens' bijzondere relatie met zijn Giulia, een auto die hij al jaren koestert en die binnenkort een indrukwekkende upgrade krijgt, wordt uitgelicht. De Giulia symboliseert autoliefde en erfgoed, een passie verrijkt door Koens vader Frans, een Alfa Romeo-expert en -liefhebber.
  • Dubbel Gebruikte Typeaanduidingen
    Peter Ecury ontrafelt fascinerende verhalen uit de autowereld in de 32e aflevering van zijn serie over dubbel gebruikte typeaanduidingen. Deze editie biedt een update over de geruchten rond Peugeot en Porsche en duikt in de geschiedenis van de typeaanduiding '142', gebruikt door merken als Volvo en Austin. Ecury bespreekt ook de evolutie van de term 'GT' en het controversiële gebruik van de letters 'SS' in autonamen na WOII, met voorbeelden als de Chevrolet Impala SS en de Alfa Romeo Giulietta SS.
  • Ducati 750GT, 860GT en 900GTS
    Hans Smid belicht de Ducati rondcarters, geproduceerd van 1972 tot 1974, die minimalistische schoonheid combineren met unieke techniek. Dit artikel beschrijft Ducati's innovatiedrang en de creatie van deze modellen, benadrukt de uitdagingen en kosten bij het verzamelen ervan, en toont Ducati's reis van bijna ondergang naar iconische status.
  • Horex Imperator
    Marina Block vertelt het verhaal van de Horex Imperator, een iconische motorfiets uit de jaren 50, bekend om zijn sportiviteit en geavanceerde techniek. Ondanks de sluiting van de fabrieken bleef Horex bekend, mede door stripfiguur Werner en recente heruitgaven. De Imperator, met zijn innovatieve parallel twin en bovenliggende nokkenas, inspireerde latere ontwerpen en wordt geprezen om zijn kwaliteit en design, ondanks beperkte verkoopsuccessen.
  • KlassiekerPost
    Lezers van Auto Motor Klassiek delen hun ontdekkingen en ervaringen. Eddy Joustra ontdekt een Peugeot 203 pickup in Heerenveen, terwijl Robert Reessink in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets fotografeert. Verhalen variëren van Chris van Haarlems Schotse scooteravonturen tot Bram Droogers vondst van een Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man vindt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland, en lezers delen correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen.
  • Nissan Silvia 1.8 Turbo
    Aart van der Haagen onthult de geschiedenis van een zeldzame Nissan Silvia 1.8 Turbo, oorspronkelijk als bedrijfswagen geregistreerd. De eerste eigenaar transformeerde de auto naar een gezinsvriendelijk voertuig, en Jan Manenschijn koestert nu deze ongerestaureerde parel met slechts 67.000 kilometer op de teller.
  • Peugeot 205-collectie Team VCC Twente
    Aart van der Haagen belicht de verzamelpassie van Team VCC Twente voor Peugeot 205-modellen. De broers Peter en Niek Olde Veldhuis verzamelden unieke exemplaren zoals de GTI en CTI, en zelfs een zeldzame 1.9 GTI Dimma. Hun collectie toont de transformatie van een ooit gewoon model naar een bijzondere klassieker.
  • Volvo en Klassieke Auto's
    Alain Pondman van Volvo Lotte spreekt over de echte waarde van klassieke auto's. Hij bekritiseert de trend van goedkope, slecht onderhouden klassiekers op Marktplaats, benadrukt het belang van het maken van herinneringen met oldtimers, en adviseert kopers om te investeren in kwaliteit en duurzaamheid.
  • Volkswagen Kever 1955 - Tweede leven
    Max de Krijger vertelt het verhaal van Hendrik Jan Hofman, een gepassioneerde Kever-restaurateur. Hofman bracht een zwaar beschadigde 1955 Kever weer tot leven met een toewijding aan perfectie en detail. Deze groene Kever, compleet met handgemaakte kinderstoel en open dak, weerspiegelt zijn vakmanschap. Hofman overweegt nu de verkoop van de Kever om zich op een nieuw project te richten.
  • KlassiekerPost
    In de KlassiekerPost-rubriek van Auto Motor Klassiek delen enthousiaste lezers hun unieke vondsten en persoonlijke ervaringen. Eddy Joustra stuit op een zeldzame Peugeot 203 pickup in Heerenveen. Robert Reessink legt in Italië een unieke Moto Guzzi bromfiets vast op camera. Chris van Haarlem deelt zijn Schotse scooteravonturen, inclusief een onverwachte ontmoeting met een Austin A30 op het eiland Skye. Bram Drooger spot een elegante Rolls-Royce Corniche en twee FIAT 850's. Ben de Man ontdekt een bijzondere Chevrolet Step-Van in Nederland. Deze rubriek illustreert de diversiteit en diepgewortelde passie van klassieke auto- en motorliefhebbers, met verhalen die variëren van lokale ontdekkingen tot internationale schatten. Daarnaast bieden lezers waardevolle correcties en aanvullingen op eerder gepubliceerde artikelen, zoals P.B.T.M. Matthijssen's input over de Ardie/Dürkopp Dianette, wat bijdraagt aan de rijke en veelzijdige inhoud van het tijdschrift.
  • Opnieuw bijna twintig pagina's korte berichten over van alles en nog wat, wat met klassiekers heeft te maken
  • En natuurlijk onze rubriek 'Klassiekertjes' waarin u lekker rond kunt shoppen op zoek naar uw volgende klassieker.

Het perfecte leesvoer voor een avondje of meer ongestoord weg te dromen. Hij ligt nu in de winkels. Een abonnement is natuurlijk beter, want dan mist u geen nummer meer en u bent nog eens veel goedkoper uit ook. Niet verkeerd in deze dure tijden.

Zijspanrijden is voor alle seizoenen

Een Harley-Davidson voor…